W tym sklepie za zakupy zapłacisz najmniej w Polsce. Na półkach 29 najtańszych produktów
Inflacja spada, ale ceny w sklepach cały czas rosną. Już w dziesięciu badanych przez ASM Sales Force Agency sieciach handlowych działających w Polsce za koszyk najbardziej potrzebnych produktów trzeba zapłacić co najmniej 300 zł.
Auchan w lipcu po raz kolejny okazał się najtańszym sklepem w Polsce. Średni koszt koszyka zakupowego w sklepach tej sieci wyniósł 247,93 zł po wzroście o o 6,65 zł (2,76 proc.) w stosunku do czerwca. Lidl coraz bardziej zbliża się do konkurenta. W lipcu tracił zaledwie 33 grosze. Trzecia Biedronka była droższa od lidera o 8,50 zł.
Auchan i Biedronka mają najwięcej najtańszych produktów
Najdroższą opcją pozostają zakupy w internecie. Średnia cena koszyka zakupowego w kanale e-grocery wyniosła 347,74 zł i była aż o 40 proc. droższa niż w najtańszym Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem ceny najbardziej wzrosły w Kauflandzie – o 64,54 zł. Najtańszym rodzajem sklepów pozostają dyskonty, w których za monitorowany przez ASM Sales Force Agency zestaw produktów trzeba było zapłacić 282,60 zł.
Pod względem liczby najtańszych produktów bezkonkurencyjny pozostaje Auchan. Francuska sieć oferowała w sumie 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejne miejsca zajęły Biedronka i Netto z trzema produktami z najniższymi cenami. W Dino i Lidlu znalazły się po dwa produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. Najwięcej najdroższych badanych produktów miał kanał e-grocery. W POLOmarkecie było ich siedem, a w Kauflandzie pięć.
Czytaj też: Reklamacja, rękojmia i gwarancja - nowe przepisy
Granicę 300 zł za koszyk zakupowy przebijają kolejne sieci
W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł, również dziesięć na 14 sieci ujętych w raporcie podniosło ceny w porównaniu z czerwcem. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł i była o 3,20 zł (1,08 proc.) wyższa niż miesiąc wcześniej. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros – o 20,13 zł (6,93 proc.).
W ujęciu rocznym ceny podniosły wszystkie analizowane sieci handlowe. Najbardziej Kaufland (26,83 proc.), Intermarché (26,64 proc.) i Makro Cash & Carry (25,75 proc.).
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.) – wskazuje ASM.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2023 r. wyniosła 141,77 zł i była o 1,96 zł niższa niż w czerwcu. Rok do roku suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,70 proc. z 249,04 zł w lipcu 2022 r. do 300,58 zł w lipcu 2023 r.
Inflacja spada, ale ceny w sklepach wciąż rosną
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, wskazuje, że lipiec był trzecim miesiącem z rzędu, w którym z inflacja spadła.
Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny – zaznacza.
I dodaje, że zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem.
Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji – tłumaczy Zbigniew Sierocki.
Jego zdaniem działania sieci handlowych podjęte w ostatnich tygodniach mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy inflacja spadnie do akceptowalnego poziomu.
Najmocniej drożeją w sklepach dodatki, najmniej tłuszcze
W lipcu 2023 r. rok do roku podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.
Tym razem w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków – wskazują autorzy badania.
Produkty sypkie podrożały o 26,77 proc., słodycze o 25,55 proc., a chemia domowa i kosmetyki o 21,76 proc.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43 proc.) – zaznacza ASM.