Po trzech latach walki o polski rynek zakupów spożywczych przez internet ręcznik postanowiła rzucić firma Barbora. Najpierw zrezygnowała z zakupów ekspresowych z dostawą do 15 minut, a potem zaczęła wycofywać się z największych miast. Wiadomości Handlowe podały, że Barbora Polska zakończy działalność 3 marca.
Zakończenie działalności przez firmę Barbora Polska potwierdził już właściciel w komunikacie prasowym. Viktoras Juozapaitis, dyrektor spółki UAB Radas z litewskiej Grupy Maxima wyjaśnił, że powodem zakończenia działalności w Polsce jest zbyt wolne tempo wzrostu rynku zakupów spożywczych online. Firma poprzestanie na działalności w krajach bałtyckich.
Spadek popytu po pandemii
Barbora Polska powstała w odpowiedzi na gwałtownie zwiększony popyt na dostawy jedzenia do domu w okresie pandemii. Jednak po zakończeniu pandemii wzrost popytu na te usługi znacznie wyhamował. Tempo wzrostu rynku w ostatnich latach nie spełniło naszych oczekiwań – wyjaśnia Viktoras Juozapaitis w komunikacie prasowym.
Barbora zaczęła oferować zakupy spożywcze przez internet z dostawą do domu w styczniu 2021 roku w Warszawie, ale wkrótce rozszerzyła swoją ofertę na inne duże miasta w Polsce. W 2022 roku firma testowo uruchomiła w stolicy zakupy ekspresowe z dostawą do 15 minut, ale pomysł ten nie wypalił i został zakończony w lipcu.
Firma przekonywała, że postanowiła skupić się na podstawowej działalności, ale wkrótce pojawiły się wyraźne sygnały, że z tą też nie jest najlepiej. W ciągu kolejnych miesięcy Barbora wycofała się z Wrocławia, Częstochowy i Krakowa. W ostatnim czasie zakupy można było robić tylko w Trójmieście, Warszawie, Katowicach i Łodzi.
Więcej o sieciach handlowych przeczytacie w tych tekstach:
Zamówienia będą przyjmowane do końca tygodnia, a ostatnie dostawy dla klientów zostaną dostarczone 3 marca 2024 r. W tym okresie klienci będą mieli możliwość zakupu towarów w specjalnych wyprzedażowych cenach – zachęca firma.
Choć informacja o zakończeniu działalności Barbory w Polsce została już oficjalnie potwierdzona, na stronie internetowej spółki nie ma na razie żadnego sygnału, że wkrótce przestanie działać. Mało tego, równocześnie z artykułem w Wiadomościach Handlowych na facebookowej stronie Barbory pojawiła się informacja o promocji na kosmetyki w tej sieci.
Firma obiecuje, że zamierza „sprawnie zakończyć wszystkie operacje”, a wszyscy zwolnieni pracownicy zostaną rozliczeni zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami, otrzymując należne im odszkodowania. Spółka zapewnia też, że „wszystkie należne podatki zostaną zapłacone państwu”.
Warto zaznaczyć, że Litwini nie opuszczają całkiem Polski, bo do Grupy Maxima należy działająca w Polsce sieć Stokrotka. Firma zapewnia w komunikacie, że Polska pozostaje jednym z głównych kierunków rozwoju, a tylko w 2023 r. ta sieć detaliczna powiększyła się o około 60 sklepów. Stokrotka także świadczy usługi dostawy żywności i – jak zapewniono – nie ma planów zakończenia tej działalności.
Biedronka otwiera nowy sklep internetowy
Wycofanie się Barbory z Polski nie oznacza, że rynek zakupów spożywczych przez internet się nie rozwija, lecz raczej jest dowodem na to, że niezwykle silną konkurencję wytrzymują tylko najsilniejsi gracze. Jak niedawno informowaliśmy, Biedronka uruchomiła sklep internetowy pod adresem zakupy.biedronka.pl. Sklep został uruchomiony razem z platformą Glovo, z którą Biedronka od dłuższego czasu współpracuje w zakresie dostaw w ramach sklepu internetowego oraz usługi szybkiej dostawy zakupów Biek.
Najszybszy czas dostawy ma wynosić 2 godziny, ale klienci będą mogli wybrać opcje dowiezienia zakupów w terminie późniejszym, nawet za 4 dni od dnia złożenia zamówienia. Na razie dokonywanie zakupów online w ramach nowego sklepu jest możliwe tylko w Warszawie, a dostępność dostawy będzie można sprawdzić, wpisując kod pocztowy.