SCT w Krakowie. Sprawdź, czy twoje auto przejdzie test
Kraków uruchomił system do obsługi Strefy Czystego Transportu, który pozwala sprawdzić, czy samochód spełnia normy emisji i zgłosić wnioski o wjazd. Strefa zacznie obowiązywać od stycznia i obejmie większość centralnych dzielnic miasta.

Mieszkańcy Krakowa mogą już sprawdzić, czy ich samochód spełnia normy emisji, a także zgłosić pojazdy niespełniające wymagań i wnioskować o uprawnienia do wjazdu do strefy czystego transportu. System do obsługi Strefy Czystego Transportu działa na stronie internetowej miasta, a także w aplikacji mKraków.
Kiedy rusza SCT w Krakowie?
SCT w Kraków zacznie obowiązywać od 1 stycznia i obejmie około 60 proc. powierzchni miasta, praktycznie całą centralne dzielnice. Wtedy pojawi się oznakowanie, a wszystkie zasady wjazdu zaczną obowiązywać. Miasto przygotowuje też kampanię informacyjną i ulotki, które ułatwią orientację w nowych przepisach.
Jakie są normy emisji dla aut osobowych i dostawczych? Auta benzynowe lub na LPG muszą mieć normę Euro 4 (data produkcji od 2005 r.), a diesle spełniać Euro 6 (data produkcji od 2014 r.). Cięższe pojazdy mają nieco inne wymagania, np. diesle od 2012 r. Pojazdy z polskimi tablicami spełniające normy będą wjeżdżać automatycznie, natomiast auta zarejestrowane za granicą trzeba zgłosić w systemie samodzielnie – nawet jeśli spełniają wszystkie wymagania.
Mieszkańcy mogą skorzystać z bezterminowego zwolnienia, jeśli auto kupiono przed 26 czerwca 2025 r., choć uprawnienia te trzeba odnawiać co roku. Warunki obejmują meldunek w Krakowie, zgłoszenie pojazdu w systemie i opłacanie podatków. Osoby, które zameldowały się w 2025 r., muszą złożyć formularz ZAP-3, aby potwierdzić zmianę urzędu skarbowego. Z kolei studenci i osoby bezrobotne mogą ubiegać się o zwolnienie na podstawie tzw. PIT-u zerowego.
Więcej o strefach czystego transportu przeczytasz w Bizblog:
Zwolnienia przewidziano też dla osób z niepełnosprawnościami, właścicieli motocykli, aut zabytkowych, pojazdów specjalnych (jak kampery czy food trucki) czy dojazdów do placówek medycznych. W przypadku leczenia zwolnienie dotyczy tylko specjalistycznych świadczeń (np. chemioterapia, dializy), a każdą wizytę trzeba wcześniej zgłosić w systemie i potwierdzić na miejscu w placówce.
Opłaty za wjazd do SCT
Kierowcy spoza miasta lub posiadający auta niespełniające norm będą uiszczać opłaty, które będą stopniowo wzrastać. W 2026 r. wyniosą 2,50 zł za godzinę lub 5 zł dziennie (abonament miesięczny wyniesie 100 zł), w 2027 r. dziennie 15 zł, a miesięcznie 250 zł. W 2028 r. miesięczna opłata wzrośnie już do 500 zł. Od 2029 r. wjazd dla niespełniających norm zostanie całkowicie zabroniony.
Punkty obsługi mieszkańców zostaną uruchomione już w grudniu w kilku lokalizacjach, m.in. w urzędach i galeriach handlowych. Osoby bez dostępu do internetu będą mogły korzystać ze specjalnych urządzeń przypominających parkomaty. Kontrolą strefy zajmą się kamery i mobilne patrole Straży Miejskiej. W pierwszych miesiącach strażnicy będą przede wszystkim edukować kierowców, podobnie jak działo się to w Warszawie. Nalepka SCT kosztuje 5 zł, ale jej brak nie skutkuje karą – służy jedynie wygodzie i szybszej identyfikacji pojazdu w systemie.







































