Japonia planuje budowę ogromnego, podziemnego systemu transportowego, który ma na celu zrewolucjonizować dostarczanie przesyłek kurierskich. Projekt o długości 500 km ma połączyć dwa miasta Tokio i Osakę, wykorzystując w pełni zautomatyzowane, elektryczne palety zdolne do przewożenia do tony ładunku każda.
W Japonii brakuje ludzi. Każdego dnia w kraju ubywa 2293 mieszkańców. Przed sześcioma laty w Japonii mieszkało 126 mln ludzi, za sześć lat będzie ich już o 7 mln mniej. Przekłada się to na ubytki w liczbie osób w wieku produkcyjnym. W 1993 r. było ich 87 mln, ale w 2018 r. już tylko 75,3 mln. Coraz mniej kurierów jest chętnych do pracy. Według szacunków japońskiego rządu do 2030 r. 30 proc. paczek może nie zostać dostarczonych właśnie z powodu niedoboru pracowników.
Automatyzacja transportu receptą na problemy demograficzne
Skala projektu jest imponująca - system ma obsługiwać ładunek równoważny transportom 25 tys. ciężarówek dziennie. Początkowo rozważano umieszczenie systemu na pasach dzielących istniejące autostrady, jednak obecnie preferowaną opcją są tunele pod tymi trasami. Sercem projektu będą w pełni zautomatyzowane, elektryczne palety, zdolne do przewożenia do tony ładunku każda.
Szacunkowy koszt budowy wynosi około 26 mld dol., przy czym koszty konstrukcji tuneli mogą wynosić od 48 do 550 mln dol. za każde 10 km w zależności od lokalizacji. Ministerstwo planuje ukończenie projektu do 2034 r. Te liczby pokazują, jak ambitne i kosztowne jest to przedsięwzięcie.
Koniec z zatłoczonymi autostradami pomiędzy japońskimi megalopolis
System ma znacząco odciążyć ruch między Tokio a Osaką. To nie tylko poprawi komfort podróżowania, ale także przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2. Elektryczne palety mają znacząco zredukować emisję gazów cieplarnianych związanych z transportem towarów. Wreszcie, automatyzacja ma przyspieszyć i usprawnić cały proces dostarczania przesyłek.
Automatyzacja staje się kluczową technologią w świecie łańcuchów dostaw. Zwłaszcza w kontekście popularyzacji zakupów internetowych. Właśnie on przyczynił się do faktu, że w ciągu ostatnich 30 lat w Japonii popyt na przesyłki zwiększył się dwukrotnie. Jak podobne dane prezentują się w polskim kontekście?
Więcej o firmach kurierskich przeczytasz na Bizblog.pl:
W 2022 r. Polacy wysłali 1,9 mld przesyłek kurierskich, paczek pocztowych i listów
Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2020 r. sektor kurierski w Polsce odnotował 44-proc. dynamikę wzrostu. Szacuje się, że do 2026 r. handel internetowy będzie stanowił około 20 proc. sprzedaży detalicznej w Polsce, co przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na usługi kurierskie.