REKLAMA

Najtańsze sklepy w Polsce. Biedronka szturmuje czołówkę, Lidl traci pozycję wicelidera. Promocje robią robotę

Ceny żywności wciąż szybują i zdaniem ekspertów prędko nie obniżą pułapu. Większość sklepów wprowadza podwyżki, a te, które decydują się na obniżenie cen, automatycznie zaliczają imponujący awans w zestawieniu najtańszych sklepów w Polsce. Oto najnowsze badanie przeprowadzone w kwietniu przez ASM Sales Force Agency.

Najtańsze sklepy w Polsce. Biedronka szturmuje czołówkę, Lidl traci pozycję wicelidera. Promocje robią robotę
REKLAMA

Inflacja w kwietniu wyniosła 14,7 proc. Choć to kolejny z rzędu spadek wskaźnika cen konsumenckich, to ceny żywności cały czas rosną i – jak twierdzą eksperci – będą rosnąć w kolejnych miesiącach. Według Głównego Urzędu Statystycznego żywność zdrożała w kwietniu o 19,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

REKLAMA

Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy firmy ASM Sales Force Agency wynika natomiast, że średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu zwiększyła się o ponad 50 zł, czyli 21 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Jak się okazuje, nie jest to stały jednostajny wzrost.

Biedronka szykuje się do ataku na pozycję lidera?

Co jakiś czas sklepy obniżają ceny, co owocuje sporymi roszadami w rankingu najtańszych sieci handlowych. Auchan po raz kolejny został najtańszą siecią handlową w Polsce. I to się nie zmieniło. W sklepach należących do Francuzów średnia cena koszyka zakupowego wyliczona przez ASM Sales Force Agency wyniosła w kwietniu 239,69 zł i była o 4,17 zł (1,77 proc.) wyższa niż miesiąc wcześniej.

Na kolejnych miejscach podium jest spore zamieszanie. Lidl, od wielu miesięcy cieszący się pozycją wicelidera rankingu, spadł o jedną pozycję, a przeskoczyła go… Biedronka, która awansowała z miejsca czwartego. Od lidera, czyli Auchan, portugalska sieć okazała się o 14,11 zł droższa, a od trzeciego Lidla o 6,81 zł tańsza.

 class="wp-image-2135767"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Skąd ten imponujący awans? Portugalska sieć zawdzięcza go drugim co do wielkości obniżkom cen w kwietniu.

Carrefour wprowadził największe podwyżki

Najdroższą opcją znowu okazały się zakupy w internecie. Za zestaw 40 analizowanych w badaniu Koszyk Zakupowy towarów trzeba by zapłacić średnio 343,59 zł – o 43 proc. więcej niż w Auchan. W ciągu roku zakupy w internecie zdrożały aż o 35,52 proc. (90,06 zł), najwięcej w całym zestawieniu.

Średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł już w siedmiu analizowanych sieciach. Największe podwyżki wprowadził E.Leclerc o 8,11 proc. Największe obniżki zafundował klientom POLOmarket o 11,83 proc., który dzięki temu awansował na czwarte miejsce z ostatniego, nie licząc kanału e-grocery, a także Biedronka o 9,22 proc., która jak wspomniałem na początku, została wiceliderem rankingu.

 class="wp-image-2135773"
Źródło: ASM Sales Force Agency

W sumie 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie podniosło w kwietniu ceny w stosunku do marca. Średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu 2023 r. wyniosła 292,95 zł i była o 1,28 zł (0,44 proc.) wyższa niż w marcu. Rok do roku ceny podniosły wszystkie sieci uwzględnione w rankingu, najbardziej Carrefour o 28,43 proc., Intermarché o 26,21 proc. i Kaufland o 25,99 proc .

Promocje w sklepach coraz krótsze

Cena koszyka zakupowego złożonego z najtańszych produktów dostępnych w badanych sieciach wyniosła 217,18 zł – o 5,48 zł mniej niż w marcu. W przypadku koszyka, do którego trafiłyby najdroższe produkty wybrane ze sklepów uczestniczących w badaniu, trzeba by zapłacić 364,76 zł o 7,41 zł więcej niż miesiąc wcześniej. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 147,58 zł i była o 12,89 zł wyższa niż w marcu.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, uważa, że kilkunastoprocentowa inflacja nadal będzie się dawać we znaki konsumentom i sieciom handlowym.

Jego zdaniem coraz częściej za to widać działania, którymi sieci handlowe chcą odróżnić się od konkurencji i zachęcić konsumentów do sprawdzenia ich oferty.

Dodatki drożeją najbardziej

ASM Sales Force Agency bada zachowanie cen 40 tych samych produktów z dziesięciu grup. W porównaniu do 2022 r. w kwietniu w górę poszły produkty ze wszystkich dziesięciu analizowanych kategorii: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

Produkty tłuszczowe podrożały o 36,06 proc., mrożonki o 26 proc. a słodycze o 25,12 proc. Najmniej wzrosły ceny w kategorii napoje – o 10,31 proc.

Kwiecień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 20 produktów w najniższych cenach. Biedronka oferowała ich 10, a POLOmarket – 3.

REKLAMA
 class="wp-image-2135782"
Źródło: ASM Sales Force Agency
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA