To będzie bardzo ważny łącznik drogowy między Radomiem a Lublinem. Nie ma formalnych przeszkód, by ruszyć z procesem budowy drogi ekspresowej S12 na wschód od Radomia do początku obwodnicy Puław. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał właśnie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, co oznacza zielone światło dla rozpoczęcia starań o wybór wykonawcy tej drogi.
Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S12, ale jednocześnie nałożył wiele obowiązków, które podczas realizacji i eksploatacji inwestycji musi spełnić GDDKiA.
Budowa drogi ekspresowej S12
Na 67 kilometrach tej trasy trzeba będzie zrobić aż 63 przejścia dla zwierząt, a całe przedsięwzięcie będzie objęte stałym nadzorem przyrodniczym. W ramach postępowania zmierzającego do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej będzie przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko.
Wybrany wariant trasy przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód.
Nowe odcinki dróg ekspresowych
Pozytywna decyzja RDOŚ to jeszcze nie koniec formalności. W ramach prac przygotowawczych GDDKiA musi jeszcze przeprowadzić prace geologiczne, a następnie opracować materiały przetargowe.
Kolejnym krokiem, po pozyskaniu środków finansowych, będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy projektu i robót budowlanych, który w systemie „projektuj i buduj” zrealizuje inwestycję.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Budowa drogi ekspresowej S12 trwa także na innych odcinkach. W maju i lipcu GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S12 od granicy woj. łódzkiego do Wieniawy. Tutaj w toku są prace projektowe. GDDKiA szacuje, że w drugim kwartale 2025 r. do wojewody mazowieckiego złoży wnioski o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W przypadku odcinka trasy S7 od Wieniawy do Radomia ogłoszenie przetargu powinno nastąpić jesienią 2025 r.
Przypomnijmy, że w połowie listopada wojewoda lubelski dał zielone światło dla budowy odcinka drogi ekspresowej S19 na północ od Lublina. Jest to kolejny fragment trasy Via Carpatia, który wchodzi w fazę realizacji. W tym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na ostatni odcinek S19 na południe od Rzeszowa, co oznacza, że prace budowlane mogą być prowadzone na całej trasie z Rzeszowa do granicy ze Słowacją.
Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, który połączy Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.