Bezpieczne prowadzenie sklepu internetowego. Jak zabezpieczyć dane klientów i płatności
Sklep internetowy może być źródłem dużych zarobków, ale jeśli nie dopilnujesz, by spełniał normy bezpieczeństwa, może stać się źródłem poważnych problemów. Złodzieje danych tylko czekają na okazję, dlatego warto wyprzedzić ich działania. Jak zabezpieczyć swój e-sklep pod kątem ochrony danych osobowych klientów i płatności?

Podstawy prawne prowadzenia e-handlu
Uważasz, że e-commerce rządzi się swoimi prawami? Absolutnie nie! Ta strefa została uregulowana w polskich, a także unijnych przepisach. Podstawy prawne prowadzenie e-handlu dają m.in.:
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
- ustawa o prawach konsumenta,
- prawo konkurencji i ochrony konsumenta,
- rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR).
Jeśli zamierzasz prowadzić sprzedaż online lub już masz swój pierwszy e-sklep, powinieneś zapoznać się z tymi aktami prawnymi.
Jak zabezpieczyć dane klientów?
Prowadząc sklep online, wchodzisz w rolę administratora danych osobowych, a więc podlegasz przepisom wynikającym z RODO. Twoim głównym obowiązkiem jest zabezpieczenie danych przed utratą, nieautoryzowanym dostępem oraz wyciekiem. Niestety, tego typu ochrona to złożony proces. W kolejnych krokach musisz zadbać o:
- bezpieczeństwo serwerów – mali przedsiębiorcy najczęściej korzystają z hostingu, który opiekuje się danymi klientów. Trzeba jednak uważać na nieuczciwe firmy, które nie są w stanie zareagować w razie awarii,
- ochronę domeny – wykupując domenę, powinieneś zadbać o jej ciągłość. Najczęściej rejestrator przypomina o obowiązku dokonania płatności za nią, ale jeśli tego nie robi, w twoim interesie jest zabezpieczenie ciągłości jej egzystencji,
- certyfikat SSL – jest to standard szyfrowania danych na stronach www. Dzięki niemu klient wie, że ma do czynienia z serwisem zabezpieczonym w odpowiedni sposób. Brak certyfikatu SSL grozi nie tylko utratą zaufania, ale też rozpoznaniem strony przez niektóre programy antywirusowe w kategorii potencjalnie niebezpiecznych,
- zabezpieczenie haseł i kont – w tym celu możesz na przykład ustalić poziom bezpieczeństwa hasła do konta klienta.
Ochrona płatności w e-sklepie
Klienci cenią sobie możliwość dokonania płatności na różne sposoby. Niektórzy wolą szybki przelew, inni BLIK. W każdym przypadku musisz zadbać o to, aby cała procedura przebiegała bezpiecznie. W tym celu warto nawiązać współpracę z bezpiecznymi, znanymi bramkami płatniczymi. Są to:
- PayPal,
- Przelewy24.
- Dotpay,
- PayPo,
- BlueMedia,
- tpay,
- eService,
- iMoje.
Jak jeszcze zadbać o bezpieczeństwo klientów w e-commerce?
Każdy sklep internetowy powinien być regularnie aktualizowany. Chodzi tutaj o sam system, ale również wtyczki i aplikacje. Dzięki temu nie tylko jesteś na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami, ale również dbasz o bezpieczeństwo klientów.
Coraz więcej sklepów wprowadza też system logowania 2FA. Polega on na dwuetapowym potwierdzeniu swojej tożsamości. Kluczowy jest oczywiście wybór metody, która będzie dostosowana do potrzeb oraz możliwości twoich i klientów.
Jeśli zatrudniasz pracowników, zapewniaj im regularne szkolenia w zakresie administrowania danymi. Błędy popełniane w tym zakresie najczęściej wynikają z przeoczenia lub niewiedzy, jednak finalnie mogą kosztować się dobre imię firmy.
Więcej o e-commerce przeczytasz tutaj:
Jak reagować w przypadku nadużyć?
W sieci, a zwłaszcza w mediach społecznościowych, pojawia się coraz więcej sklepów podszywających się pod oryginalną markę. Problem ten dotyczy nie tylko sieciówek, ale też małych biznesów, które cieszą się popularnością wśród klientów. Celem jest przede wszystkim wyłudzenie danych osobowych i uzyskanie dostępu do konta. Jeśli zauważysz, że ktoś się pod ciebie podszywa, zgłoś sprawę na policję. Klientom możesz natomiast zaproponować zgłoszenie problemu do Urzędu Ochrony Konsumpcji i Konsumenta. Pamiętaj, że nie ponosisz odpowiedzialności za czyjeś nieuczciwe działania, ale niestety, mogą one negatywnie wpływać na Twoją reputację i markę e-sklepu.