Choć dane GUS wskazują, że inflacja powoli hamuje, to nie widać tego po portfelach Polaków. Za zakupy wciąż płacimy więcej, a średnia cena koszyka zakupowego w maju wyniosła już niemal 300 zł. Najnowsze badanie ASM Sales Force Agency wskazuje również, jak duża jest rozpiętość cenowa w różnych sklepach. To już ponad 150 zł różnicy w cenie za zakup tych samych produktów spożywczych w placówkach pod różnymi szyldami.
Inflacja w maju wyniosła 13 proc. w porównaniu z 14,4 proc. w kwietniu - wskazały wstępne szacunki GUS. Spadek w maju był silniejszy od oczekiwań ekonomistów. Głównym źródłem obniżenia inflacji były niższe ceny paliw. Nie oznacza to jednak niższych cen żywności. Wręcz przeciwnie. Najnowsze Badania i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wskazuje, jak duże są to wzrosty.
Jeszcze droższe zakupy w maju
Do badania przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). Zbadano ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w kanale e-commerce.
Jakie są wyniki? Średnia cena koszyka zakupowego w maju 2023 r. wyniosła 295,10 zł. To wzrost o 2,15 zł, czyli 0,73 proc. w porównaniu do kwietnia br., gdy średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 292,95 zł - wynika z danych ASM Sales Force Agency.
Aby zapłacić rachunek przy kasie, konsumenci coraz głębiej muszą sięgać do kieszeni. W ośmiu sieciach handlowych średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket - 20,72 zł (7,42 proc.).
Ponad 150 zł różnicy
Analizując koszyk, bazujący na najniższych cenach produktów uwzględnionych w badaniu spośród wszystkich tych sieci, trzeba było zapłacić 219,80 zł w maju (to więcej o 2,62 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 375,88 zł (więcej o 11,12 zł niż w kwietniu br.).
Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2023 r. wyniosła 156,08 zł i jest ona o 8,50 zł wyższa niż w kwietniu br. Patrząc na dane w ujęciu rocznym, suma koszyka minimalnego w maju 2023 r. była wyższa o 16,85 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2023 r. droższy o 17,15 proc. niż w 2022 r. Natomiast wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 22,42 proc. z 241,06 zł w maju 2022 r. do 295,10 zł w maju 2023 r.
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, stwierdza, że u progu wakacji polscy konsumenci nadal mają powody do narzekania przy sklepowej kasie.
I dodaje, że z danych wynika także, że ośmiu na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w maju były wyższe niż w kwietniu.
W którym sklepie jest najtaniej?
Kolejny raz zestawienie koszyków zakupowych wygrała sieć Auchan, w której produkty ujęte w badaniu można było kupić w maju za 241,82 zł. To o 2,15 zł więcej (czyli o 0,73 proc.) w porównaniu do ceny najtańszego koszyka w kwietniu br., który również należał wtedy do Auchan. Na podium znalazły się także: Lidl (wzrost koszyka o 7,67 zł więcej) oraz Biedronka (11,93 zł więcej).
Z kolei najdroższy w maju 2023 roku ponownie okazał się kanał e-grocery - za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,91 zł. To aż o 42 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Największa oferta produktów w cenach minimalnych była w Auchan
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w maju 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z dziesięciu analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (44,33 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że:
- produkty tłuszczowe podrożały o 30,90 proc.,
- słodycze o 29,50 proc.,
- a produkty sypkie o 26,85 proc..
Maj potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem po raz kolejny jest Auchan. Francuska sieć oferowała aż 25 produktów w cenach minimalnych. Następnie na liście uplasowała się sieć Lidl z pięcioma produktami z najniższymi cenami. Na kolejnym miejscu znalazły się Biedronka, Makro Cash & Carry, E.Leclerc i Netto z dwoma produktami w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach Dino, POLOmarket i Selgros Cash&Carry oferowano po jednym najtańszym produkcie.
Natomiast najwięcej najdroższych badanych produktów (19) można było w maju br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim, jak wynika z analizy ASM Sales Force Agency, znalazły się sklepy E. Leclerc (dziewięć produktów), a dalej: Netto (sześć produktów), Carrefour (pięć produktów), Dino, Intermarche (po cztery produkty), ALDI, Kaufland (po trzy produkty), POLOmarket (dwa produkty) oraz Biedronka z jednym produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Pełny raport na: www.asmsalesforce.pl.