Kupiłeś towar i chcesz zwrócić? Zobacz, jak to zrobić
Podczas robienia zakupów przez internet zdążają się pomyłki, o których czasami dowiadujemy się dopiero, gdy przyjdzie do nas zamówiony towar - nie ten kolor, nie ten rozmiar, itd. Dotyczy to także usług. W wielu przypadkach mamy prawo do odstąpienia umowy, ale zdążają się też takie, kiedy nie można tego zrobić.
Zgodnie z prawem konsument zawierający umowę na odległość ma prawo odstąpić od niej w ciągu 14 lub 30 dni. Zasada ta dotyczy zarówno zakupu towarów, jak i usług, jednak obowiązują od niej pewne wyjątki. Kiedy można odstąpić od umowy i jak to zrobić?
Odstąpienie od umowy. Prawa konsumenta
Konsument, który zawiera umowę na odległość, ma prawo złożyć oświadczenie, na mocy jakiego od niej odstąpi. Należy zrobić to w ciągu 14 lub 30 dni, w zależności od charakteru kontraktu. Warto mieć na uwadze, że mowa tutaj o ustawowym odstąpieniu od umowy – kwestię dokładnie reguluje ustawa o prawach konsumenta.
Odstąpienie może mieć też charakter umowny, jednak w tej sytuacji zależy ono wyłącznie od ustaleń pomiędzy stronami. Zawieranie umów na odległość kojarzy się przede wszystkim z zakupem towarów w sklepach internetowych, lecz może dotyczyć również zakupu usług.
Przykładami są korepetycje online czy zrealizowanie nagrania dźwiękowego. Odstąpienie od umowy pozwala wrócić do stanu sprzed jej zawarcia, co oznacza, że konsument będzie musiał odesłać zakupiony towar sprzedawcy, chcąc odzyskać pieniądze.
Termin odstąpienia od umowy
Nabywca może odstąpić od umowy w ciągu 14 lub 30 dni. Termin 30 dni dotyczy umów zawartych:
- w czasie wycieczki,
- w przypadku nieumówionej wizyty w lokalu konsumenta.
W pozostałych przypadkach, w tym do transakcji zawartych przez internet, zastosowanie ma termin 14-dniowy. Liczony jest on od momentu otrzymania przez konsumenta towaru. Jeśli sprzedawca dostarcza go partiami, termin liczy się od dnia dostarczenia ostatniej partii. Tymczasem początek biegu terminu umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa liczy się od dnia jej podpisania.
Przepisy nie precyzują, w jakiej formie należy odstąpić od umowy, lecz dla własnego bezpieczeństwa warto zachować formę pisemną. Odstąpienie od umowy, co do zasady, jest bezpłatne. Niemniej jednak klient otrzymuje zwrot kosztów dostarczenia towaru jedynie do kwoty najtańszego sposobu dostawy dostępnego w ofercie firmy. Jeśli wybierze droższą opcję, będzie musiał pokryć różnicę we własnym zakresie.
Więcej o prawach konsumenta przeczytasz na Bizblog.pl:
Odstąpienie od umowy. Skutki
Odstąpienie od umowy wiąże się z koniecznością zwrotu towaru sprzedawcy. Klient ma obowiązek odesłać go nie później, niż w terminie 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Co istotne, towar musi być nieużywany i nieuszkodzony. Klient ma jednak prawo zapoznać się z jego specyfiką.
Dobrym przykładem jest zamówienie przez internet piły do cięcia, którą można włączyć, lecz nie można używać jej do obróbki, jeśli ma zostać zwrócona. Sprzedawca ma prawo nie przyjąć towaru, który nosi ślady użytkowania. Odstąpienie od umowy nie jest reklamacją, zatem przedsiębiorca nie ma prawa odmówić klientowi zwrotu środków, jeśli ten odeśle mu pełnowartościowy towar. Kupujący otrzyma pieniądze w ciągu 14 dni.
Kiedy nie można odstąpić od umowy
Ustawowe odstąpienie od umowy ma zastosowanie jedynie w przypadku umów zawieranych na odległość. Nie dotyczy więc konsumentów, którzy dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych. Właściciel punktu handlowego może przyjmować zwroty na zasadach określonych we własnym zakresie, ale nie obowiązują go ustawowe terminy. Niemniej jednak w niektórych przypadkach odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie będzie możliwe. Dotyczy to kontraktów:
- których przedmiotem są produkty o krótkiej dacie przydatności do spożycia – warzywa, owoce, nabiał,
- których przedmiotem są produkty dostarczane w zamkniętych opakowaniach, a ich zwrot byłby sprzeczny z zasadami higieny i ochrony zdrowia – mowa na przykład o soczewkach kontaktowych,
- na zakup towarów o zmiennej w czasie cenie, zależnej od sytuacji rynkowej – na przykład waluty obce,
- na zakup dóbr nierozłącznie związanych z innymi rzeczami – na przykład paliwa wlanego do samochodu.
Powyżej podane są jedynie przykłady umów, od których nie można odstąpić. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie zawiera art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Klient, nie mogąc odstąpić od umowy, powinien być o tym fakcie poinformowany jeszcze przed jej zawarciem, a więc przed dokonaniem zakupu.