Międzynarodowa branża rowerowa zyskuje nowy, globalny standard identyfikacji BIN. System oparty na technologii blockchain zapewnia unikalny numer tak jak VIN w autach, pełną historię serwisową i zwiększone bezpieczeństwo, rewolucjonizując walkę z kradzieżami i rynek wtórny.

BikeID opracował pierwszy na świecie globalny, ustandaryzowany system identyfikacji rowerów, oparty na unikalnym Bicycle Identification Number (BIN), czyli odpowiedniku numeru VIN w motoryzacji. Do tej pory każdy producent nadawał własne oznaczenia.
BIN po raz pierwszy tworzy jednolity międzynarodowy standard, który przypisuje rowerowi niepowtarzalny numer, zapisywane dane są w sposób niezmienny w stosowanej także przez największe banki technologii blockchain i umożliwia natychmiastową identyfikację roweru w dowolnym miejscu na świecie.
Branża rowerowa jest gotowa na praktyczne rozwiązania, które realnie pomagają zarówno producentom, jak i użytkownikom. Naszym celem od początku było stworzenie jednego, globalnego standardu identyfikacji rowerów, ponieważ rower zasługuje na taki sam poziom uwagi i możliwości ochrony jak samochód – zaznacza Daniel Kurpisz.
I zapewnia, że dzięki BikeID dają każdemu rowerowi tożsamość, która towarzyszy mu przez całe jego życie – od fabryki, przez sklep, aż do użytkownika.
Rozwiązanie jest częścią szerszej koncepcji Micromobility Data Backbone – międzynarodowej infrastruktury, która umożliwia producentom, sprzedawcom i serwisom łączenie danych o rowerach w jednym, bezpiecznym systemie, kompatybilnym z nadchodzącą w UE regulacją Digital Product Passport.
BikeID triumfuje za globalny potencjał i dojrzałość technologiczną
Cardano Summit to coroczne wydarzenie organizowane przez Fundację Cardano, skupiające światowych liderów technologii, biznesu i polityki. W centrum uwagi znajduje się to, jak innowacyjne technologie mogą realnie wspierać organizacje w rozwiązywaniu współczesnych wyzwań biznesowych – od bezpieczeństwa danych, przez automatyzację procesów, po nowe modele zaufania w cyfrowej gospodarce.
BikeID to projekt, który w wyjątkowy sposób łączy dojrzałość technologiczną z realną użytecznością. To rozwiązanie imponujące zarówno jakością wykonania, jak i tempem rozwoju – a przy tym gotowe do wdrożenia na szeroką skalę. Jury było jednomyślne – poziom innowacji, kompetencje zespołu oraz globalny potencjał, jaki niesie standaryzacja cyfrowej identyfikacji rowerów, wyraźnie wyróżniają BikeID na tle całej branży – podkreśla Frederik Gregaard, CEO Cardano Foundation.
Daniel Kurpisz, Prezes Zarządu BikeID potwierdza, że są dumni, że ich wynalazek został doceniony.
Wygrana na Cardano Summit to potwierdzenie, że polska myśl technologiczna może wyznaczać kierunek rozwoju globalnej branży. To dopiero początek naszych ambicji – mamy wiele planów na rozwój projektu – mówi Daniel Kurpisz.
Więcej wiadomości na temat technologii można przeczytać poniżej:
Jak działa kod globalnego standardu Identyfikacji rowerów
Kod BIN składa się z pięciu precyzyjnie zdefiniowanych sekcji, które łącznie tworzą 19-znakowy unikalny identyfikator roweru:
- Pierwsza część oznacza kraj i producenta (4 znaki, kompatybilne z ponad 300 tys. marek).
- Druga opisuje sam produkt – typ pojazdu, rozmiar ramy, rozmiar kół, cyfrę kontrolną oraz model (6 znaków).
- Trzecia sekcja wskazuje rok produkcji, kodowany literowo.
- Czwarta identyfikuje konkretną fabrykę producenta.
- Piąta zawiera numer sekwencyjny, nadający rowerowi jednoznaczną, niepowtarzalną tożsamość.
Tak zbudowany kod tworzy kompletny, globalny standard identyfikacji, który jednoznacznie określa każdy rower na świecie.
Wdrożenie BIN tworzy zupełnie nowy standard bezpieczeństwa i przejrzystości dla właścicieli rowerów. Bez względu czy użytkownik kupi rower, który już jest wyposażony w specjalny tag RFID i kartę NFC czy zestaw do samodzielnego montażu, będzie mógł zarejestrować swój rower i zapewnić mu tożsamość - zapewniają eksperci.
W ich ocenie jednoznaczny numer identyfikacyjny zapisany w chmurze umożliwia natychmiastowe potwierdzenie legalności roweru, a trwające rozmowy z policją mają na celu umożliwienie automatycznych zgłoszeń kradzieży. BIN pełni również funkcję globalnego dowodu własności, który można zweryfikować za pośrednictwem aplikacji webowej lub fizycznej karty NFC.
Tożsamość roweru, wzbogacona o kompletną historię serwisową, budowana jest przez cały cykl jego życia – każda naprawa i przegląd są rejestrowane automatycznie, co znacząco zwiększa wartość jednośladu na rynku wtórnym. Dodatkowo potwierdzona tożsamość zmniejsza ryzyko dla ubezpieczycieli, co przekłada się na niższe składki i korzystniejsze warunki polis - wskazują eksperci.
Rewolucja w zarządzaniu cyklem życia roweru
Zdaniem ekspertów dzięki BIN Cloud producenci zyskują pełną kontrolę nad cyklem życia produktu od linii montażowej, przez sprzedaż i serwis, aż po proces recyklingu w jednym, scalonym środowisku danych. System automatycznie generuje raporty zgodne z nadchodzącymi regulacjami UE, takimi jak Right to Repair czy Battery Passport, ułatwiając przygotowanie do nowych obowiązków prawnych.
Dodatkowym atutem jest dostęp do rynkowych danych w czasie rzeczywistym, które pozwalają śledzić popularność modeli i geografie sprzedaży, wspierając trafniejsze decyzje produkcyjne. Aktywacja BIN automatycznie przypomina użytkownikom o przeglądach, co zwiększa liczbę wizyt w serwisie, a zestawy BIN Kit stanowią dla sklepów bardziej opłacalny produkt niż typowe akcesoria rowerowe.
Dzięki intuicyjnej aktywacji NFC przy kasie, trwającej zaledwie 30 sekund, rozwiązanie można łatwo wdrożyć jako naturalny element procesu sprzedaży. Elastyczne modele zamówień zminimalizują ryzyko magazynowe, a sklepy mogą od pierwszego kontaktu oferować klientom kolejne usługi: pierwszą wizytę serwisową, plany konserwacyjne oraz przedłużone gwarancje, budując dodatkowe źródła przychodu.
Z uzyskanych informacji dowiadujemy się, że BikeID rozwija ekosystem w kierunku pełnej obsługi całego cyklu życia roweru. Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem inteligentnych usług serwisowych, takich jak automatyczne rekomendacje przeglądów oparte na danych z systemu, możliwość szybkiego umawiania wizyt w autoryzowanych punktach czy ubezpieczenia roweru.
Platforma zostanie również w pełni zintegrowana z blockchainem, co zapewni jeszcze wyższy poziom ochrony danych i transparentności. Powstaje także ogólnodostępna baza skradzionych rowerów, która ma wzmocnić bezpieczeństwo i zwiększyć szanse na odnalezienie skradzionych rowerów.







































