#B69AFF
REKLAMA

Niemiecki przemysł runął. Kluczowy sektor dla polskiej gospodarki: -18,5 proc.

Niemcy znów zaskoczyli – i to w najgorszy możliwy sposób. Produkcja przemysłowa runęła o 4,3 proc., motoryzacja aż o 18,5 proc. Dla Polski, która żyje z niemieckiego eksportu, to zły znak. Ekonomiści ostrzegają: jeśli Niemcy kichną, my złapiemy przeziębienie.

niemiecki-przemysl-runal
REKLAMA

Produkcja przemysłowa załamała się, spadając o 4,3 proc. miesiąc do miesiąca. Ekonomiści oczekiwali wyniku na poziomie -1,1 proc. Uderzenie przyszło z najmniej korzystnego kierunku – z motoryzacji, czyli branży, która jest sercem niemieckiego eksportu i jednocześnie jednym z najważniejszych odbiorców polskich komponentów.

REKLAMA

Gwałtowny spadek był spowodowany głównie załamaniem w największym sektorze przemysłowym kraju, przemyśle motoryzacyjnym, gdzie produkcja spadła aż o 18,5 proc. w ujęciu miesięcznym – podkreśla Holger Zschaepitz, komentator gospodarczy „Die Welt”.

Niemieccy statystycy tłumaczą to przerwami wakacyjnymi i przestojami produkcyjnymi, ale ekonomiści są zgodni: to nie tylko efekt urlopów.

Na minusie znalazły się również: produkcja maszyn (-6,2 proc.), leków (-10,3 proc.) i sprzętu elektronicznego (-6,1 proc.). W efekcie ogólny indeks produkcji w przetwórstwie spadł o 5,6 proc.

Dziewięć kwartałów spadków – i końca nie widać

Ekonomiści Pekao nie mają wątpliwości, że to już długotrwała zadyszka.

To był wyjątkowo zły odczyt produkcji przemysłowej. Od początku 2023 r. to będzie dziewiąty (!) kwartał spadków – wskazują analitycy banku.

Jak zaznaczają, w tym ponurym obrazie jest jeden promień światła: Polska.

W naszym regionie odczyty z Niemiec, Czech czy Słowacji rozczarowały, spadki sięgały 2-4 pkt proc. Polska tym razem trafiła w konsensus – bez nadzwyczajnych tąpnięć produkcji – zauważają na x.com ekonomiści Pekao.

„Ale urwał!” – reakcja ekonomistów

Ekonomiści mBanku nie kryją zaskoczenia skalą sierpniowego załamania.

Niemiecka produkcja spadła w sierpniu o 4,3 proc. – prawie cztery razy mocniej od prognoz. Zawodzi motoryzacja, źle też w maszynach i farmacji. To zły sygnał dla polskiego przemysłu – napisali w komentarzu na x.com.

mBank zwraca uwagę, że kolejny kwartał bez wzrostu w niemieckim przemyśle jest praktycznie przesądzony. Światełko w tunelu może się pojawić dopiero w 2026 roku, gdy Berlin zwiększy wydatki na zbrojenia i poluzuje politykę fiskalną.

Model SHOK Bloomberga sugeruje, że efekty tych działań będą widoczne dopiero w drugiej połowie przyszłego roku – dodają analitycy banku.

Dlaczego to tak ważne dla Polski

Dla polskiej gospodarki to nie jest „czyjś problem”. Niemcy są naszym największym partnerem handlowym, a przemysł motoryzacyjny i maszynowy to kluczowy odbiorca polskich półproduktów – od komponentów metalowych, przez elektronikę, po elementy z tworzyw sztucznych.

Gdy fabryki w Niemczech hamują, w Polsce szybciej widać to w danych o eksporcie, transporcie i zamówieniach przemysłowych. Szacuje się, że co czwarty eksportowany z Polski towar trafia do Niemiec, a blisko połowa polskiego przemysłu przetwórczego jest pośrednio zależna od koniunktury za Odrą.

Jeśli niemiecki przemysł naprawdę wchodzi w dziewiąty kwartał spadków, polskie firmy – szczególnie te z branży automotive, maszynowej i chemicznej – muszą liczyć się z kolejnymi miesiącami spowolnienia zamówień.

Czytaj w Bizblogu więcej o gospodarce

Polska – mały wyjątek w dużym kłopocie

Na tle niemieckiej recesji dane z Polski wciąż wyglądają przyzwoicie. Produkcja przemysłowa w sierpniu była zgodna z oczekiwaniami rynku, a spadki – jeśli się pojawiają – są znacznie płytsze. Ale to nie znaczy, że jesteśmy odporni.

REKLAMA

Jak mówią ekonomiści Pekao, to raczej „cisza przed frontem”, bo gospodarka niemiecka wciąż nie może znaleźć nowego napędu po kryzysie energetycznym i spadku zamówień eksportowych z Chin.

Z krótkiego komunikatu Destatis wyłania się obraz przemysłu, który nie tyle się potknął, co utknął w błocie strukturalnych problemów. Dla Polski to sygnał ostrzegawczy – bo nawet jeśli nasze fabryki pracują wciąż pełną parą, jutro może zabraknąć zamówień z Zachodu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T09:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T04:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T21:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T12:24:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T18:42:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T14:54:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T13:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T11:20:11+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T09:59:03+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T06:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-06T06:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-05T16:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-05T14:11:03+02:00
Aktualizacja: 2025-10-05T12:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-05T07:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-05T06:33:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA