GDDKiA szuka wykonawcy, który wybuduje kolejny odcinek autostrady A2. Zwykle informacja o powstającym nowym fragmencie autostrady w Polsce jest witana z entuzjazmem, ale w tym wypadku wzbudza uniesienie brwi. Nowy odcinek ma bowiem powstać przy samej granicy z Białorusią, co w obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej pomiędzy obu krajami wydaje się dość kuriozalne.
Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wysłał do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę ponad 9 kilometrów autostrady, która umożliwi w przyszłości dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn w woj. lubelskim.
Budowa A2 do granicy z Białorusią
GDDKiA wyjaśnia, że zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie drogi pomiędzy rejonem Kijowiec a węzłem Dobryń. Postępowanie ma zostać przeprowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, a termin składania ofert został wyznaczony na 22 stycznia przyszłego roku.
Nowa trasa biegnąca do samej granicy z Białorusią będzie miała nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, ale nawet rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. W ramach inwestycji wybudowany zostanie węzeł Dobryń i MOP-y Kijowiec Północ i oraz Kijowiec Południe.
W ramach kontraktu powstaną też obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowych chodników, ścieżek rowerowych i ciągu pieszo-rowerowego. Droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Inne odcinki autostrady A2
A co z pozostałymi odcinkami pomiędzy Białą Podlaską a granicą z Białorusią? W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy 32 km autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zadanie to podzielone jest na trzy odcinki:
• Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km),
• Kijowiec – Dobryń (9,3 km),
• Dobryń – Kukuryki (6,8 km).
GDDKiA informuje, że dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez wojewodę lubelskiego. Dla pierwszego zadania przetarg ma zostać ogłoszony w pierwszym kwartale 2025 r. Na środkowy odcinek GDDKiA właśnie ogłosiła przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę autostrady.
Dalsze prace związane z fragmentem najbliżej granicy, zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią – przyznaje GDDKiA.