Sprzedajesz mieszkanie? Napisz to w ogłoszeniu, pójdzie w mig
Bliskość przedszkola, szkoły, urzędu, nawet sklepów nie jest dziś aż tak ważna dla kupujących mieszkania, jak paczkomaty. Najlepiej bezpośrednio na osiedlu albo zaraz obok. Powariowaliśmy? Zakupy z Azji są ważniejsze niż nasze dzieci?
Sprzedaż mieszkań siadła od początku 2024 r. - to nie jest żadna tajemnica. Stopy procentowe są wysokie, a państwo nie dorzuca się już do kredytów hipotecznych.
Dla tych, którzy nie lubią liczb, mam inny dowód na to, że dzisiaj sprzedający mają problem ze sprzedażą mieszkania - serwisy ogłoszeniowe tworzą dla nich już nawet poradniki, co robią nie tak i jak lepiej skonstruować ogłoszenie, żeby było w nim to, co naprawdę interesuje kupujących.
I okazuje się, że kupujących najbardziej interesują automaty paczkowe w bliskiej okolicy mieszkania.
Więcej wiadomości na temat kredytów mieszkaniowych
Jak przykuć uwagę klientów?
To oczywiście nie jest najważniejsza rzecz dotycząca samego mieszkania, ale okolicy. Skąd to wiemy? Bo przeanalizował to serwis Otodom na podstawie filtrów wyszukiwania klientów. I wyszło mu właśnie, że automat paczkowy jest dla potencjalnych kupujących ważniejszy niż szkoła, przedszkole, sklepy i punkty usługowe.
To nie znaczy, że w ogłoszeniu nie trzeba pisać o tych powyższych. Trzeba. Przy okazji też należy napisać, jeśli w okolicy są jakieś urzędy czy park, choć to powinno być oczywiste.
Otodom jednak o tym przypomina, dodając przy okazji, że według jego danych aż 7 na 10 Polaków mieszka ze zwierzęciem domowy, najczęściej psem. I tu od razu przychodzi na myśl rynek najmu, który boryka się z obecnie z dużą nadpodażą mieszkań, ale wynajmujący, choć miesiącami czekają na lokatora, nadal uparcie piszą w ogłoszeniach, że zwierząt nie akceptują. Może dla nich też należałoby stworzyć jakiś poradnik?
Wracając do rzeczy, jeśli chodzi o samo mieszkanie, kluczowe filtry to oczywiście cena, liczba pokoi, metraż, ale też typ budynku, jego wiek oraz data zamieszczenia oferty…
I tu eksperci przychodzą z radą: zamiast odświeżać ogłoszenie, które już długo wisi, lepiej je usunąć i dodać ponownie, żeby wydawało się nowe, żeby nie sprawiać wrażenia, że ta oferta na pewno jest nieatrakcyjna, skoro tak długo nikt się na nią nie skusił.
Odnoszę wrażenie, że ten poradnik skierowany jest nie tylko do Kowalskiego, ale też do większości agentów nieruchomości, którzy zdają się tego prostego triku zupełnie nie znać.
Montaż klimatyzacji nie podniesienie wyceny o 25 proc.
Dla kupujących ważny jest też balkon i garaż - wynika z analizy Otodom. Na znaczeniu zyskuje też klimatyzacja, ale nie jest to czynnik, według którego kupujący selekcjonują oferty. Prawdopodobnie dlatego, że takich ofert jest jeszcze w Polsce stosunkowo niewiele.
Otodom policzył, że średnia cena mieszkania z klimatyzacją jest aż o 25 proc. wyższa niż średnia cena liczona dla całego rynku. Robi wrażenie, ale na wszelki wypadek dodam, że to jasne, że zainstalowanie klimatyzacji nie podniesie wyceny mieszkania o 25 proc. Wpływ na taką różnicę cenową ma bowiem prawdopodobnie również to, że mieszkania z klimatyzacją mają przeciętnie po prostu wyższy standard niż te bez.
Zalecałabym więc ostrożność w próbach hakowania rzeczywistości i montowania klimy w PRL-owskim mieszkaniu ze starą meblościanką, licząc dzięki temu na cenę sprzedaży o jedną czwartą wyższą.