Ostatni z trzech odcinków autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce został w środę oddany do ruchu i nastąpiło to aż trzy miesiące przed terminem. Zachód. Zrealizowana inwestycja sprawi, że mieszkańcy Siedlec i okolic zyskali połączenie autostradowe z Warszawą oraz siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w środę otworzył nowy, 20-kilometrowy odcinek autostrady A2. Łącznie w tym roku do ruchu oddano prawie 38 km autostrady A2. Budowa została zrealizowana ze wsparciem finansowym Unii Europejskiej.
Rezerwa na budowę trzeciego pasa
To niezwykle ważny dzień dla Siedlec, wschodniego Mazowsza i całej Polski Wschodniej. Dzięki dofinansowanej przez Unię autostradzie podróże do innych regionów Polski, jak i całej Europy staną się szybsze i bezpieczniejsze – powiedziała Katarzyna Smyk, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami stanowi rezerwę pod rozbudowę autostrady A2 na tym odcinku o dodatkowy pas ruchu w przyszłości. Jak zaznaczono, zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, wykonawca zastosował utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej – w porównaniu z zielonym pasem rozdziału.
To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu – wyjaśnia GDDKiA.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
To jeszcze nie koniec inwestycji na autostradzie A2 przecinającej Polskę od zachodu na wschód. Obecnie w realizacji są kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km, które powinny zostać oddane do ruchu w 2025 r. GDDKiA zwraca uwagę, że jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na z pozostałych trzech.
Budowa A2 do granicy z Białorusią
Spore kontrowersje budzi za to plan rozbudowy autostrady A2 do granicy z Białorusią. W obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej pomiędzy obu krajami oraz biorąc pod uwagę trwającą budowę umocnień na Bugu, wydaje się to dziś absurdalne. Jak niedawno pisaliśmy, warszawski oddział GDDKiA wysłał do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę ponad 9 kilometrów autostrady, która umożliwi w przyszłości dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn w województwie lubelskim.
Są też bardziej sensowne plany związane z A2. GDDKiA obecnie przygotowuje poszerzenie 89 km tej trasy – od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa – o dodatkowy pas ruchu. Projektanci na razie przygotowują dokumentację, ale już w październiku złożone zostały wnioski o uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W przyszłym roku GDDKiA ogłosi przetargi na wyłonienie wykonawców rozbudowy, której realizacja przypada na lata 2026-2029.