Cyberataki rosną lawinowo. Polacy nie wiedzą, z jakich programów korzystać – to kosztowny błąd
Liczba incydentów cyberbezpieczeństwa w Polsce wzrosła o 23 proc. w ciągu roku – większość ataków pochodziła z Rosji i Białorusi. Rząd zapowiada wsparcie dla krajowych technologii, jednak tylko 35 proc. Polaków faktycznie z nich korzysta. Jak pokazuje badanie ClickMeeting, rośnie świadomość zagrożeń w cyfrowym świecie, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, ale aż 90 proc. badanych widzi potrzebę większej edukacji w zakresie bezpieczeństwa online.

Według Ministerstwa Cyfryzacji liczba incydentów cyberbezpieczeństwa w Polsce w ubiegłym roku wzrosła aż o 23 proc. Jedną ze strategii rządu na poprawę sytuacji jest wspieranie krajowego potencjału technologicznego. Aż 90 proc. badanych przez ClickMeeting widzi potrzebę edukacji w tym zakresie, a nieco ponad 1/3 Polaków deklaruje, że używa polskich rozwiązań technologicznych.
Młodzi są optymistami w kwestii poziomu świadomości zagrożeń bezpieczeństwa cyfrowego
W najnowszym reprezentatywnym badaniu polskiej platformy webinarowej ClickMeeting połowa dorosłych Polaków oceniła poziom świadomości swoich współobywateli na temat zagrożeń cyberbezpieczeństwa jako średni, a tylko 10 proc. jako wysoki.
Najwięksi optymiści, którzy uważają, że Polacy mają wysoki poziom świadomości na temat zagrożeń w cyfrowym świecie to:
- Milenialsi i pokolenie X – wiek od 28 do 44 lat (15 proc.),
- Osoby w wieku od 18 do 27 lat (14 proc.),
- respondenci od 45 do 59 lat (7 proc.),
- badani powyżej 60 roku życia (6 proc.).
Już 90 proc. badanych przez ClickMeeting jest zdania, że w Polsce potrzeba więcej edukacji na temat bezpieczeństwa w świecie cyfrowym.
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 111,6 tys. incydentów naruszających bezpieczeństwo cyfrowe, o 23 proc. więcej niż w roku poprzednim. Większość ataków była skierowana z Rosji i Białorusi. Z kolei liczba zgłoszeń incydentów ze strony obywatelek i obywateli wzrosła rok do roku aż o 64 proc.
Te dane wskazują na bardzo poważną skalę problemu, ale można je też z pewną nadzieją uznać za świadectwo rosnącej świadomości Polek i Polaków na temat zagrożeń cyfrowych – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager z ClickMeeting.
Więcej wiadomości na temat webinarów można przeczytać poniżej:
Ważne jest kogo wybieramy jako dostawcę usług technologicznych
W badaniu ClickMeeting na temat patriotyzmu konsumenckiego ponad połowa respondentów deklarowała, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych preferuje produkty polskiego pochodzenia.
Jednak tylko 35 proc. przyznało, że faktycznie z polskich rozwiązań technologicznych korzysta. Blisko połowa z tej liczby wskazała, że jest to chat lub komunikator, nieco ponad 1/4 korzysta z polskiej platformy do wydarzeń online i webinarów, a po 19 proc. z platformy edukacyjnej lub szkoleniowej oraz oprogramowania księgowego.
Aż 44 proc. badanych przez ClickMeeting nie zna pochodzenia używanych przez nich programów. Tymczasem jest to kwestia o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa danych osobowych ich użytkowników. Firmy działające na terenie Unii Europejskiej są zobowiązane do przestrzegania ścisłych regulacji dotyczących bezpieczeństwa danych jak najlepiej chyba znane RODO.
Warto wybierać dostawców usług technologicznych, którzy tak jak polski ClickMeeting, współpracują wyłącznie z certyfikowanymi centrami danych i legitymują się międzynarodową certyfikacją ISO/IEC 27001:2022 potwierdzającą wdrożenie i utrzymywanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji - podsumowuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager z ClickMeeting.
Jego zdaniem z badań wynika, że już 52 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z faktu, że pochodzenie firmy z Unii Europejskiej ma wpływ na bezpieczeństwo tworzonych przez nią narzędzi oraz przechowywanych danych. Dobrze byłoby jednak zwiększyć ten odsetek.
Badanie na temat cyberbezpieczeństwa przeprowadzono w kwietniu 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku powyżej 18 lat. Badanie na temat patriotyzmu konsumenckiego przeprowadzono we wrześniu 2024 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.