InPost pochwalił się wzrostem szybszym niż rynek w każdym z kluczowych krajów - pomimo wymagającej sytuacji na rynku e-commerce. W czwartym kwartale poprzedniego roku przychody urosły o niemal 24 proc. Plany? Na polskich ulicach będzie jeszcze gęściej od Paczkomatów, gigant skupi się też na rozwoju we Francji i Wielkiej Brytanii.
InPost, operator Paczkomatów, opublikował w czwartek wyniki za czwarty kwartał ubiegłego roku. Wynika z nich, że grupa odnotowała w tym czasie 2,66 mld przychodów, czyli o 23,7 proc. więcej rok do roku, za czym stoi głównie wzrost w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Wolumen przesyłek też może robić wrażenie: 268,2 mln, co oznacza wzrost rok do roku aż o 21 proc. Natomiast skorygowana EBITDA wyniosła 846,3 mln zł (wzrost o 44,5 proc. rok do roku). W jakiej kondycji jest dziś polski gigant?
Lider w Polsce, we Francja rozpycha się coraz mocniej
Pomimo wymagającej sytuacji na rynku e-commerce, w każdym z kluczowych krajów, odnotowaliśmy wzrost szybszy niż rynek. Grupa InPost posiada ponad 66 tysięcy punktów out-of-home, co czyni ją wiodącą siecią w Europie – komentuje wyniki InPostu Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu.
I podkreśla: nasza grupa, utrzymując pozycję niekwestionowanego lidera sieci maszyn paczkowych w Polsce, zajmuje także czołowe miejsce pod względem wielkości sieci w Wielkiej Brytanii.
Rzeczywiście, dominacja InPostu na rynku automatów paczkowych jest niepodważalna. W Polsce to ponad 35 tys. paczkomatów - znacznie więcej niż ma cała konkurencja razem wzięta. Nad Wisłą w całym 2023 r. firmie udało się dostarczyć 589,5 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 16 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Brzoska chwali się też, że niedawno firma stała się numerem jeden pod względem liczby maszyn paczkowych we Francji, gdzie działa pod marką Mondial Relay. Przełomowym nazwał rok 2023 w Wielkiej Brytanii.
Mamy tam teraz znacznie lepsze i bardziej skalowalne rozwiązanie logistyczne. W rezultacie osiągnęliśmy zdecydowany wzrost obsługiwanych wolumenów oraz rentowność na poziomie EBITDA. Obecnie koncentrujemy się na przyspieszeniu ekspansji sieci oraz poprawie jakości usług - dodał Brzoska.
Paczkomat na każdym rogu
Jaki plany na ten rok snuje operator Paczkomatów? W tym roku InPost chce umocnić pozycję lidera, skupiając się na zwiększaniu gęstości sieci Paczkomatów InPost w Polsce. Gigant skupi się też na rozwoju we Francji i Wielkiej Brytanii. Grupa szacuje, że wydatki inwestycyjne wyniosą około 1,3 mld zł, z naciskiem na inwestycje na międzynarodowych rynkach.
Więcej o automatach paczkowych przeczytacie w tych tekstach:
Jeśli spojrzeć na cały rok 2023, to przychody grupy wzrosły o 25 proc. rok do roku – sięgając 8,86 mld zł. Z kolei wolumen obsłużonych przesyłek przez rok urósł o 20 proc. osiągając 892 mln sztuk. Zysk operacyjny wyniósł 1,5 mld zł (+ 59 proc. rok do roku), a skorygowana EBITDA urosła o 39 proc. - 2,73 mld zł. W 2023 r. na inwestycje grupa wydała 1 mld zł.
Na czwartkowy komunikat InPostu holenderska giełda, na której notowana jest spółka, zareagowała bez optymizmu. Jej akcje od rana potaniały o 5,8 proc.