Rusza kolejny etap budowy drogi ekspresowej S17 na Lubelszczyźnie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obiecuje, że nowa trasa usprawni podróż i zwiększy bezpieczeństwo kierowców, a jednocześnie da odetchnąć mieszkańcom miast, które będzie omijać.

Droga ekspresowa S17 w woj. lubelskim nabiera realnych kształtów. Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył właśnie wniosek o zezwolenie na realizację kolejnego odcinka tej trasy – między Krasnymstawem a Izbicą. To ważny krok, który pozwoli rozpocząć prace budowlane i przygotować wypłaty odszkodowań dla właścicieli przejmowanych gruntów.
Nowy odcinek ekspresówki S17
Nowy fragment S17 będzie miał 19 km długości i poprowadzi kierowców od Zakręcia pod Krasnymstawem do okolic miejscowości Krasne, omijając od zachodu Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Trasa w dużej części pobiegnie nowym śladem, a jej celem jest odciążenie ruchliwej i niebezpiecznej drogi krajowej nr 17.
Nowa ekspresówka przetnie rzeki Żółkiewkę i Wieprz oraz linię kolejową Rejowiec–Hrebenne. GDDKiA tłumaczy, że jej końcowy odcinek połączy się z obecną DK17, tworząc spójną i prostą trasę w kierunku Zamościa. Budowa obejmie także około 30 km dróg lokalnych, które zostaną przebudowane lub dostosowane do nowego układu komunikacyjnego.
W ramach inwestycji powstanie wiele obiektów inżynierskich, w tym trzy nowe węzły: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe i Izbica. Zaplanowano również estakady i mosty nad rzekami oraz parę Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca, gdzie kierowcy będą mogli zatrzymać się na odpoczynek. Dodatkowo w rejonie Krasnegostawu powstanie obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Więcej wiadomości w Bizblogu o budowie dróg
Za budowę odcinka odpowiada spółka Budimex, a wartość kontraktu to 961,5 mln zł. Złożenie wniosku o decyzję ZRID do Wojewody Lubelskiego oznacza, że prace mogą ruszyć po jej uzyskaniu – zwykle dzieje się to jednak kilka miesięcy po złożeniu dokumentów, a obecnie na przeszkodzie staje nadchodząca zima. Decyzja ta umożliwi też rozpoczęcie wypłat odszkodowań dla właścicieli działek, które zostaną przymusowo przejęte pod nową drogę.
Odszkodowania za wywłaszczenie gruntów
O wysokości rekompensat zadecydują rzeczoznawcy, którzy oszacują wartość nieruchomości przejmowanych pod budowę. Dopiero po zakończeniu tej procedury ruszy właściwa budowa. Cały proces administracyjny nadzoruje wojewoda lubelski, a wykonawca będzie mógł wejść na teren inwestycji po otrzymaniu formalnej zgody.
Odcinek Krasnystaw – Izbica to część większego projektu S17 z Piask do granicy z Ukrainą w Hrebennem, liczącego 115 km. Cała trasa ma kosztować około 4,5 mld zł i stanowi kluczowe połączenie Lublina z przejściem granicznym. To także ważny element międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który ma poprawić transport między północą a południem Europy.
Obecnie trwają prace budowlane na fragmentach Zamość Wschód–Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski–Hrebenne, a kolejne odcinki czekają na decyzje ZRID. Jeszcze w tym roku planowane jest także uzyskanie pozwolenia dla trasy Zamość Południe–Tomaszów Lubelski. GDDKiA przygotowuje również przetargi na ponad 20 km nowych odcinków w okolicach Łopiennika i Zamościa.