REKLAMA

W tym sklepie za zakupy zapłacisz najmniej w Polsce. Na półkach 29 najtańszych produktów

Inflacja spada, ale ceny w sklepach cały czas rosną. Już w dziesięciu badanych przez ASM Sales Force Agency sieciach handlowych działających w Polsce za koszyk najbardziej potrzebnych produktów trzeba zapłacić co najmniej 300 zł.

W tym sklepie za zakupy zapłacisz najmniej w Polsce. Ma 29 najtańszych produktów w kraju
REKLAMA

Auchan w lipcu po raz kolejny okazał się najtańszym sklepem w Polsce. Średni koszt koszyka zakupowego w sklepach tej sieci wyniósł 247,93 zł po wzroście o o 6,65 zł (2,76 proc.) w stosunku do czerwca. Lidl coraz bardziej zbliża się do konkurenta. W lipcu tracił zaledwie 33 grosze. Trzecia Biedronka była droższa od lidera o 8,50 zł.

REKLAMA

Auchan i Biedronka mają najwięcej najtańszych produktów

Najdroższą opcją pozostają zakupy w internecie. Średnia cena koszyka zakupowego w kanale e-grocery wyniosła 347,74 zł i była aż o 40 proc. droższa niż w najtańszym Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem ceny najbardziej wzrosły w Kauflandzie – o 64,54 zł. Najtańszym rodzajem sklepów pozostają dyskonty, w których za monitorowany przez ASM Sales Force Agency zestaw produktów trzeba było zapłacić 282,60 zł.

Pod względem liczby najtańszych produktów bezkonkurencyjny pozostaje Auchan. Francuska sieć oferowała w sumie 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejne miejsca zajęły Biedronka i Netto z trzema produktami z najniższymi cenami. W Dino i Lidlu znalazły się po dwa produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. Najwięcej najdroższych badanych produktów miał kanał e-grocery. W POLOmarkecie było ich siedem, a w Kauflandzie pięć.

Czytaj też: Reklamacja, rękojmia i gwarancja - nowe przepisy

Granicę 300 zł za koszyk zakupowy przebijają kolejne sieci

W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł, również dziesięć na 14 sieci ujętych w raporcie podniosło ceny w porównaniu z czerwcem. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł i była o 3,20 zł (1,08 proc.) wyższa niż miesiąc wcześniej. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros – o 20,13 zł (6,93 proc.).

W ujęciu rocznym ceny podniosły wszystkie analizowane sieci handlowe. Najbardziej Kaufland (26,83 proc.), Intermarché (26,64 proc.) i Makro Cash & Carry (25,75 proc.).

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.) – wskazuje ASM.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2023 r. wyniosła 141,77 zł i była o 1,96 zł niższa niż w czerwcu. Rok do roku suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,70 proc. z 249,04 zł w lipcu 2022 r. do 300,58 zł w lipcu 2023 r.

Inflacja spada, ale ceny w sklepach wciąż rosną

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, wskazuje, że lipiec był trzecim miesiącem z rzędu, w którym z inflacja spadła.

Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny – zaznacza.

I dodaje, że zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem.

Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji – tłumaczy Zbigniew Sierocki.

Jego zdaniem działania sieci handlowych podjęte w ostatnich tygodniach mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy inflacja spadnie do akceptowalnego poziomu.

Najmocniej drożeją w sklepach dodatki, najmniej tłuszcze

W lipcu 2023 r. rok do roku podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

Tym razem w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków – wskazują autorzy badania.

REKLAMA

Produkty sypkie podrożały o 26,77 proc., słodycze o 25,55 proc., a chemia domowa i kosmetyki o 21,76 proc.

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43 proc.) – zaznacza ASM.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA