REKLAMA

Pracownicy mają dość. Twierdzą, że firmy ich nie doceniają i nie mają możliwości rozwoju

Według raportu bazującego na zreformowanym badaniu ADP Research „People at Work 2025” jedna czwarta pracowników na świecie jest silnie przekonana, że posiada umiejętności potrzebne do awansu na wyższe stanowisko. Co ciekawe, pracownicy w Polsce są nieco innego zdania, bo tylko 15 proc. badanych tak optymistycznie wypowiada się na ten temat.

Pracownicy mają dość. Twierdzą, że firmy ich nie doceniają i mają możliwości rozwoju
REKLAMA

Temat kompetencji otwiera premierę „People at Work 2025”, corocznego badania ADP Research dotyczącego świata pracy. Odświeżony raport powstał na podstawie danych i tematów badania ADP Research Global Workforce Survey, które jest prowadzone od 2015 r., „People at Work” dostarcza kompleksowych informacji na temat opinii i oczekiwań pracowników, dając pracodawcom narzędzia do sprostania wyzwaniom i wykorzystania nowych możliwości w szybko zmieniającym się świecie pracy. ADP Research twierdzi, że złe opinie dotyczą pracodawców pod względem ich oferty rozwoju zawodowego. Na świecie jedynie 17 proc. pracowników zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że ich pracodawcy inwestują w umiejętności potrzebne do awansu zawodowego. Polska ze wskaźnikiem 10 proc. znalazła się na siódmym miejscu od końca na 34 badane kraje.

REKLAMA

Dla pracodawców priorytetowe potraktowanie rozwoju kompetencji pracowników to znacznie więcej niż budowanie zespołów dotrzymujących kroku dynamicznym zmianom, jakie zachodzą w środowisku pracy. Badania ADP Research wskazują, że umożliwienie pracownikom rozwoju zawodowego jest bezpośrednio skorelowane z produktywnością, utrzymaniem talentów i reputacją firmy.

Według naszego badania wykwalifikowani pracownicy są bardziej lojalni wobec swoich pracodawców i bardziej produktywni. Jednak tylko niewielka część pracowników podnosi swoje kwalifikacje w ciągu dwóch lat w nowym miejscu pracy – mówi Nela Richardson, główna ekonomistka ADP.

I dodaje, że jeśli firmy chcą skorzystać na ogromnym postępie technologicznym, muszą zacząć od inwestowania w umiejętności i rozwój kariery swoich pracowników.

Organizacje muszą zrobić wszystko, aby zmniejszać lukę kompetencyjną

W pierwszym z serii raportów „People at Work 2025” obraz rozwoju umiejętności nabywanych w miejscu pracy i podczas szkoleń prezentuje się dość pesymistycznie. Według większości pracowników firmy mogłyby inwestować więcej w ten obszar.

Z badania wynika, że wykształcenie już nie wystarczy, aby wypełnić lukę w umiejętnościach – mówi Mary Hayes, dyrektor ds. badań People & Performance w ADP Research.

Jej zdaniem, jeśli tylko 24 proc. pracowników jest przekonanych, że mają umiejętności potrzebne do awansu w ciągu najbliższych trzech lat, to potwierdza fakt, że świat pracy zmienia się z prędkością światła. Organizacje muszą więc zrobić wszystko, co w ich mocy, aby zmniejszać lukę kompetencyjną.

Inne kluczowe wnioski z raportu:

  • Możliwość awansu w danym miejscu pracy to nie tylko korzyść dla pracowników. Na całym świecie pracownicy pytani o najważniejsze powody, dla których chcą zostać u obecnego pracodawcy, wśród absolutnych priorytetów wskazywali, szansę na awans zawodowy. Ważniejszy okazał się jedynie elastyczny czas pracy.
  • Pracownicy, którym pracodawca zapewnia potrzebne w danej chwili szkolenia, prawie 6 razy częściej chcą polecać swoją firmę jako świetne miejsce pracy.
  • Ci sami pracownicy 3,3 razy częściej opisują siebie jako wysoce produktywnych.
  • Dwa razy częściej twierdzą, że nie chcą szukać nowej pracy w porównaniu do osób, którym brakuje szkoleń zapewnianych przez pracodawcę.
  • Osoby, których praca polega na codziennych powtarzalnych zadaniach, najgorzej oceniają ofertę pracodawców w tym obszarze. Tylko 9 proc. mężczyzn i 7 proc. kobiet pozytywnie ocenia możliwości podnoszenia kwalifikacji.

Nastroje pracowników znacznie się różnią w zależności od miejsca zamieszkania

Badanie „People at Work 2025” pokazuje też, że nastroje pracowników znacznie się różnią w poszczególnych miejscach globu.

  • Pracownicy z Bliskiego Wschodu i Afryki najlepiej oceniają swoje umiejętności potrzebne do awansu zawodowego w ciągu najbliższych trzech lat (38 proc.). Nieco słabiej oceniają się pracownicy w Ameryce Łacińskiej (32 proc.), Ameryce Północnej (22 proc.), regionie Azji i Pacyfiku (21 proc.), a najgorzej pod tym względem wypadli pracownicy w Europie (17 proc.).
  • Najlepiej swoje kompetencje niezbędne do awansu oceniają pracownicy w Nigerii (45 proc.) oraz w Egipcie (44 proc.) i RPA (42 proc.), a następnie w Indiach i Brazylii (po 37 proc.), Arabii Saudyjskiej (36 proc.), Chile (32 proc.), Argentynie (30 proc.) i Peru (30 proc.). Bardzo słabo wypadły kraje w Europie: Hiszpania (19 proc.), Szwecja i Francja (po 18 proc.), Niemcy (16 proc.), Polska (15 proc.), Włochy (14 proc.), Holandia (13 proc.) i Czechy (12 proc.).
  • Pracownicy z Bliskiego Wschodu i Afryki najczęściej twierdzą, że ich pracodawca inwestuje w rozwój umiejętności przyszłości (28 proc.). Znacznie gorzej zostali ocenieni pracodawcy w Ameryce Północnej (18 proc.), Ameryce Łacińskiej i regionie Azji i Pacyfiku (17 proc.). Na końcu stawki znalazła się Europa (12 proc.).
  • Najlepsze oceny pracodawców pod względem inwestowania w umiejętności niezbędne dla rozwoju zawodowego padły w Egipcie (35 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się Indie (32 proc.), RPA (29 proc.), Arabia Saudyjska (28 proc.), Nigeria (27 proc.), Brazylia i Tajlandia (po 24 proc.). Słabo zostali ocenieni pracodawcy w Europie: Niemcy (15 proc.), Francja (12 proc.), Polska, Włochy, Holandia i Czechy (po 10 proc.).
  • Ogromne różnice ocen wkładu pracodawców w rozwój kompetencji pracowników występują w Azji. O ile w Wietnamie i Singapurze było to 23 proc., na Filipinach 21 proc., a w Chinach 20 proc., to na Tajwanie już tylko 10 proc. W Korei Płd. padło 5 proc. jednoznacznie pozytywnych wskazań, a Japonia z 2 proc. znalazła się na ostatnim miejscu wśród badanych krajów.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Badanie pokazuje nastroje pracowników pracujących w różnych krajach i regionach

Raport „People at Work” opiera się na kompleksowym badaniu Global Workforce Survey przeprowadzonym przez zespół ADP Research. Bazując na danych ankietowych zebranych wśród niemal 38 tys. pracujących dorosłych na 34 rynkach z sześciu kontynentów, raport „People at Work 2025” przedstawia reprezentatywny obraz globalnej siły roboczej, umożliwiając porównywanie nastrojów pracowników panujących w różnych krajach i regionach.

Respondenci pochodzą z różnych branż, mają różne wykształcenie, pracują stacjonarnie lub zdalnie oraz posiadają zróżnicowane kompetencje. Rekrutują się z organizacji każdej wielkości od firm kilkuosobowych do korporacji, spośród pracowników wszystkich szczebli w firmowej hierarchii oraz indywidualnych przedsiębiorców.

Przyszłość pracy będzie coraz bardziej zglobalizowana, a priorytety pracowników zmieniają się coraz bardziej dynamicznie – podsumowuje Nela Richardson.

REKLAMA

W jej ocenie nowy format raportu People at Work umożliwia bardziej ukierunkowaną analizę danych według tematu i regionu, gwarantując, że światowi liderzy biznesowi o różnych potrzebach otrzymują porównywalne dane dotyczące szerokiego wachlarza zagadnień istotnych dla ich pracowników.

Najnowsze raporty „People at Work 2025” można znaleźć na stronie www.adpresearch.com.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA