REKLAMA

Będzie kolejny odcinek ważnej ekspresówki. Ruszają prace

Wojewoda lubelski dał zielone światło dla budowy odcinka drogi ekspresowej S19 na północ od Lublina. Jest to kolejny fragment trasy Via Carpatia, który wchodzi w fazę realizacji. W tym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na ostatni odcinek S19 na południe od Rzeszowa, co oznacza, że prace budowlane mogą być prowadzone na całej trasie z Rzeszowa do granicy ze Słowacją.

Będzie kolejny odcinek ważnej ekspresówki. Ruszają prace
REKLAMA

GDDKiA poinformowała w piątek, że wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem. Pierwsze prace budowlane planowane są w grudniu po przekazaniu terenu budowy i zaczną się od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych i technologicznych.

REKLAMA

Via Carpatia na północ od Lublina

W ramach tej inwestycji powstanie 23-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa. Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, itd.

GDDKiA tłumaczy, że droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo około 190 km długości. Dziś kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy województwa podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości około 100 km.

Dobre informacje popłynęły w tym tygodniu także w odniesieniu do południowego odcinka Via Carpatia w Polsce, czyli trasy S19 z Rzeszowa do granicy ze Słowacją. GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą o długości 5,2 km. Kontrakt za kwotę 1,9 mld zł zrealizuje konsorcjum Gülermak i Budimex. Był to ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim, który został skierowany do realizacji. Burzliwe losy kontraktu na ten odcinek opisaliśmy w tym tekście.

Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:

Odcinek liczy nieco ponad 5 km, ale będzie bardzo trudny technicznie, na co zresztą wskazuje wysoka wartość kontraktu. Odcinek pomiędzy Jawornikiem i Lutczą poprowadzony będzie mierzącą prawie 800 m estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Będzie to bardzo wysoka konstrukcja, bo filary tej estakady będą miały nawet 36 m wysokości. Estakada to jeszcze nie wszystko, bo na tym odcinku będzie też dwunawowy tunel o długości prawie 3 km. Będzie to najdłuższy tunel z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.

Warto zaznaczyć, że w ciągu Via Carpatia na Podkarpaciu powstanie jeszcze bardziej spektakularny obiekt niż wspomniany kilometrowy tunel. Chodzi o 80-metrową estakadę na trasie drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa do południowej granicy Polski. Będzie to najwyższa konstrukcja tego typu, która jest budowana w Polsce. Estakada ES-26 powstaje w sąsiedztwie Strzyżowa i znajdzie się pomiędzy wsiami Żarnowa i Godowa.

Co to jest Via Carpatia?

Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, który połączy Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.  

REKLAMA

Idea budowy międzynarodowego szlaku Via Carpatia biegnącego od portu w Kłajpedzie na Litwie poprzez Białystok, Lublin, Rzeszów, a następnie poprzez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik nad Morzem Egejskim powstała w 2006 roku, ale długo trwały starania o zapewnienie unijnego finansowania dla tego projektu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA