Ranking najtańszych sklepów w Polsce. Doskonałe wieści dla fanów Biedronki i fatalne dla klientów Kauflandu
W rankingu najtańszych sieci lider i wicelider nie zmienili się. Na trzecie miejsce wskoczyło w marcu Makro, a na czwarte awansowała Biedronka. Największy spadek odnotował Kaufland, który z najniższego miejsca podium spadł aż na dziewiąte miejsce. Duże zmiany widać za to wśród produktów, które drożeją w sklepach najbardziej.
Najmniej za zakupy w marcu płaciliśmy w Auchan. Tu nie ma niespodzianki, bo Francuzi okupują czołówki rankingów najtańszych sklepów okupują od lat, konsekwentnie stawiając na obniżki cen artykułów najczęściej wybieranych przez klientów.
Jednak w kategorii zaskoczeń należy rozpatrywać spadek, do jakiego doszło w ubiegłym miesiącu, bo za średni koszyk produktów branych pod uwagę przez ASM Sales Force Agency płaciliśmy w Auchan 235,52 zł – o 8,40 zł (3,44 proc.) mniej niż w lutym. Ta niespodziewana obniżka pozwoliła Francuzom wyprzedzić drugiego Lidla o 18,75 zł. Makro, które zajęło trzecie miejsce w Badaniu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency, straciło do lidera 42,26 zł.
Dobra wiadomość dla fanów Biedronki, po dwumiesięcznym epizodzie w ogonie tabeli najtańszych sieci, największy detalista w kraju wrócił do czołówki, plasując się w marcu na czwartej pozycji z wynikiem 279,59 zł. Zabrakło 1,82 zł, by przeskoczyć Makro i wbić na podium.
Najbardziej ceny wzrosły w internecie i Netto
Najdroższą opcją zakupową pozostają zakupy internetowe. Średnia cena koszyka w kanale e-grocery (ASM Sales Force Agency bada kilka sklepów prowadzących sprzedaż przez internet, nie koncentrując się na konkretnej marce – przyp. red.) była niemal o połowę (46 proc.) wyższa niż w Auchan i wyniosła 344,58 zł.
W internecie mieliśmy do czynienia z największymi podwyżkami w ujęciu rok do roku. Średnia cena koszyka w kanale e-grocery wzrosła o 91 zł, czyli 35,91 proc. Jak nietrudno się domyślić, w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich analizowanych sieciach. Na kolejnych miejscach za internetowym liderem podwyżek uplasowały się Netto (27,81 proc.), Kaufland (27,07 proc.) i Intermarche (26,55 proc.).
Średnia cena koszyka zakupowego dla wszystkich badanych sieci wzrosła w porównaniu z lutym o 6,21 zł (2,17 proc.) do 291,67 zł. Miesiąc do miesiąca ceny w marcu podniosło 11 na 14 sieci, a najbardziej Najbardziej miesiąc do miesiąca ceny podniósł Dino o 19,48 zł (6,78 proc.). W efekcie już w pięciu sieciach średnia cena koszyka zakupowego przekroczyła 300 zł.
Cen w marcu obniżyły trzy sieci:
- Biedronka (4,23 proc.)
- Auchan (3,44 proc.)
- Carrefour (0,34 proc.)
Najdroższy i najtańszy koszyk zakupowy
Średnia cena koszyka zakupowego dla wszystkich badanych sieci wzrosła w porównaniu z lutym o 6,21 zł (2,17 proc.) do 291,67 zł. Koszyk złożony z najtańszych produktów dostępnych w badanych sieciach kosztował w marcu 222,66 zł, o 2,18 zł więcej niż w lutym. Za najdroższy koszyk trzeba było zapłacić 357,35 zł, o 8,88 zł więcej niż w lutym.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2023 r. wyniosła 134,69 zł i była o 6,70 zł wyższa niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2023 r. była wyższa o 18,99 proc. niż przed rokiem, a koszyk maksymalny był droższy o 6,22 proc.
Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,56 proc. z 239,93 zł w marcu 2022 r. do 291,67 zł w marcu 2023 r.
Oficjalna inflacja GUS: 16,1 proc. W sklepach: 25-30 proc.
Tempo wzrostu cen mniejsze, ale żywność wciąż drożeje ponad wskaźnik inflacji. Z oficjalnych danych GUS wynika, że w marcu br. roku inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 16,1 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1 proc. Przypomnijmy, że w wielu sieciach ceny rok do roku poszły w górę o 25-30 proc., miesiąc do miesiąca podwyżki sięgały 7 proc. (6,78 proc. w Dino).
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, ostrzega, że po wyjątkowo drogiej Wielkanocy czeka nas droga wiosna i majówka.
Jego zdaniem na pewno przed majówką możemy spodziewać się promocji związanych z rozpoczynającym się i bardzo popularnym w Polsce sezonem grillowym.
Piwo i używki zdrożały w sklepach najmniej
W marcu 2023 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak przed miesiącem we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy.
Największy wzrost cen w skali roku o 45,40 proc. odnotowano w kategorii dodatków. Produkty tłuszczowe, lider ubiegłorocznych podwyżek, podrożały o 35,09 proc., produkty sypkie o 25,60 proc., mrożonki o 25,29 proc., a nabiał o 22,14 proc.
A na koniec niespodzianka. Grupą, która najmniej zdrożała w marcu, okazały się używki i piwo (wzrost 12,97 proc.). Do tej pory były to słodycze.