Zakończono budowę drogi ekspresowej S3. Kierowcy mają już do dyspozycji całą 471-kilometrową trasę od Bałtyku po Sudety. Nowa ekspresówka skróci podróże, odciąży nadmorskie miejscowości i wzmocni znaczenie portów oraz a także gospodarkę całego nadmorskiego regionu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że droga ekspresowa S3 jest już kompletna. 20 października otwarto ostatni brakujący odcinek między Świnoujściem a Troszynem. Kierowcy mają już całą trasę o długości 471 km, która łączy Bałtyk z granicą czeską w Lubawce. To jedno z największych przedsięwzięć drogowych w Polsce, które było prowadzone już od 2007 r.
Nowa ekspresówka S3
Nowa trasa mocno skróciła czas podróży z północy na południe kraju oraz poprawiła komfort i bezpieczeństwo podróży. Kierowcy ciężarówek zyskali bezpieczną alternatywę dla zatłoczonych dróg krajowych, a turyści – wygodny dojazd nad morze. Z kolei dla mieszkańców Świnoujścia, Wolina i Międzyzdrojów oznacza to koniec korków i mniejszy hałas w centrach miejscowości.
Najwięcej emocji budził odcinek Świnoujście – Troszyn, który przebiega przez Woliński Park Narodowy. Na długości 33 km powstała nowoczesna, dwujezdniowa droga z ograniczeniem prędkości do 100 km/h, dostosowana do rygorystycznych wymogów środowiskowych. GDDKiA podkreśla, że zbudowano 10 wiaduktów, 2 estakady i 9 przejść dla zwierząt.
Budowa tego fragmentu trwała od 2022 r., a kolejne odcinki otwierano etapami przez cały bieżący rok. W sumie inwestycja kosztowała 1,76 mld zł, z czego ponad 757 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. GDDKiA informuje, że prace realizowała firma Polaqua w systemie „projektuj i buduj”.
Więcej o elektrowni jądrowej przeczytasz w Bizblog:
Ministerstwo Infrastruktury zwraca uwagę, że dzięki ukończeniu S3 porty w Świnoujściu i Szczecinie zyskały lepsze połączenie z resztą kraju i Europą. To szczególnie ważne dla transportu towarów z terminala promowego oraz planowanego terminala kontenerowego. Rocznie obsługują setki tysięcy pojazdów ciężarowych i osobowych, a nowa trasa pozwoli im rozładować ruch w regionie.

Z kolei GDDKiA wskazuje, że S3 ma także duże znaczenie dla krajowej turystyki. Dzięki niej szybciej można dotrzeć do nadmorskich kurortów, a kierowcy nie muszą już przebijać się przez zatłoczone miejscowości. Dodatkowe jezdnie i węzły drogowe poprawiły też dojazd do mniejszych miejscowości położonych wzdłuż dawnej krajowej „trójki”.
Znaczenie gospodarcze S3
Nowa trasa ułatwi również połączenia międzynarodowe. Od południa łączy się z czeską autostradą D11, której budowa do Trutnova jest już w toku. GDDiA wyjaśnia, że w przyszłości zapewni to szybki dojazd z Polski aż do czeskiego Jaroměřa i dalej w stronę Pragi.
Zakończenie budowy S3 to według GDDKiA także impuls gospodarczy, bo dzięki ekspresówce poprawi się dostępność terenów inwestycyjnych, a region zyska na atrakcyjności dla firm logistycznych i przemysłowych. Polska część korytarza Bałtyk – Adriatyk stanie się jednym z najważniejszych szlaków transportowych w Europie.
Choć dla kierowców to już koniec wieloletniego czekania, wykonawca prowadzi jeszcze prace porządkowe i nasadzenia zieleni. Do końca roku planowany jest demontaż wytwórni mas bitumicznych i budowa miejsc obsługi podróżnych. raju.