Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje w 2025 roku oddać do użytku ponad 400 km nowych dróg. To ponad dwa razy więcej niż przewidywał plan ubiegłoroczny (175 km), ale też mniej niż oddawano w najlepszych latach 2018-2024, nie wspominając o rekordach z lat 2010-2012. Fot. GDDKiA
Budowa dróg w Polsce w 2025 r. przyspieszy po słabszym 2024 r., przebijając średnią z ostatnich siedmiu lat. GDDKiA planuje też ogłosić przetargi na budowę co najmniej 330 km nowych dróg o wartości około 13,5 mld zł, z możliwością zwiększenia tej liczby o dodatkowe 70 km, w zależności od postępu uzyskiwania decyzji środowiskowych.
222 km ekspresówek na 2025 r.
W harmonogramie ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poczesne miejsce zajmują inwestycje na A2. Do końca roku do użytku mają zostać oddane cztery odcinki autostrady o łącznej długości ponad 67 km między węzłami Siedlce Południe a Biała Podlaska w województwie lubelskim.
Jeśli chodzi o ekspresówki, GDDKiA planuje oddać do użytku łącznie około 222 km. Kierowcy na pewno docenią otwarcie trzech odcinków S1 w województwie śląskim o łącznej długości ponad 36 km między Katowicami i Bielskiem-Białą oraz do przejścia Zwardoń – Skalite na granicy ze Słowacją.
Więcej wiadomości o budowie dróg w Polsce
Dwa odcinki S3 na północ od Szczecina o łącznej długości 33 km zapewnią ekspresowe połączenie stolicy województwa zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną i jednocześnie zakończą budowę trasy biegnącej od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce. Z planów dotyczących ekspresówkach na uwagę zasługuje też oddanie do użytku odcinka S6 z Koszalina do Słupska oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
GDDKiA planuje również oddanie obwodnicy Słupska na S3, trzech odcinków na S6, czterech na S7, trzech na S19.
Szczegółowy wykaz dróg, które mają zostać oddane do użytku
W 2025 r. GDDKiA planuje oddać do użytku następujące odcinki dróg:
- A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód - Siedlce Południe),
- A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
- A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
- A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
- S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
- S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
- S1 Przybędza – Milówka (8,5 km),
- S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
- S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
- S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
- S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
- S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
- S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
- S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
- S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
- S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
- S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
- S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
- S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
- S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
- S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
- DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
- DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
- DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
- DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
- DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
- DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
- DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
- DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
- DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
- DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
- DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
- DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
- DK75 łącznik brzeski (3 km),
- DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (16,7 km),
- DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).
Jak budowano drogi w latach 2000-2024
W latach 2018-2024 najwięcej dróg oddawano w 2019 r. – 429,9 km oraz 2021 r. – 425,6 km. Najgorszy wynik odnotowano w pandemicznym 2020 r. – 137,7 km oraz 2024 r. (175 km).
Największy rozmach w budowie dróg przypadł na lata 2007–2013. W 2012 roku oddano do użytku aż 800 km dróg, co stanowi historyczny rekord. Był to czas intensywnych przygotowań do Euro 2012, które wymusiły przyspieszenie inwestycji w autostrady i drogi ekspresowe. Najmniej nowych dróg oddano na początku lat 2000., kiedy Polska dopiero przygotowywała się do wdrożenia projektów unijnych. W 2003 było to tylko 49 km dróg szybkiego ruchu.