REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Najtańszy sklep? Biedronka ma dzikie promocje, ale to za mało

Ceny żywności w Polsce nadal rosną. Wartość koszyka zakupowego badanego przez ASM Sales Force Agency wzrosła rok do roku o 4,3 proc. Tym samym już po raz czwarty z rzędu zakupy spożywcze zdrożały tylko jednocyfrowo. Lider i wicelider rankingu najtańszych sieci handlowych w Polsce nie zmienili się, ale na trzecie miejsce przebojem wdarła się Biedronka, która najbardziej obniżyła ceny w ujęciu miesięcznym.

17.01.2024
7:57
biedronka-handel-w-niedziele
REKLAMA

Najtańszą siecią handlową w grudniu był Auchan. Za standardowy koszyk zakupowy w końcówce roku trzeba było tam zapłacić 208,12 zł, o 4,42 zł (2,17 proc.) więcej niż miesiąc wcześniej. Na drugim miejscu uplasował się Lidl, który okazał się droższy od lidera o 27,66 zł, a na trzecią pozycję wróciła Biedronka (awans z czwartego) ze stratą 36,50 zł do zwycięzcy. Dla porównania Netto, najdroższa sieć w rankingu ASM Sales Force Agency, była droższa od Auchan o 123,30 zł.

REKLAMA

Netto podniosło ceny najbardziej

Najwięcej najtańszych produktów z 40 branych pod uwagę przez ASM Sales Force Agency oferował w ubiegłym miesiącu Auchan – 24, Aldi i Lidl po cztery, Biedronka – dwa, Intermarche i Netto – po jednym. Jeśli chodzi o najdroższe produkty, najwięcej miały ich w ofercie Netto – 16, Intermarche – 14, Carrefour, E.Leclerc po cztery, POLOmarket trzy, ALDI i Selgros Cash & Carry po dwa Biedronka, Dino i Kaufland po jednym produkcie z najwyższą ceną.

 class="wp-image-2320204"

Jeśli chodzi o rodzaj sklepów, najtańsze okazały się hipermarkety, gdzie średnia cena koszyka wyniosła w grudniu 271,21 zł, najdroższe były dark stores z wynikiem 341,23 zł. W grudniu ceny obniżyło siedem sieci, a podniosło sześć. Największą obniżkę zafundowała klientom Biedronka o 9,33 proc., a podwyżkę Kaufland – o 10,38 proc. W porównaniu z grudniem roku ubiegłego ceny podniosło dziewięć na dwanaście sieci, najbardziej Netto o 60,92 zł (+22,52 proc.). Największe obniżki wprowadziły Auchan o 10,40 proc.), Biedronka o 6,86 proc. i Lidl o 4,49 proc.

 class="wp-image-2320210"
Największe obniżki i podwyżki cen rok do roku.

Najdroższe i najtańsze koszyki zakupowe

Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 4,3 proc. do 280,16 zł, natomiast miesiąc do miesiąca obniżyła się o 2,97 zł. Jak podaje ASM Sales Force Agency, gdybyśmy w grudniu wybrali z oferty badanych sieci 40 najtańszych produktów wchodzących w skład koszyka zakupowego, zapłacilibyśmy 180,67 zł, o 0,81 zł więcej niż w listopadzie 2023 r. Z kolei gdyby ktoś wybierał tylko najdroższe produkty, to jego paragon opiewałby na 363,91 zł, o 0,62 zł mniej niż miesiąc wcześniej.

 class="wp-image-2320216"
Najtańsze produkty w ofercie badanych sklepów.

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2023 r. wyniosła 183,24 zł i była o 1,43 zł niższa niż w listopadzie.

Więcej wiadomości o zakupach i sklepach

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2023 r. była niższa o 15,46 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2023 r. droższy o 18,72 proc. niż w 2022 r. – wskazują autorzy badania.

W 2024 r. ceny dalej będą rosły

Rok do roku podrożało w grudniu sześć z dziesięciu kategorii: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. Potaniały produkty tłuszczowe (27,89 proc.), nabiał (8,96 proc.), mięso, wędliny i ryby (2,58 proc.) oraz mrożonki (1,72 proc.).

Po raz kolejny najbardziej zdrożały dodatki. W grudniu wzrost wyniósł 20,92 proc. rok do roku. Produkty sypkie podrożały o 12,19 proc., chemia domowa i kosmetyki o 9,11 proc. i napoje o 8,62 proc. W każdej z grup produktów odnotowano zmiany cen, a najmniej podatne na wahania okazały się mrożonki, które potaniały w porównaniu z grudniem 2022 r. o 1,72 proc.

REKLAMA

Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, zakłada, że w 2024 r. ceny znowu pójdą w górę, a skala podwyżek będzie zależała od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych.

Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe – wskazuje Zbigniew Sierocki.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA