Z nowego badania ClickMeeting wynika, że prawie 40 proc. Polaków uważa, że wszyscy jesteśmy w równym stopniu narażeni na cyberataki. Najbardziej zagrożoną grupą są osoby starsze, a co 4. badany podaje, że ma w swoim otoczeniu osoby, które padły kiedyś ofiarą cyberataku. Co ważne Polacy chcą się edukować w kwestii cyberbezpieczeństwa, bo co piąty byłby gotów zapłacić za udział w kursie online lub eksperckim webinarze na ten temat.

Już 53 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że zawsze pamięta o stosowaniu podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, takich jak na przykład nieklikanie w podejrzane linki, weryfikacja nadawców e-maili czy korzystanie z zaufanych dostawców technologii. Z kolei 39,5 proc. stara się o tych zasadach pamiętać, ale nie zawsze im się to udaje. Tylko 3 proc. nie stosuje ich nigdy, a 4,5 proc. nie umie odpowiedzieć na to pytanie. To dane z najnowszego reprezentatywnego badania platformy ClickMeeting, lidera polskiego rynku webinarów i spotkań online.
Jednocześnie co 5. badany przyznaje, że zdarzyło mu się paść ofiarą cyberataku, a co 4. ma w bliskiej rodzinie lub wśród znajomych kogoś, kto został nim dotknięty. Natomiast jedynie 2 proc. twierdzi, że takie zdarzenie miało miejsce w ich miejscu pracy. Aż 8 proc. respondentów nie wie, czy oni sami lub ktoś ich otoczenia padli kiedyś ofiarą cyberataku.
W Polsce potrzeba więcej edukacji na temat cyberbezpieczeństwa
ClickMeeting podaje, że tylko co 10. badany ocenia poziom świadomości Polaków na temat cyberbezpieczeństwa jako wysoki. Zdaniem połowy respondentów jest on średni, a według 37 proc. niski. Aż 89,5 proc. uważa, że w Polsce potrzeba więcej edukacji na temat cyberbezpieczeństwa, a co 5. badana osoba byłaby gotowa zapłacić za udział w kursie online lub eksperckim webinarze na ten temat.
Jeśli dostęp do takich treści wykupiłby na przykład pracodawca lub uczelnia, zainteresowanych byłoby 35,5 proc. ankietowanych. Udziałem w kursie lub webinarze na temat cyberbezpieczeństwa w ogóle nie byłoby zainteresowanych 22 proc. ankietowanych, a 21 proc. nie umie odpowiedzieć na to pytanie.
Z naszego badania wynika, że jesteśmy coraz bardziej świadomi zagrożeń obecnych w świecie cyfrowym, ale również tego, jak się przed nimi chronić. Jednak to, czy uda się nam zachować prywatność i ochronić swoje dane w Internecie, w głównej mierze zależy od narzędzi, z których korzystamy – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager z ClickMeeting.
I dodaje, że według ich wcześniejszych badań 52 proc. Polaków zdaje sobie sprawę, że pochodzenie firmy z Unii Europejskiej ma wpływ na bezpieczeństwo tworzonych przez nią narzędzi oraz przechowywanych danych. Działając na terenie UE, jesteśmy zobligowani do przestrzegania restrykcyjnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa danych, jak RODO.
Warto więc wybierać europejskich partnerów, szczególnie takich, którzy, jak ClickMeeting, współpracują wyłącznie z certyfikowanymi centrami danych i legitymują się międzynarodową certyfikacją ISO/IEC 27001:2022 potwierdzającą wdrożenie i utrzymywanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – twierdzi Martyna Grzegorczyk.
Nie ma reguły, wszyscy jesteśmy narażeni na cyberataki
ClickMeeting zadał pytanie wielokrotnego wyboru o to, kto jest najbardziej narażony na cyberataki:
- 38,5 proc. stwierdziło, że wszyscy są narażeni w równym stopniu,
- 38 proc. wskazało na osoby starsze,
- 32,5 proc. podało, że szczególnie zagrożone są w tym wypadku osoby oraz instytucje publiczne,
- 26,5 proc. wskazało osoby prywatne,
- 24 proc. najbardziej narażoną grupą są dzieci i młodzież,
- 8,5 proc. wskazało firmy.
Więcej wiadomości na temat webinarów można przeczytać poniżej:
Badanie przeprowadzono w kwietniu 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku powyżej 18 lat.