Kowalski kontra sztuczna inteligencja. Chwila nieuwagi i masz problem
Polacy na co dzień korzystający z różnych programów i usług online nie zastanawiają się nad bezpieczeństwem swoich danych. Ponad 90 proc. z nich deklaruje, że zawsze dba o bezpieczeństwo w sieci, albo stara się to robić, chociaż nie zawsze się to udaje. Jednak prawie połowa badanych nie jest świadoma faktu, że kraj pochodzenia firmy może mieć wpływ na ochronę ich danych w sieci.
ClickMeeting informuje, że oprogramowania i usług online wykorzystujących technologię sztucznej inteligencji korzysta 44 proc. Polaków, którzy niejednokrotnie nie wiedzą, czy używane przez nich rozwiązania technologiczne wykorzystują AI i czy wiąże się to z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji w sieci.
Polacy mało wiedzą o ochronie prywatności w sieci
Dane z nowego reprezentatywnego badania ClickMeeting wynika, że ponad jedna trzecia Polaków nie wie, czy pochodzenie firmy technologicznej dostarczającej produkty i/lub usługi online z kraju Unii Europejskiej ma wpływ na bezpieczeństwo przechowywanych przez nią danych, a 13 proc. uważa, że nie. Jednocześnie 47 proc. Polaków twierdzi, że zawsze dba o ochronę swojej prywatności i bezpieczeństwa danych w sieci. Niewiele mniej, bo 45 proc. stara się tak postępować, choć nie zawsze im się udaje, a 8 proc. nie zwraca na to uwagi.
Wiele osób nie dostrzega związku między ochroną prywatności danych a krajem pochodzenia firmy, która je zbiera. Tymczasem firmy z Unii Europejskiej, które przechowują dane w UE, podlegają restrykcyjnym przepisom, takim jak RODO, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa – mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager ClickMeeting.
I zapewnia, że w ClickMeeting dbają o ochronę prywatności i ich serwery znajdują się w centrach danych w UE, spełniających surowe normy.
Niepokoi nas to, że prawie co dziesiąty Polak nie martwi się o ochronę swoich danych w sieci. Jesteśmy jednak świadomi niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z nowoczesnych technologii. W naszym wcześniejszym badaniu na temat cyberzagrożeń w edukacji online prawie połowa ankietowanych wyrażała obawę przed przekazywaniem danych przez platformy edukacyjne innym firmom, a ponad jedna trzecia przed wykorzystaniem ich do szkolenia sztucznej inteligencji i projektowania nowych technologii – podkreśla Tomasz Bołcun.
Więcej wiadomości na temat sztucznej inteligencji można przeczytać poniżej:
Polacy korzystają z rozwiązań AI, ale nie mają do niej zaufania
Według danych CBOS prawie 40 proc. Polaków widzi w sztucznej inteligencji więcej zagrożeń niż szans, a 29 proc. ma wobec tej technologii mieszane odczucia.
Według najnowszego badania ClickMeeting 44 proc. Polaków deklaruje, że używa oprogramowania i usług online wykorzystujących sztuczną inteligencję, przy czym ponad połowa z nich twierdzi, że robi to tylko dlatego, że nie ma innego wyboru. Aż jedna czwarta nie wie, czy w wykorzystywanych przez nich rozwiązaniach technologicznych jest stosowana sztuczna inteligencja.
Przy wyborze oprogramowania i usług online kwestie związane z bezpieczeństwem i ochroną prywatności, a także zgodność danego rozwiązania z przepisami RODO, mają kluczowe znaczenie tylko dla co piątego polskiego konsumenta - podaje ClickMeeting.
Tymczasem, według dostępnych danych, ponad ⅓ polskich firm odnotowała w ubiegłym roku wzrost liczby cyberataków w porównaniu do roku poprzedniego. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a Europol przewiduje w najbliższym czasie gwałtowny wzrost cyberprzestępczości wspieranej przez sztuczną inteligencję.
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.