REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Północna obwodnica Krakowa coraz bliżej. Ważny etap zamknięty

Budowa konstrukcji tunelu w Zielonkach została zakończona, a to oznacza, że kluczowy element północnej obwodnicy Krakowa jest już prawie gotowy. GDDKiA podaje, że zaawansowanie prac nad tą ważną trasą osiągnęło już 90 proc. i termin oddania jej do użytku zaraz po wakacjach nie jest zagrożony. We wrześniu stolica Małopolski jako pierwsze duże miasto w Polsce będzie otoczona pełnym „ringiem”, jeśli nie liczyć dość specyficznej obwodnicy Łodzi.

28.03.2024
15:26
Północna obwodnica Krakowa coraz bliżej
REKLAMA

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że zakończone zostało betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa, co oznacza finalizację budowy konstrukcji tego obiektu. Zostały teraz takie prace jak budowa samej drogi, montaż instalacji i prace wykończeniowe.

REKLAMA

Pełna obwodnica Krakowa

Tunel w Zielonkach to jeden z najważniejszych obiektów budowanego północnego odcinka obwodnicy Krakowa. Cała trasa ma 12,3 km długości, powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice oraz dwa tunele. Tunel w Zielonkach ma 653 m, a gotowy już tunel w Dziekanowicach mierzy 496 m. GDDKiA podaje, że Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe, a całkowite zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc.

Na 10 km obwodnicy ułożyliśmy już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie. Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. W tym roku oddaliśmy też już do ruchu wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączyliśmy też część węzła Zielonki z Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek – informuje GDDKiA.

 class="wp-image-2442358"

Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:

Tunel w Zielonkach ze względu na duże nachylenie oraz jazdę po łuku będzie objęty ograniczeniem prędkości do 80 km/h. GDDKiA tłumaczy, że ze względu na ukształtowanie terenu droga dość szybko opada i równie szybko się wznosi, a spadek wynosi nawet 4,6 proc., co przekłada się na 4,6 m na każde 100 metrów drogi. To nawet więcej niż w przypadku tuneli w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą, gdzie spadek nie przekracza 4 proc.

Pierwszy taki system w Polsce

W tunelu zainstalowane zostaną aż 64 kamery, które będą monitorować ruch. Pod sufitem zamontowane zostaną 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp.  W tunelu zostanie zamontowany też system automatycznego gaszenia pożaru.

REKLAMA

Będzie to pierwsze w Polsce tego rodzaju urządzenie funkcjonujące na całym podziemnym odcinku drogi. Podobne rozwiązanie zastosowano w tunelu pod Świną w Świnoujściu, jednak tylko na krótkim fragmencie trasy – podkreśla GDDKiA.

Przewidywany termin oddania do użytku całego północnego odcinka obwodnicy Krakowa to wrzesień 2024 roku. Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA