Pracownicy przestali zwracać uwagę wyłącznie na wynagrodzenie w pracy i oczekują od swoich pracodawców lub przyszłych pracodawców, że będą dla nich mieć cały koszyk benefitów. Problem w tym, że karta sportowa czy prywatna opieka medyczna to już pewna norma w miejscu pracy, podobnie jak owoce i gazowana woda z kranu. Dlatego pracownicy liczą, że ich pracodawca wykaże się czymś szczególnym. Na jakie nadzwyczajne benefity pozapłacowe mogą liczyć?
Tradycyjne benefity pozapłacowe w Polsce to paczki na święta (57 proc.), pakiety medyczne i karty sportowe (po 52 proc.) - wynika z raportu Personnel Service „Barometr Polskiego Rynku Pracy”. Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy i założyciel Personnel Service, zwraca uwagę, że powyższe elementy są traktowanie przez pracowników jako pewnik, więc oferujące je firmy niczym się wtedy nie wyróżniają.
Dlatego firmy coraz częściej sięgają po unikalne świadczenia, takie jak elastyczne godziny pracy i programy prozdrowotne. Dopiero kombinacja tradycyjnych benefitów z nowatorskimi rozwiązaniami pozwala na tworzenie atrakcyjnych pakietów, które nie tylko przyciągają, ale również zatrzymują najlepszych pracowników, tworząc jednocześnie przyjazne i motywujące środowisko pracy – wskazuje.
Jakie są najbardziej zaskakujących benefitów, jakie oferują firmy, aby przyciągnąć lub zatrzymać najlepsze talenty? Personnel Service przygotował listę:
Zdrowie psychiczne
Choć pakiety medyczne to jeden z podstawowych benefitów, to często nie zawierają świadczeń z zakresu zdrowia psychicznego, jak np. wsparcie emocjonalnego i psychicznego dobrostanu pracownika, pomoc w radzeniu sobie ze stresem, znalezienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dlatego firmy poszukują specjalistycznych partnerów, których nie znajdą w prywatnych przychodniach. Jak podaje Personnel Service, takim przykładem jest firma Logo, która oferuje program mindfullness, czyli uważności, który zwiększa produktywność, lojalność i poprawia nawyki związane ze snem. Z kolei firma Meditopia prowadzi wirtualne sesje terapeutyczne na żądanie, a także ma programy do medytacji i także uważności.
Więcej o benefitach pozapłacowych przeczytasz na Bizblog.pl:
Rozwój zawodowy
Rozwój kariery może odbywać się w firmie lub poza nią. Dzięki temu pracownicy mogą podnosić swoje kompetencje i wartość na rynku pracy.
Korzyści z rozwoju zawodowego koncentrują się na ciągłym doskonaleniu i awansie pracowników. Dlatego tak ważne są dostosowane programy edukacyjne, zgodne z indywidualnymi celami zawodowymi pracowników. Ocena potrzeb działów pozwala tworzyć efektywne plany nauki dostosowane do specyfiki pracy. Tradycyjnie były to szkolenia wewnętrzne, ale nowatorskim podejściem jest łączenie pracowników z doświadczonymi mentorami, którzy oferują wsparcie i porady dotyczące rozwoju kariery - podaje Personnel Service.
Które firmy oferują takie benefity dla swoich pracowników? Np. General Electric posiada program rozwoju przywództwa. Na czym to polega? Liderzy wyższego szczebla prowadzą mentoring i wspierają rozwój osobisty i zawodowy pracownika na niższym szczeblu kariery.
Z kolei Amazon oferuje program Career Choice dla swoich pracowników chcących kontynuować edukację, zdobywać certyfikaty lub uczestniczyć w kursach rozwoju zawodowego. Jest to finansowe wsparcie (95 proc. czesnego pokrywa z góry Amazon) na kursy w dziedzinach cieszących się dużym zainteresowaniem.
Praca zdalna
W tym wypadku nie chodzi o samą możliwość pracy w modelu hybrydowym, ale o komfort pracy, jeśli jest ona wykonywana zdalnie.
Np. nie każdy pracownik wykonujący swoje obowiązki z domu ma tam odpowiedni sprzęt czy ergonomiczne meble. I również tu przydałoby się wsparcie pracodawcy przy stworzeniu wygodnego i produktywnego biura w domu. Okazuje się, że taką ofertę ma Twitter, który pracownikowi może przyznać jednorazowo 1000 dol. na zakup niezbędnych elementów wyposażenia stanowiska do pracy w domu.
Z kolei Spotify umożliwia swoim pracownikom stworzenie własnego harmonogramu, czyli pracę w takich godzinach, jakie im najbardziej odpowiadają.
Urlop
A właściwie dodatkowe dni urlopu ponad to, co pracownikowi przysługuje w ramach prawa pracy. Uwierzcie, są na świecie firmy, które pozwalają pracownikowi wziąć tyle urlopu, ile potrzebują. Jest oczywiście warunek: zadania i założone cele muszą być zrealizowane.
Przykładem jest HubSpot, który oferuje swoim pracownikom nieograniczony urlop, ufając, że pracownicy odpowiedzialnie zarządzają swoim czasem - podaje Personnel Service.
Są też firmy, które dają też pracownikom nieco mniej urlopu niż by chcieli, ale wciąż więcej niż muszą. Dodatkowe dni wolne od pracy mają służyć działalności twórczej, czy edukowaniu się z dziedzin nie zbliżonych do obowiązków służbowych. Przykładem jest Adobe z programem urlopów sabatycznych. Dzięki temu pracownicy mogą wziąć cztery tygodnie płatnego urlopu po pięciu latach pracy, aby zaangażować się w osobiste projekty, podróże lub wolontariat.