REKLAMA

Widać, jaki ma potencjał. Sztuczna inteligencja wdziera się do polskich firm

Z najnowszego raportu Power of AI wynika, że przedsiębiorcy widzą coraz większy potencjał w możliwości wdrażania sztucznej inteligencji w swoich firmach, zwłaszcza w obszarach zarządzania, HR czy marketing, co pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Eksperci BUZZcenter twierdzą, że już teraz 23 proc. firm deklaruje, że narzędzia AI wspierają pracowników w realizacji działań, bo nawet jeśli obecnie AI nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, to sytuacja ta bardzo zapewne szybko się zmieni.

sztuczna-inteligencja-miejsca-pracy
REKLAMA

Druga edycja raportu Power of AI podkreśla, że polskie firmy coraz częściej dostrzegają możliwości oferowane przez rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, zwłaszcza w obszarach tj. zarządzanie, HR czy marketing. Warto zauważyć, że w porównaniu do pierwszej edycji badania, odnotowano wyraźny wzrost świadomości oraz pozytywnego podejścia do AI wśród pracowników działów HR – obecnie aż 86 proc. z nich dostrzega korzyści, jakie technologia ta może przynieść im w pracy.

REKLAMA

Działy HR stają się jednymi z kluczowych decydentów, jeżeli chodzi o wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach. To właśnie one podejmują decyzje dotyczące szkoleń oraz rozwoju pracowników, więc ważne, żeby mieli świadomość, jak znacząca jest to technologia dla biznesu – mówi Radosław Mechło, Head of AI w BUZZcenter.

Twierdzi on, że AI przynosi im również bezpośrednie korzyści, umożliwia automatyzację rutynowych zadań, a nawet wspiera w rekrutacji.

Oszczędność czasu i finansów to główna zaleta AI

Według Raportu aż 45 proc. przebadanych pracowników działów HR wskazuje na oszczędność czasu jako główną zaletę korzystania z AI, natomiast 23 proc. widzi realne oszczędności finansowe. Dodatkowo 19 proc. badanych specjalistów podkreśla, że sztuczna inteligencja umożliwia automatyzację procesów, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie zespołami oraz optymalizację działań.

Wzrost świadomości jak ważna jest to technologia wśród tej grupy pracowników, to znak, że polskie firmy coraz lepiej rozumieją potencjał AI nie tylko w obszarach technicznych czy operacyjnych, ale także w zarządzaniu zasobami ludzkimi i rozwoju talentów – tłumaczy Mechło.

I dodaje, że rosnąca świadomość znaczenia sztucznej inteligencji wśród specjalistów HR jest barometrem poziomu innowacji całej organizacji, pokazując gotowość na holistyczne podejście do transformacji cyfrowej, obejmujące nie tylko procesy biznesowe, ale również kulturę organizacyjną i sposób zarządzania kapitałem ludzkimi.

Firmy przejawiają coraz większy entuzjazm wobec AI

Właściciele firm oraz przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej także przejawiają coraz większy entuzjazm wobec sztucznej inteligencji – 76 proc. z nich pozytywnie ocenia AI oraz dostrzega korzyści płynące z jej wdrażania, zarówno pod względem finansowym, jak i optymalizacji procesów.

Raport wskazuje, że zarówno przedstawiciele zarządów, jak i działów HR coraz częściej dostrzegają sztuczną inteligencję jako kluczowe narzędzie wspierające w rozwiązywaniu wyzwań związanych z demografią, zmianami pokoleniowymi oraz problemami z zatrudnieniem. AI jest postrzegane jako skuteczne rozwiązanie, które pomaga firmom radzić sobie z tymi trudnościami.

Więcej wiadomości na temat sztucznej inteligencji można przeczytać poniżej:

Firmy wdrażają rozwiązania oparte na AI w celu zwiększenia efektywności

Według BUZZcenter już teraz wiele firm w Polsce rozpoczyna wdrażanie rozwiązań opartych na AI, co przynosi zarówno oszczędności, jak i zwiększenie efektywności operacyjnej. Badania pokazują, że 23 proc. firm uważa, że narzędzia AI dają im duże wsparcie, a kolejne 23 proc. deklaruje, że częściowo wspierają one pracowników w realizacji działań.

Prawie połowa firm dostrzega realne korzyści z zastosowania AI, co może prowadzić do dalszego wzrostu ich efektywności i konkurencyjności. 29 proc. respondentów jest jeszcze w fazie testowania nowoczesnych narzędzi w swoich firmach i poszukiwania odpowiednich rozwiązań. Świadczy to o trwającym procesie eksploracji tej technologii - wskazują eksperci BUZZcenter.

W ich ocenie co szósta firma (17 proc.) nadal traktuje AI jako ciekawostkę, co sugeruje, że jeszcze nie wszystkie przedsiębiorstwa dostrzegły pełny potencjał danej technologii. Natomiast 8 proc. przebadanych organizacji nie widzi zastosowania sztucznej inteligencji w swojej działalności, co może stanowić barierę w dalszym rozwoju tych organizacji. Takie podejście wynika często z braku odpowiednich zasobów technologicznych lub świadomości na temat możliwości, jakie oferuje AI.

Należy mieć świadomość, że rozwój AI wymaga olbrzymich zasobów, takich jak jakościowe dane, moc obliczeniowa i kapitał. Dla wielu przedsiębiorstw inwestycje w AI okazały się ryzykowne, ponieważ nie przyniosły oczekiwanych rezultatów – to wynikało z braku zrozumienia, jak wykorzystać tę technologię, jak ją rozwijać i (przede wszystkim), jakie są jej ograniczenia. Inwestorzy ślepo wierzyli, że AI zrobi wszystko, a rzeczywistość jest zupełnie inna – komentuje Radosław Mechło.

Podkreśla on, że zawsze trzeba pamiętać o słowie: jeszcze. Nawet jeśli obecnie AI nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, sytuacja ta bardzo szybko się zmienia.

2 lata temu nie było możliwe generowanie realistycznych grafik, teraz jest kilkadziesiąt narzędzi, które robią to doskonale i ludzkie oko często nie jest w stanie odróżnić takich grafik od rzeczywistych zdjęć. Jesteśmy na początku tej drogi i już teraz widzimy, że zastosowanie tej technologii przynosi ogromne korzyści. Konieczne jest jednak zrozumienie tego, jakie dane narzędzia mają ograniczenia i kiedy warto jest skorzystać́ z innych rozwiązań – zauważa Radosław Mechło.

REKLAMA

Tegoroczna edycja badania Power of AI pokazuje wyraźny wzrost entuzjazmu i pozytywnego nastawienia wobec AI wśród przedsiębiorców. Z drugiej strony, zróżnicowany poziom wdrażania sztucznej inteligencji w polskich firmach pokazuje, że nadal istnieje przestrzeń do zwiększenia świadomości i edukacji w tym zakresie.

Badanie zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2024 r. Obejmowało 546 respondentów, a metodą badawczą była ankieta online (CAWI), wsparta 15 pogłębionymi wywiadami indywidualnymi (IDI). Uczestnikami byli managerowie, dyrektorzy, właściciele firm oraz specjaliści ds. HR, marketingu i sprzedaży, reprezentujący różne sektory biznesu. Celem badania było zbadanie wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na codzienną pracę i działalność biznesową w Polsce. Raport powstał przy wsparciu sztucznej inteligencji. Pełen raport do bezpłatnego pobrania na stronie www.buzzcenter.pl.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA