Przedświąteczne wydatki będą sporym wyzwaniem dla wielu gospodarstw domowych – zapowiada ASM Sales Force Agency. Choć inflacja w Polsce sukcesywnie się obniża, to przygotowanie świątecznego stołu będzie droższe niż przed rokiem o 13 proc. Najbardziej zdrożały groszek i kukurydza w puszce, cynamon, goździki czy masa makowej z bakaliami – wynika z badania.
Ceny cały czas idą w górę. ASM Sales Force Agency wskazuje, że w tym roku średnia cena świątecznego koszyka zakupowego w którym znalazło się̨ 11 podstawowych produktów kupowanych z myślą o świętach wyniosła w tym roku 84,04 zł – o 9,89 zł (13 proc.) więcej w porównaniu z grudniem ubiegłego roku.
W koszyku świątecznym droższy niż przed rokiem jest groszek konserwowy (44 proc.), cynamon (40 proc.), kukurydza konserwowa (20 proc.), goździki (17 proc.) czy masa makowa z bakaliami (17 proc.). Najmniej zdrożały natomiast śledzie (3 proc.) i barszcz czerwony (8 proc.) – wyliczają autorzy badania.
Aldi najtańsze na święta
Najtaniej świąteczne produkty kupimy w sklepach Aldi – 79,21 zł, na drugim miejscu uplasował się Polomarket, który oferuje ten sam zestaw za 80,01 zł, a trzecia Biedronka za 80,56 zł. Jak widać, różnice między poszczególnymi sklepami uczestniczącymi w badaniu, są minimalne. W pierwszych ośmiu różnica nie przekracza 5 zł.
Najwięcej za produkty z koszyka świątecznego zapłacimy w sklepach Intermarché - 92,63 zł.
Największy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2022 r. odnotowano w sieci Intermarché, w której średnia cena koszyka świątecznego była wyższa o blisko 24 proc. niż przed rokiem – dodają autorzy badania.
Ciekawe, że Auchan, etatowy zwycięzca koszyków zakupowych, w tym wypadku uplasował się dopiero na ósmym miejscu, a drugi w listopadowym badaniu Lidl na piątym.
Średni koszt produktów wigilijnych to 84 zł
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, zapowiada, że tegoroczne święta będą sporo droższe niż rok temu.
Za kwotę, którą w zeszłym roku wydaliśmy na 12 tradycyjnych potraw, w tym roku moglibyśmy przygotować tylko 11 dań. Choć oficjalna inflacja z miesiąca na miesiąc jest niższa, to konsumenci nie poczują wielkiej poprawy przy sklepowej kasie. Średnia cena świątecznego koszyka wzrosła w ujęciu rocznym aż o 13 procent. Wzrosły ceny wielu produktów, które Polacy kupują na święta w tym śledzi, barszczu czerwonego, przypraw i dodatków – wylicza Zbigniew Sierocki.
Jak dodaje, z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że w tym roku średnia cena badanego koszyka świątecznego w którym znalazło się 11 podstawowych produktów wyniosła ponad 84 złote, czyli o 13 proc. więcej niż w 2022 roku.
Miejmy nadzieję, że spadająca inflacja w nowym 2024 roku w bardziej widoczny sposób przełoży się na wartości sklepowych paragonów – konkluduje szef ASM Sales Force Agency.