Najdłuższy tunel drogowy w Polsce powstanie w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina, która będzie częścią drogi ekspresowej S6. We wtorek GDDKiA wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenia o przetargach na budowę tej trasy o długości 50 km. Docelowo Szczecin będzie otoczony pełnym ringiem obwodnicy – podobnie jak Kraków już za kilka dni.
Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o ogłoszeniu przetargów na budowę zachodniej obwodnicy Szczecina. Wyłonieni w tym postępowaniu wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Największym wyzwaniem będzie budowa aż pięciokilometrowego tunelu pod Odrą.
Zachodnia obwodnica Szczecina
Obwodnica na odcinkach od Kołbaskowa do Polic ma powstać dość szybko, bo zakończenie jest planowane już w 2028 roku. Znacznie dłużej potrwa budowa odcinka Police - Goleniów z tunelem pod Odrą. Z uwagi na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km, kierowcy z tego odcinka skorzystają dopiero w 2032 roku.
Nowa trasa ma odciążyć obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. GDDKiA tłumaczy, że w miesiącach letnich ze względu na znaczne natężenia ruchu na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co ma znacząco poprawić skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. GDDKiA zwraca uwagę, że obecnie aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ po drugiej stronie Odry trzeba przejechać aż 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu nawet kilkukrotnie. GDDKiA podkreśla, że z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Tunel pod Odrą
A co z tym tunelem? Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM, a średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m przy grubości obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
Plany budowy tej obwodnicy mają długą historię. Koncepcja budowy drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę, pojawiła się już na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. W latach 90. przygotowano pierwsze koncepcje przebiegu trasy, a od 2007 roku samorządy lokalne wraz z samorządem województwa przygotowywały dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej i następnie prowadziły trwający kilka lat proces uzyskiwania tej decyzji.
W 2015 roku zachodnia obwodnica została wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych jako przebieg drogi ekspresowej S6. W grudniu 2017 roku Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego uzyskał ostateczną decyzję środowiskową, w której został wyznaczony przebieg tej inwestycji, wybrany wariant przejścia pod Odrą tunelem drążonym i określone środowiskowe uwarunkowania realizacji. Następnie proces przygotowawczy prowadziła już GDDKiA.