REKLAMA

Co trzeci pracownik chce zmienić branżę. Polacy mają dość

Polacy coraz częściej traktują zmianę pracy jak coś zupełnie naturalnego. Już 38 proc. z nas w ostatnich trzech latach pożegnało się z dotychczasowym pracodawcą, a co trzeci rozważa nawet zmianę branży. Powód? Szukamy sensu, spokoju i rozwoju – a jeśli tego nie daje obecne miejsce pracy, bez wahania ruszamy na rynek.

Młodzi masowo zmieniają pracodawców i specjalizacje
REKLAMA

Badania portalu Pracuj.pl pokazują, że w ciągu ostatnich trzech lat 38 proc. Polaków zmieniło miejsce zatrudnienia. Najczęściej były to osoby młode: 85 proc. badanych w wieku 18–24 lata i 52 proc. w grupie 25–34 lata, a także stażyści i juniorzy, spośród których aż 71 proc. ma już za sobą zmianę pracodawcy. To naturalny etap początku kariery, kiedy zdobywa się doświadczenie i sprawdza różne ścieżki rozwoju. Dla porównania, wśród starszych specjalistów na zmianę zdecydował się tylko co czwarty badany (25 proc.).

Za decyzją o odejściu często stoją jednak także inne czynniki niż wiek i staż pracy. Częściej zmieniali pracę ci, którzy byli niezadowoleni z relacji ze współpracownikami (56 proc.) czy nie widzieli dla siebie perspektyw rozwoju zawodowego (51 proc.). Coraz więcej Polaków odkrywa, że zmiana pracodawcy to szansa na świeży start, czyli nowe środowisko, nowe wyzwania i możliwość realnego wpływu na swoją karierę.

REKLAMA

Częste decyzje o zmianie miejsca zatrudnienia oznaczają również konieczność lepszego zorganizowania procesu poszukiwań. W badaniu Pracuj.pl 72 proc. osób wskazało, że ważne są dla nich funkcje pomagające uporządkować wszystkie informacje związane z aplikacjami, a 69 proc. wskazało na rozwiązania dające poczucie kontroli nad przebiegiem rekrutacji.

Co drugi młody Polak szuka nowego zatrudnienia

Obecna sytuacja na rynku pracy pokazuje, że mobilność zawodowa nie traci na znaczeniu. 38 proc. Polaków aktywnie szuka dziś nowego zatrudnienia. Najwyższą aktywność deklarują osoby w wieku 18–24 lata (57 proc.) oraz 25–34 lata (47 proc.). Co istotne, zmian nie szukają wyłącznie pracownicy na początku kariery – w grupie menedżerów aktywnie rozgląda się za nowym pracodawcą aż 41 proc. badanych.

Ważną rolę odgrywają też czynniki związane z codziennym doświadczeniem w pracy: wśród osób niezadowolonych z relacji ze współpracownikami aż 59 proc. aktywnie poszukuje nowych możliwości.

Otwartość na otrzymanie oferty od innego pracodawcy deklaruje aż 78 proc. ankietowanych. Część z nich nie wysyła dziś aplikacji, ale mimo to woli pozostawać w gotowości i uważnie obserwować rynek i nowe oferty, by w razie potrzeby szybko zareagować na pojawiające się okazje.

78 proc. Polaków jest otwartych na nowe propozycje pracy, a 38 proc. aktywnie jej szuka. To pokazuje, że wielu z nas stale obserwuje rynek. W takich sytuacjach ważne staje się nie tylko to, ile jest ofert, ale jak łatwo można je przejrzeć. Dlatego 63 proc. badanych chce mieć dostęp do wielu ogłoszeń w jednym miejscu, a 52 proc. oczekuje rekomendacji ofert szytych na miarę i dopasowanych do ich potrzeb – mówi Anna Goreń, Ekspertka rynku pracy w Pracuj.pl.

I dodaje, że kandydaci chcą w ten sposób być na bieżąco i szybko orientować się w dostępnych możliwościach. Bycie w gotowości się opłaca - nawet jeśli dziś nie szuka się aktywnie, jutro może pojawić się oferta, która otworzy zupełnie nowy rozdział w karierze.

Konto Pracuj.pl pozwala zachować tę gotowość, bo wszystkie aplikacje i oferty ma się pod ręką – zapewnia Anna Goreń.

Główne powody, dla których Polacy zmieniają specjalizację

Eksperci zauważają, że co trzeci Polak rozważa zmianę branży lub specjalizacji zawodowej. Najczęściej myślą o tym osoby młode – połowa badanych w wieku 18–24 lata i 40 proc. w grupie 25–34 lata. Z wiekiem takie plany stają się rzadsze, w grupie 55–65 lat rozważa je już tylko 16 proc. respondentów. Widać więc wyraźnie, że gotowość do eksperymentowania ze ścieżką kariery maleje wraz z doświadczeniem i stabilizacją zawodową.

Na taki krok częściej decydują się także pracownicy, którzy wskazują na wysoki poziom obciążenia w pracy. Wśród osób odczuwających silny stres aż 45 proc. deklaruje chęć zmiany branży, podczas gdy wśród pozostałych odsetek ten sięga 26 proc. Różnica ta pokazuje, że chroniczne napięcie w miejscu pracy bywa impulsem do myślenia o bardziej radykalnych zmianach – takich, które obejmują nie tylko pracodawcę, ale też charakter wykonywanej pracy.

Powody decyzji o zmianie specjalizacji zawodowej są zróżnicowane. Najczęściej badani wskazują poszukiwanie lepszych możliwości zarobkowych (58 proc.). Jednocześnie 39 proc. zwraca uwagę na stres towarzyszący obecnej pracy, a 30 proc. chciałoby wykonywać zawód dający większe poczucie sensu. Dla 29 proc. problemem jest brak perspektyw awansu w dotychczasowej specjalizacji.

Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:

Narzędzia, które ułatwią zarządzanie poszukiwaniem pracy

Analiza wskazuje, że 63 proc. Polaków oczekuje dostępu do wielu ogłoszeń w jednym miejscu. Częściej podkreślają to kobiety, mieszkańcy dużych miast oraz najmłodsi i najstarsi uczestnicy rynku pracy. Taki wynik pokazuje, że w obliczu utrzymującego się trendu mobilności zawodowej kandydaci chcą mieć możliwie pełny obraz rynku w jednym źródle.

Równie ważne staje się dopasowanie. Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) chciałaby otrzymywać rekomendacje ofert odpowiadających ich preferencjom i doświadczeniu. Dzięki temu kandydaci nie muszą tracić czasu na przypadkowe ogłoszenia, tylko mogą skupić się na tym, co naprawdę zmienia ich zawodową codzienność. To sprawia, że decyzja o zmianie pracy staje się nie tylko łatwiejsza, ale i bardziej świadoma.

Komfort poszukiwania pracy staje się dziś nowym standardem. Kandydaci oczekują narzędzi, które pozwalają im zachować kontrolę nad procesem i porządek w gromadzonych informacjach – takie funkcje są ważne dla blisko 70 proc. badanych – komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.

REKLAMA

Twierdzi też, że konto Pracuj.pl odpowiada na te potrzeby, umożliwiając w jednym miejscu monitorowanie statusów aplikacji, dostęp do treści ogłoszeń czy wgląd w wysłane dokumenty. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się do rozmów rekrutacyjnych w sposób uporządkowany i świadomy, co przekłada się na większą pewność w podejmowaniu decyzji zawodowych.

Zmiana pracy staje się dziś naturalnym wyborem dla wielu Polaków. Coraz częściej zaglądamy do ofert nawet wtedy, gdy nie planujemy natychmiastowej decyzji. A kiedy poszukiwania przyspieszają i kandydat śledzi kilka procesów jednocześnie, szczególnie ważne staje się uporządkowanie wszystkich informacji.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-11T06:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-11T05:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-10T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-10T15:29:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-10T14:17:47+02:00
Aktualizacja: 2025-10-10T07:17:10+02:00
Aktualizacja: 2025-10-09T19:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-09T17:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-09T07:53:22+02:00
Aktualizacja: 2025-10-09T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T21:43:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T19:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:20:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:28:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA