W październiku inflacja w Polsce wyniosła 6,6 proc. Choć dynamika podwyżek utrzymała trend spadkowy, to zakupy spożywcze wcale nie tanieją. Z najnowszego badania ASM Sales Force Agency wynika, że w październiku wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 7,5 proc. Najmocniej drożeją artykuły sypkie, tanieją produkty tłuszczowe, nabiał oraz mięso. Mamy też zmianę w rankingu najtańszych sieci. Biedronka już nie jest liderem, nie zajmuje też drugiego miejsca…
Lidl po miesięcznej przerwie powrócił w październiku na pozycję lidera. Średnia cena koszyka zakupowego wyliczanego przez ASM Sales Force Agency wyniosła w tej sieci 202,95 zł i była o 13,05 zł (6,40 proc.) niższa niż najtańszy koszyk we wrześniu należący do sieci Biedronka. Lidl wyprzedził w październiku o 9,17 zł Auchan i o 35,06 zł Biedronkę, która spadła dopiero na trzecie miejsce. Najwyższe ceny w ubiegłym miesiącu miał Carrefour, w którym za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 317,62 zł.
ASM ujawniło, że w pierwszej fali badania przeprowadzonej w dniach 9-11 października, wyszło, że najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Biedronka, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 162,98 zł. To aż o 53,87 zł mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio 42,82 zł w porównaniu z drugim Lidlem i 59,41 zł z Auchan. Najdrożej było w sieci Carrefour (316,51 zł).
W trakcie drugiej fali badania, którą przeprowadzono 16-18 października, wyszło, że najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł wtedy 200,10 zł. O miano sieci z najniższą ceną walczyły również sklepy Auchan (201,84 zł) i Kaufland (272,90 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w tym badaniu odnotowano w sieci POLOmarket (318,93 zł).
Porównanie średnich wartości koszyka zakupowego w obu edycjach badania wskazuje, że w 8 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny koszyka w drugiej fali były wyższe niż w pierwszej. Najbardziej wyrównane ceny oferowała sieć Makro Cash & Carry. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach Biedronka (92,07 proc.) – czytamy w raporcie ASM.
Sieci handlowe idą w promocje
Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, w komentarzu do najnowszych wyników badania zauważa, że coraz niższa inflacja oznacza jedynie spadek tempa, w jakim rosną ceny, bo w sklepach i tak wydajemy coraz więcej.
Dlatego zwiększa się liczba przygotowywanych promocji, zaczynają przybierać one coraz bardziej różnorodne formy, a klienci zauważyli, że rachunki za te same zakupy zrobione w połowie lub pod koniec miesiąca mogą się znacznie różnić – wskazuje ekspert.
Jak dodaje, eksperci ASM zauważyli w sklepach promocje dochodzące nawet do 50 proc.
Dlatego w najnowszym badaniu cen za październik zdecydowaliśmy się zebrać dane dwukrotnie, by zaprezentować jak najbardziej wiarygodny obraz tego, co dzieje się w sieciach handlowych – wskazuje szef ASM Sales Force Agency.
Najtańszy i najdroższy koszyk w październiku
Jeśli chodzi o typ sklepu, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach. Średnia cena koszyka wyniosła tam 264,21 zł. Najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery (356,99 zł). Nie dość na tym, w październiku 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 1,92 zł więcej niż przed miesiącem.
Więcej informacji na temat zakupów, sklepów i promocji
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w październiku średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,78 zł do 283,27 zł.
Wzrosty cen odnotowano w siedmiu sieciach handlowych, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż we wrześniu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (6,39 proc.), a największy wzrost w sklepach Biedronka (9,76 proc.).
Największe podwyżki wprowadziło Makro
W porównaniu z październikiem ubiegłego roku ceny wzrosły w 9 na 12 sieci. Najbardziej w Makro Cash & Carry, gdzie średnia cena koszyka w październiku 2023 r. poszła w górę o 44,84 zł (+17,29 proc.). Największymi obniżkami mogą się za to pochwalić Lidl (-12,53 proc.), Biedronka (-6,39 proc.) i Auchan (-5,25 proc.).
Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 7,47 proc. z 263,58 zł w październiku 2022 r. do 283,27 zł w październiku 2023 r. Analizując koszyk złożony z najtańszych produktów znalezionych we wszystkich badanych sieciach, moglibyśmy zapłacić 147 zł, aż o 47,14 zł mniej niż we wrześniu, natomiast przyjmując najwyższe ceny – 352,24 zł, o 7,25 zł więcej niż we wrześniu.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w październiku 2023 r. wyniosła 205,24 zł i była o 54,39 zł wyższa niż we wrześniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w październiku 2023 r. była niższa o 28,02 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2023 r. droższy o 5,11 proc. niż w 2022 r.
W sklepach tanieją trzy kategorie produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2023 r. w stosunku do 2022 r. podrożało siedem na dziesięć kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo i mrożonki.
Rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (-22,48 proc.), nabiał (-4,01 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (-0,23 proc.). W największym stopniu zdrożały artykuły sypkie. W październiku br. wzrost ten wyniósł 20,72 proc. wobec 2022 r.
Z wyliczeń ASM Sales Force Agency wynika, że dodatki podrożały o 18,45 proc., chemia domowa i kosmetyki o 12,40 proc. i słodycze o 11,97 proc.. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w październiku 2023 r. taniej o 0,23 proc.).
Biedronka ma najwięcej najtańszych produktów
Najwięcej produktów w cenach minimalnych miała w październiku Biedronka, która oferowała ich aż 34. Na kolejnych miejscach uplasowały Auchan i Lidl z trzema produktami w najniższych cenami. W sklepach Kaufland znalazł się jeden taki produkt.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (15) można było w październiku znaleźć w sieci Netto. Kolejne miejsca zajęły E.Leclerc (7), Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry (4) , Aldi, Carrefour i Intermarché (3), Biedronka i POLOmarket (2) oraz Dino i Kaufland (1).