Gdyby kierować się wynikami listopadowego badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency, to najtańszych zakupów powinniśmy szukać w Auchan, a szerokim łukiem omijać Netto – najdroższą sieć w zestawieniu i Biedronkę, która w ubiegłym miesiącu podniosła ceny najbardziej ze wszystkich 11 sieci biorących udział w badaniu. Sęk w tym, że Biedronka podniosła ceny tylko po to, by przed Wigilią skusić Polaków hojnymi obniżkami i promocjami. Już tak robiła.
Najtańszą siecią w Polsce po kilku miesiącach przerwy znów jest Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 203,70 zł – o 0,75 zł (0,36 proc.) więcej niż kosztował najtańszy koszyk w październiku, należący do sieci Lidl.
Tym razem niemieckie dyskonty zajęły drugą pozycję, za zakupy w tej sieci trzeba było zapłacić 21,81 zł więcej niż w Auchan. Na trzecim miejscu uplasował się Kaufland, który od lidera okazał się drożysz o 36,68 zł. Z badania ASM Sales Force Agency wynika, że najdroższą siecią w listopadzie były sklepy Netto z wynikiem 322,88 zł, o 119,18 zł wyższym niż w Auchan.
Do ciekawej sytuacji doszło, gdy porównamy rodzaje sklepów. W listopadzie po raz pierwszy od wielu miesięcy najtańsze okazały się hipermarkety z wynikiem 271,57 zł. Do tej pory w tej kategorii królowały dyskonty.
Biedronka najbardziej podniosła ceny
Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego artykuły codziennego użytku obniżyła się miesiąc do miesiąca o 0,13 zł do 283,14 zł. W porównaniu z październikiem 2023 r. ceny spadły w siedmiu sieciach, w pozostałych sześciu wzrosły. Największą obniżkę cen w porównaniu z październikiem zafundował klientom Kaufland (10,91 proc.), a największe podwyżki Biedronka (13,35 proc.).
Rok do roku ceny podniosło 9 na 12 analizowanych sieci. Najbardziej Netto, w którym średnia cena koszyka w listopadzie 2023 r. była wyższa o 44,34 zł (15,92 proc.) niż przed rokiem. W porównaniu z listopadem ubiegłego roku ceny obniżyły Auchan o 12 proc., Kaufland o 10,18 proc. i Lidl o 5,90 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 5,81 proc. z 267,59 zł w listopadzie 2022 r. do 283,14 zł w listopadzie 2023 r.
Więcej wiadomości na temat zakupów
Gdybyśmy ze wszystkich sieci uczestniczących w badaniu wybrali najtańsze produkty, zapłacilibyśmy 179,86 zł – o 32,86 zł niż w październiku. W przypadku najdroższych produktów dostępnych w badanych sieciach koszt koszyka wyniósł 364,53 zł, o 12,29 zł więcej niż w październiku. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w wyniosła 184,67 zł i była o 20,57 zł niższa niż w październiku.
W ujęciu rocznym cena koszyka minimalnego w listopadzie 2023 r. była niższa o 13,17 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2023 r. droższy o 6,50 proc. niż w 2022 r.
Auchan ma najwięcej najtańszych produktów
Rok do roku w listopadzie 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo.
W największym stopniu zdrożały dodatki. W listopadzie br. wzrost ten wyniósł 18,30 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 14,27 proc., chemia domowa i kosmetyki o 11 proc. i słodycze o 10,15 proc. – czytamy w raporcie.
Potaniały produkty tłuszczowe (23,97 proc.), nabiał (6,23 proc.), mrożonki (2,83 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,99 proc.).
Najwięcej produktów w najniższych cenach można było kupić w listopadzie w Auchan – 31. Kolejne miejsce zajął Lidl z 4 produktami. W Carrefourze i Kauflandzie znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych, w Biedronce, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po jednym najtańszym produkcie.
Najwięcej najdroższych badanych produktów można było w listopadzie miało w ofercie Netto – 15 na 40. Intermarche miał ich 9, Carrefour – 6, E.Leclerc – 5, Biedronka, Dino i POLOmarket – po 2. Aldi, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie.