Jezdnie i tunele są już gotowe, ćwiczenia służb ratunkowych zrobione, a do przeprowadzenia zostało trochę drobnych prac wykończeniowych. Północna obwodnica Krakowa miała zostać otwarta jeszcze w tym roku i już wiemy, że na pewno tak się stanie. Jak dowiedział się Bizblog.pl, kierowcy pojadą północną obwodnicą Krakowa 23 grudnia, czyli tuż przed Wigilią Bożego Narodzenia.
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował we wtorek w mediach społecznościowych, że przed oddaniem drogi S52, czyli północnej obwodnicy Krakowa, mierzy, czy pomalowane i postawione znaki mają odpowiednią odblaskowość. Kilkanaście godzin wcześniej na profilu GDDKiA Kraków na platformie X zamieszczono kilka zdjęć przedstawiających gotową do jazdy trasę.
Kiedy otwarcie północnej obwodnicy Krakowa?
GDDKiA informowała, że północna obwodnica Krakowa ma zostać oddana do użytku „jeszcze w tym roku”, ale było to miesiąc temu. Bizblog.pl skontaktował się z rzecznikiem krakowskiego oddziału GDDKiA, by dopytać o szczegóły planowanej finalizacji tej inwestycji. Kacper Michna poinformował nas, że otwarcie północnej obwodnicy Krakowa nastąpi 23 grudnia. Wtedy Kraków będzie otoczony pełnym „ringiem” autostradowym.
Jeden tunel jest gotowy, w drugim trwają prace wykończeniowe. Ćwiczenia służb były w jednym tunelu, w Dziekanowicach. W drugim w Zielonkach nie będziemy ich organizowali przed otwarciem – wyjaśnia Bizblogowi rzecznik krakowskiej „Gdaki”.
Ćwiczenia straży pożarnej, policji i ekipy pogotowia ratunkowego w tunelu w Dziekanowicach w ciągu północnej obwodnicy Krakowa zostały przeprowadzone już 8 listopada. GDDKiA informowała, że służby sprawdzały swoje umiejętności i koordynację działań w razie karambolu i pożaru wewnątrz tego niemal półkilometrowego obiektu.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Jak wygląda północny odcinek obwodnicy. Jest to ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej S52 łączący Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Oprócz tunelu w Dziekanowicach powstał jeszcze drugi w Zielonkach o długości 650 m i 496 m. Trzecim spektakularnym obiektem inżynierskim jest estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 570 m. W Nowej Hucie obwodnica będzie się łączyć z ekspresówką S7 w kierunku Warszawy.
Warto zaznaczyć, że tunel w Zielonkach ze względu na duże nachylenie oraz jazdę po łuku będzie objęty ograniczeniem prędkości do 80 km/h. GDDKiA tłumaczy, że ze względu na ukształtowanie terenu droga dość szybko opada i równie szybko się wznosi, a spadek wynosi nawet 4,6 proc., co przekłada się na 4,6 m na każde 100 metrów drogi. To nawet więcej niż w przypadku tuneli w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą, gdzie spadek nie przekracza 4 proc. Dopuszczalna prędkość na odcinkach poza tunelami wyniesie 100 km/h.
64 kamery monitorujące ruch
W tunelu zainstalowane zostaną aż 64 kamery, które będą monitorować ruch. Pod sufitem zamontowane zostaną 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp. W tunelu zostanie zamontowany też system automatycznego gaszenia pożaru.
Północna Obwodnica Krakowa jest budowana przez konsorcjum tureckiej spółki Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt jako liderem oraz firm Mosty Łódź i Gűlermak. Wartość prac to ponad 1,4 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 790 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.