GDDKiA planuje w najbliższym czasie ogłoszenie nowych przetargów na setki kilometrów dróg ekspresowych oraz obwodnic. Najnowszym przykładem tych działań jest wybór wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która domknie układ tras wokół miasta i odciąży ruch w regionie.

Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił wybór najkorzystniejszych ofert na budowę wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Nowa trasa o długości 49 km domknie pierścień wokół miasta, odciążając główne arterie A6, S3 i S6. Połączenie Polic z Goleniowem skróci się z 58 km do zaledwie 23 km.
Kompletna obwodnica Szczecina
GDDKiA informuje, że po zakończeniu procedur kontrolnych podpisanie kontraktów planowane jest jeszcze w tym roku. Dwa krótsze odcinki z Kołbaskowa do Polic mają być gotowe w 2029 r., a dużo trudniejsza część z tunelem pod Odrą – dopiero w 2033 r. Trasa tego tunelu będzie przebiegać aż 45 m pod powierzchnią ziemi.
Nowa obwodnica ma nie tylko usprawnić dojazd do Zakładów Chemicznych Police, ale też ograniczyć korki w sezonie wakacyjnym. W projekcie przewidziano liczne węzły drogowe, mosty i przejścia dla zwierząt, a także miejsca obsługi podróżnych. Nowy węzeł Kołbaskowo zostanie zintegrowany z budowaną obwodnicą Przecławia i Warzymic, tworząc spójny system komunikacyjny wokół Szczecina.
GDDKiA zapowiada, że końcówka tego roku będzie wyjątkowo intensywna pod względem nowych przetargów na ekspresówki i obwodnice. Do końca roku ma ich zostać ogłoszonych aż dziewiętnaście, obejmujących łącznie niemal 250 km dróg. W planach jest osiem obwodnic oraz następujące odcinki ekspresówek:
- cztery odcinki S11 między Szczecinkiem a Poznaniem (ponad 78 km).
- dwa odcinki S17 w woj. lubelskim (21 km),
- dwa odcinki S10 w woj. kujawsko-pomorskim (40 km),
- dwa fragmenty S19 w woj. mazowieckim (32 km),
- odcinek S12 w woj. mazowieckim (14 km),
Plany na kolejne lata
Na 2026 r. GDDKiA przygotowuje kolejną dużą partię przetargów o łącznej długości blisko 300 km i wartości około 12 mld zł. Wśród kluczowych inwestycji znajdzie się m.in. odcinek S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski oraz fragment S19 między Białymstokiem Zachód a Deniskami. Zaplanowano także obwodnice Człuchowa, Starachowic oraz Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa.
Więcej wiadomości w Bizblogu o budowie dróg
Rok 2027 zapowiada się jeszcze intensywniej, bo w planach są przetargi na od 390 do 480 km nowych tras. Wśród nich pojawią się kolejne fragmenty S5, S12 i S7, a także obwodnice Wielunia, Zamościa i Nowej Dęby. Realizacja tych projektów zależeć będzie jednak od uzyskania decyzji środowiskowych i wyników badań geologicznych.
Z końcem 2025 r. kierowcy skorzystają także z wielu nowych odcinków dróg już ukończonych. GDDKiA planuje udostępnić ponad 250 km tras, w tym autostradę A2 z Siedlec do Białej Podlaskiej, fragment S6 między Koszalinem a Słupskiem oraz odcinki S7 i S19. Wśród nowo otwartych inwestycji znajdą się także obwodnice kilku miast, m.in. Koźmina Wielkopolskiego i Wąchocka.






































