Wojewoda lubelski dał zielone światło dla budowy odcinka drogi ekspresowej S19 na północ od Lublina. Jest to kolejny fragment trasy Via Carpatia, który wchodzi w fazę realizacji. W tym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na ostatni odcinek S19 na południe od Rzeszowa, co oznacza, że prace budowlane mogą być prowadzone na całej trasie z Rzeszowa do granicy ze Słowacją.
GDDKiA poinformowała w piątek, że wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem. Pierwsze prace budowlane planowane są w grudniu po przekazaniu terenu budowy i zaczną się od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych i technologicznych.
Via Carpatia na północ od Lublina
W ramach tej inwestycji powstanie 23-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa. Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, itd.
GDDKiA tłumaczy, że droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo około 190 km długości. Dziś kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy województwa podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości około 100 km.
Dobre informacje popłynęły w tym tygodniu także w odniesieniu do południowego odcinka Via Carpatia w Polsce, czyli trasy S19 z Rzeszowa do granicy ze Słowacją. GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą o długości 5,2 km. Kontrakt za kwotę 1,9 mld zł zrealizuje konsorcjum Gülermak i Budimex. Był to ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim, który został skierowany do realizacji. Burzliwe losy kontraktu na ten odcinek opisaliśmy w tym tekście.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Odcinek liczy nieco ponad 5 km, ale będzie bardzo trudny technicznie, na co zresztą wskazuje wysoka wartość kontraktu. Odcinek pomiędzy Jawornikiem i Lutczą poprowadzony będzie mierzącą prawie 800 m estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Będzie to bardzo wysoka konstrukcja, bo filary tej estakady będą miały nawet 36 m wysokości. Estakada to jeszcze nie wszystko, bo na tym odcinku będzie też dwunawowy tunel o długości prawie 3 km. Będzie to najdłuższy tunel z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.
Warto zaznaczyć, że w ciągu Via Carpatia na Podkarpaciu powstanie jeszcze bardziej spektakularny obiekt niż wspomniany kilometrowy tunel. Chodzi o 80-metrową estakadę na trasie drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa do południowej granicy Polski. Będzie to najwyższa konstrukcja tego typu, która jest budowana w Polsce. Estakada ES-26 powstaje w sąsiedztwie Strzyżowa i znajdzie się pomiędzy wsiami Żarnowa i Godowa.
Co to jest Via Carpatia?
Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, który połączy Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Idea budowy międzynarodowego szlaku Via Carpatia biegnącego od portu w Kłajpedzie na Litwie poprzez Białystok, Lublin, Rzeszów, a następnie poprzez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik nad Morzem Egejskim powstała w 2006 roku, ale długo trwały starania o zapewnienie unijnego finansowania dla tego projektu.