Ponad jedna trzecia polskich firm w ostatnim roku padła ofiarą cyberataku, a połowa zauważyła wyraźny wzrost tego typu incydentów – wynika z najnowszej analizy ClickMeeting. Tymczasem większość z nas wciąż nie dostrzega problemu. Zaledwie 8,5 proc. Polaków uważa, że biznes jest szczególnie narażony na ataki hakerów.

Z badania ClickMeeting przeprowadzonego w kwietniu 2025 r. wynika, że nasze postrzeganie cyberzagrożeń mocno odbiega od rzeczywistości. Aż 36 proc. przedsiębiorstw doświadczyło w ostatnich 12 miesiącach jakiejś formy cyberataku, a połowa z nich odnotowała wzrost ich liczby.
Jednocześnie tylko 8,5 proc. respondentów wskazuje firmy jako grupę szczególnie narażoną na cyberataki, a nieco więcej 11 proc. dostrzega zagrożenie w przypadku instytucji publicznych.
Jeszcze bardziej niepokojące są dane dotyczące indywidualnych doświadczeń. Ponad jedna piąta badanych przyznaje, że sami padli ofiarą cyberataku. Najczęściej dotyczy to młodych osób – w grupie wiekowej 18-27 lat aż 27 proc. ankietowanych deklaruje, że doświadczyło takiego incydentu.
Nasze badanie pokazuje, że Polacy wciąż nie dostrzegają skali zagrożeń dla firm i instytucji – zauważa Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting. – Według ogólnodostępnych danych aż 55 proc. polskich pracowników w ciągu ostatnich pięciu lat nie odbyło żadnego szkolenia z cyberbezpieczeństwa. Tymczasem to właśnie pracownicy są pierwszą linią obrony przed cyfrowymi zagrożeniami.
Czytaj więcej w Bizblogu o cyberbezpieczeństwie
Brakuje szkoleń i systemowego podejścia
Brak regularnych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego w firmach to jedna z największych słabości polskiego rynku pracy. Jak podkreśla ClickMeeting, dostęp do edukacji online w tym zakresie jest prosty i tani, a mimo to większość firm nie wykorzystuje tej możliwości.
Jednocześnie aż 90 proc. respondentów przyznaje, że Polacy potrzebują więcej edukacji na temat cyberbezpieczeństwa. Tylko co dziesiąty uważa, że nasz kraj ma wysoki poziom świadomości w tym obszarze.
Ponad jedna trzecia badanych deklaruje, że chętnie wzięłaby udział w webinarze lub kursie online, jeśli taki dostęp zapewniłby im pracodawca. Największe zainteresowanie edukacją cyfrową widać wśród młodych dorosłych (45,5 proc.), ale także w grupie 45-59 lat (41,5 proc.), co może świadczyć o rosnącym zrozumieniu znaczenia tego tematu.
Edukacja to inwestycja, nie koszt
ClickMeeting zwraca uwagę, że wzrost liczby cyberataków idzie w parze z rozwojem pracy zdalnej i cyfrowych narzędzi. Eksperci apelują, by firmy traktowały edukację w tym zakresie jako element strategii biznesowej, a nie dodatkowy koszt.
Eksperckie szkolenia, bardzo łatwo dostępne online, pozwalają na bieżąco rozwijać wiedzę i podnosić bezpieczeństwo organizacji – podkreśla Martyna Grzegorczyk.
Analiza ClickMeeting jasno pokazuje: między skalą zagrożeń a świadomością społeczną wciąż istnieje ogromna przepaść. A dopóki ją bagatelizujemy, każda firma – niezależnie od wielkości – pozostaje potencjalnym celem.