REKLAMA

Padłeś ofiarą ataku na Santandera? Poradnik, co zrobić krok po kroku

Z kont klientów Santandera zniknęły pieniądze. Policja apeluje, by zgłaszać się na komisariaty, a bank zapewnia, że środki zostaną zwrócone. Co zrobić, jeśli wypłata dotyczy właśnie twojego rachunku? Oto prosty poradnik krok po kroku.

atak-santander-skimming
REKLAMA

W weekend policja w całym kraju przyjęła dziesiątki zawiadomień o nieuprawnionych wypłatach z bankomatów. Najwięcej zgłoszeń dotyczy Wielkopolski (ok. 70 przypadków) i Kujaw (ponad 50).

Bank Santander potwierdził, że wykryto „transakcje o charakterze przestępczym przy użyciu kart płatniczych klientów wykonywane w bankomatach sieci współpracującej”.

REKLAMA

Niezwłocznie po wykryciu zdarzenia wszystkie karty, które zostały lub potencjalnie mogły zostać dotknięte przestępczym działaniem, zostały zabezpieczone – przekazał Santander Bank Polska.

Środki klientów, które zostały w ten sposób skradzione, zostaną zwrócone w poniedziałek – dodano w oświadczeniu.

Policja zapewnia, że sprawa nie dotyczy włamania do systemu bankowego, lecz działania zorganizowanej grupy przestępczej, która w jakiś sposób pozyskała dane kart i numery PIN.

Sprawcy działają w sposób zorganizowany i niestety bardzo sprawny – podkreśla mł. insp. Andrzej Borowiak, rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu.

Czytaj więcej poradników w Bizblogu

Co robić, jeśli padłeś ofiarą ataku – poradnik krok po kroku

1. Skontaktuj się natychmiast z bankiem

  1. Zadzwoń na infolinię Santandera 1 9999 (lub +48 61 81 1 9999 z zagranicy).
  2. Poproś o zablokowanie karty i zgłoś, że doszło do nieautoryzowanej transakcji.
  3. Zapisz numer sprawy lub potwierdzenie zgłoszenia.
  4. Bank prowadzi już analizę zdarzenia i zapewnia, że pieniądze zostaną zwrócone.

2. Zgłoś sprawę na policję

Policja apeluje, by zgłaszać się osobiście na komisariat.
Zabierz ze sobą:

  • dowód osobisty,
  • numer rachunku bankowego,
  • wydruk lub zrzut ekranu z historią konta, z zaznaczoną podejrzaną wypłatą.

Poproś o potwierdzenie przyjęcia zawiadomienia – przyda się w kontakcie z bankiem.

3 Zabezpiecz swoje konta i dane

  • Zmień hasła do bankowości internetowej i aplikacji.
  • Włącz powiadomienia SMS lub push o transakcjach.
  • Ustaw limity wypłat i przelewów – np. dzienny limit 500 zł.
  • Monitoruj historię rachunku przynajmniej przez kilka kolejnych dni.

4. Zbierz wszystkie dokumenty

Zgromadź w jednym miejscu:

  • wydruk historii rachunku,
  • zrzuty ekranu z aplikacji,
  • potwierdzenia zgłoszeń w banku i na policji,
  • notatkę z datą, godziną, kwotą i miejscem nieautoryzowanej transakcji.

5.  Złóż reklamację w banku

Na wszelki wypadek wypełnij formularz reklamacyjny, zaznaczając, że chodzi o nieautoryzowaną/-e transakcję/-e kartową lub bankomatową. W treści podaj:

  • datę, godzinę, kwotę i lokalizację transakcji,
  • oświadczenie, że nie zlecałeś wypłaty i nie przekazałeś karty ani PIN-u osobom trzecim,
  • załącz potwierdzenie z policji oraz wydruk historii rachunku.

Twoje prawa, co mówią przepisy?

Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych, bank ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu, przywrócić rachunek do stanu sprzed nieautoryzowanej transakcji – o ile klient nie działał z rażącym niedbalstwem.

W praktyce oznacza to, że jeśli zgłosisz kradzież pieniędzy dziś, bank powinien oddać środki najpóźniej jutro.
Santander publicznie zadeklarował, że zwróci środki wszystkim poszkodowanym klientom.

Jeśli bank odmówi uznania reklamacji, możesz złożyć skargę do Rzecznika Finansowego, który pomaga w sporach z instytucjami finansowymi.

Jak nie dać się skimmerom

Policja i bank podejrzewają, że przestępcy mogli zamontować nakładki skanujące na bankomatach (tzw. skimmery).
Zwracaj uwagę na szczegóły:

  • szczelina na kartę odstaje lub ma inny kolor niż reszta urządzenia,
  • nad klawiaturą znajduje się mała kamerka lub plastikowa nakładka,
  • przyciski działają z wyraźnym oporem,
  • obudowa wygląda „inaczej niż zwykle” lub bez logo operatora.

Jeśli bankomat wygląda podejrzanie – nie wypłacaj pieniędzy i zgłoś to bankowi (1 9999) lub policji.

Policja przypomina:

jeśli urządzenie wygląda inaczej niż zwykle – lepiej zrezygnować z wypłaty niż stracić oszczędności.

REKLAMA

Najważniejsze w skrócie

  • Zadzwoń do banku (1 9999) i zgłoś nieautoryzowaną wypłatę.
  • Idź na policję z dowodem, numerem rachunku i historią konta.
  • Zmień hasła i ustaw limity.
  • Zachowaj wszystkie dokumenty.
  • Bank zwraca pieniądze, policja prowadzi postępowanie.
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-10T12:29:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T10:43:11+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T08:42:41+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T05:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T22:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T18:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T16:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T13:52:37+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T11:26:45+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T10:18:24+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T06:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T05:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T21:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T19:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T17:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T12:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T08:44:35+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T07:36:23+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA