Za zimno na pracę? Pracodawca ma całą listę obowiązków
Polskie przepisy nakładają obowiązek ochrony pracowników przed pracą w niskiej temperaturze. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pracę w godziwych warunkach, co tylko brzmi bardzo ogólnikowo, ponieważ przepisy BHP to szczegółowo regulują. Kiedy jest zbyt zimno, by wykonywać swoje obowiązki i co pracownikom powinien zapewnić pracodawca? Tego dowiecie się z tego artykułu.
Państwowa Inspekcja Pracy tłumaczy, że zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania. Warto zaznaczyć, że przepisy te chronią osoby formalnie zatrudnione, czyli będące w stosunku pracy, a żadna ochrona nie przysługuje osobom pracującym na umowach B2B.
Jaka jest minimalna temperatura pracy?
Temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Z kolei w pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 stopni.
Co istotne, pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Pracodawca ma też obowiązek zapewnić odpowiednią wentylację w pomieszczeniach pracy. Przepisy stanowią, że powinna być zapewniona właściwa wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy, a strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
A co z osobami pracującymi na zewnątrz? Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach trzeba zapewnić pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być w pobliżu wykonywania pracy i powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. Przepisy szczegółowo regulują także temperaturę w takim pomieszczeniu do ogrzewania się. Minimalna temperatura to 16 stopni Celsjusza.
Obowiązkowe posiłki i napoje
Jeśli ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń do ogrzewania się pracowników, trzeba zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.
To jeszcze nie koniec obowiązków pracodawcy. Musi zapewnić posiłki i napoje wszystkim pracownikom wykonującym prace związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu, a także wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, w których utrzymuje się stale temperatura poniżej 10 stopni Celsjusza, bądź na otwartej przestrzeni w okresie zimowym.