Będziemy mieć nowiutką autostradę. Drogowcy zapowiadają otwarcie A1 na całej długości
Domykamy A1. Plan to ruch po jednej jezdni jeszcze w 2020 roku! – informuje GDDKiA. Obecnie prace trwają jeszcze na sześciu fragmentach trasy, gdzie w większości są już na półmetku. Po wybudowaniu wszystkich odcinków autostrady, A1 będzie miała 564 km długości i połączy Trójmiasto z południową granicą Polski z Republiką Czeską.

Chociaż cała trzypasmowa dwukierunkowa autostrada A1 ma zostać otwarta w roku 2022, to jedna z jezdni ma być udostępniona kierowcom jeszcze w najbliższych miesiącach. Ten rok mimo trudności związanych z koronawirusem nie pokrzyżował planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa głównej polskiej autostrady idzie zgodnie z planem.
A1 odgrywa ważną rolę jako część VI paneuropejskiego korytarza transportowego E75.

W Łódzkiem budowa A1 na półmetku
Na wszystkich spośród czterech budowanych na terenie województwa łódzkiego odcinków autostrady A1 nieprzerwanie trwają prace. Dodatkowo na każdym z nich postępują one według ustalonego grafiku i prawie wszędzie są już na półmetku. Dyrekcja dodaje tu, że na każdym z otwartych do tej pory elementów trasy dochodzi do naruszeń dozwolonych limitów prędkości.
- Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe
Na pierwszym fragmencie liczącym blisko 16 kilometrów, 11 jest już przejezdne.
Fantastycznie idzie tu przede wszystkim budowa obiektów inżynierskich. Najnowszy - wiadukt łącznicy na węźle Piotrków Trybunalski Zachód - ma być gotowy na przełomie roku.
Ta ten moment drogowcy zajmują się rozbiórką starej jezdni i wznoszeniem przepustów i ekranów dźwiękochłonnych.
- Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk
Liczący 25 kilometrów jest najdłuższym z budowanych odcinków, gdzie umowa z wykonawcą została podpisana najpóźniej i gdzie prace są najmniej zaawansowane. Z tego powodu jest to jedyny spośród budowanych odcinków A1, gdzie prace nie przekroczyły jeszcze półmetka - są na etapie 25 proc.
Roboty skupiają się teraz nad przebudową betonowej jezdni wschodniej i wznoszeniem obiektów mostowych.
- Kamieńsk - Radomsko
Do końca listopada kompletnym 16,7-kilometrowym odcinkiem trasy będzie można przejechać już po nowej jezdni.
Na ten moment wschodnia część drogi, jej ekrany i zbiorniki retencyjne są na wykończeniu. Gdy do niego dojdzie, drogowcy mają skupić się na rozbiórce starej DK1.
Przejezdny odcinek ma 4,8 km spośród 7 km, które mają być gotowe już w ciągu miesiąca.
W ostatnim czasie trwa proces montowania ekranów, budowy zbiorników retencyjnych i rozbiórki zachodniej jezdni. Powstają też trzy górne przejścia dla zwierząt oraz most na Warcie, który jest już na wykończeniu.
Na Śląsku A1 prawie gotowa
W województwie śląskim są już tylko dwa nieukończone odcinki. Budowa A1 skupia się tam głównie w dookoła Częstochowy.
- Granica województw łódzkiego i śląskiego - węzeł Częstochowa Północ
Na 17-kilometrowym odcinku autostrady A1 pod koniec tego roku ma nastąpić zmiana organizacji ruchu na niedawno położoną nawierzchnię z betonu cementowego.
Trwają prace wykończeniowe związane z wykonaniem odwodniania jezdni, zabezpieczeniem skarp, a także fundamentów pod słupy ekranów akustycznych i ich montaż. Na obiektach inżynierskich prowadzone są z kolei prace związane z wyposażaniem ich w bariery ochronne i inne niezbędne instalacje.
- Węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia
Trwa budowa oświetlenia na węzłach Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia oraz w okolicach Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko i Gorzelanka.
Do zrealizowania na tym odcinku pozostaną jeszcze prace wykończeniowe na tych węzłach, obiektach mostowych, w asortymentach robót drogowych, a także roboty melioracyjne. Pozwoli to ostatecznie wprowadzić pożądaną przez GDDKiA organizację ruchu.