Kierowcy mogą od poniedziałku pojechać północną obwodnicą Krakowa, a jednocześnie podróż do Warszawy odbywa się w stu procentach drogą ekspresową. GDDKiA zapowiadała, że ta wielka inwestycja zostanie ukończona do końca roku, ale już na początku grudnia udało nam się dowiedzieć, że uroczyste otwarcie trasy nastąpi tuż przed świętami. Do domknięcia autostradowego ringu wokół Krakowa brakuje już tylko kilkukilometrowego odcinka w Nowej Hucie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w poniedziałek, że Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. Łączna długość obu udostępnionych w poniedziałek ekspresówek wynosi 25 km.
Obwodnica Krakowa prawie domknięta
Kraków jest już niemal w całości otoczony pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Długość obwodnicy wzrosła z 52,2 km do 64,5 km, ale wciąż brakuje 5 km odcinka trasy S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta. Jest to bardzo skomplikowana inwestycja przebiegająca obszar miejski, a jej otwarcie jej zaplanowane na połowę 2026 roku.
GDDKiA podkreśla, że otwarty dziś fragment to krańcowy, wschodni odcinek drogi ekspresowej S52, która łączy Cieszyn i Kraków. W Małopolsce funkcjonował dotąd fragment tej trasy między węzłami Balice I i Modlniczka o długości 3,4 km. Otwarta właśnie część biegnie wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami.
Nowy odcinek obwodnicy ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. GDDKiA wyjaśnia, że ze względu na ograniczenia terenowe trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością. W tunelach, ze względu na ich charakter, czyli zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach, obowiązuje ograniczenie do 80 km/h.
Jest szansa na odcinkowy pomiar prędkości
GDDKiA w komunikacie nie wspomina o wprowadzeniu na tej trasie odcinkowego pomiaru prędkości, a z doświadczeń na innych trasach tego rodzaju wynika, że bez wprowadzenia OPP ograniczenie prędkości do 100 i do 80 km/h na północnej obwodnicy będzie czysto teoretyczne. Zapytałem o to krakowski oddział GDDKiA i udało mi się uzyskać informację, że trwają już rozmowy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego na ten temat.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
GDDKiA zwraca uwagę, że S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele. Jest to tunel Zielonki o długości 653 m oraz tunel Dziekanowice o długości 496 m. Inwestor chwali się, że są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami zamontowano w nich również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu.
To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów – wskazuje GDDKiA.
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570-metrowa estakada, która biegnie nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało łącznie 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Droga ekspresowa S7 w stronę Warszawy
Druga z zakończonych w poniedziałek inwestycji to droga ekspresowa S7, która łączy się z północną obwodnicą i biegnie w stronę Kielc. Oddanie tego odcinka o długości 13,3 km między węzłem Widoma a północną obwodnicą Krakowa pozwala na kompletne połączenie drogą szybkiego ruchu Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7.
Choć nowy odcinek trasy S7 jest już otwarty, nie jest całkiem skończony, dlatego na razie będzie na nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km/h. Kierowcy mają jednak do dyspozycji na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku mają zostać zakończone „późną wiosną”.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.