REKLAMA

Młodzi Polacy rezygnują z pracy. Mają inne priorytety

Milenialsi i pokolenie Z wchodzą na rynek pracy z zupełnie innym podejściem niż ich rodzice. Nie interesują ich już dyplomy i korporacyjne slogany – chcą niezależności finansowej, pracy z sensem i rozwoju zawodowego. Nowy raport Deloitte pokazuje, jak bardzo zmieniają się oczekiwania młodych i dlaczego pracodawcy muszą za tym nadążyć, jeśli chcą utrzymać talenty.

Młodzi Polacy rezygnują z pracy. Mają inne priorytety
REKLAMA

Czternasta edycja globalnego badania nastrojów milenialsów (osób urodzonych w latach 1983-1994) oraz pokolenia Z (urodzonych w latach 1995-2006) powstała na podstawie globalnej ankiety przeprowadzonej między październikiem a grudniem 2024 roku. Wśród 30 tys. respondentów z krajów Ameryki Północnej, Południowej, Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki oraz Azji znalazło się kilkuset przedstawicieli obydwu pokoleń pochodzących z Polski.

Priorytety milenialsów i zetek

REKLAMA

Deloitte w swoim badaniu wskazuje, że Milenialsi oraz przedstawiciele generacji Z do 2030 roku mają stanowić 74 proc. osób w wieku produkcyjnym. Ich cele, priorytety oraz wyznawane wartości będą w istotnym stopniu wpływać na rynek pracy w najbliższych latach.

Według ekspertów wśród najważniejszych celów związanych z karierą zawodową wymieniają przede wszystkim, osiągnięcie niezależności finansowej. Tę kwestię wskazał co piąty milenials z Polski oraz 28 proc. polskich zetek. W raporcie podkreślono, że dla badanych istotne są również poczucie sensu wykonywanej pracy oraz work-life balance i zdrowie psychiczne. Możliwość odpowiedniego połączenia tych czynników jest tym, czego badane generacje oczekują od miejsca pracy.

Do najważniejszych celów zawodowych obydwa pokolenia w Polsce zaliczają również stabilność zatrudnienia i bezpieczeństwo (po 16 proc. odpowiedzi) oraz możliwość stałego uczenia się i rozwoju (15 proc. zetek i 12 proc. milenialsów).

Dyplom nie daje gwarancji na znalezienie wymarzonej pracy

Jednym z wniosków płynących z badania jest towarzysząca milenialsom i przedstawicielom pokolenia Z konieczność poczucia sensu z wykonywanych czynności. Ponad 90 proc. pochodzących z Polski przedstawicieli tych pokoleń wskazało, że właśnie ta kwestia ma największy wpływ na ich równowagę życiową oraz czerpanie satysfakcji z realizowanych działań.

Co więcej, czterech na dziesięciu polskich milenialsów i tyle samo polskich zetek zrezygnowało kiedyś z wykonywanej pracy właśnie ze względu na odczuwany brak celu. Innymi czynnikami, które motywują badane pokolenia do zmiany miejsca zatrudnienia lub wykonywanego zawodu są możliwości, jakie oferuje rynek pracy (43 proc. polskich zetek oraz 39 proc. polskich milenialsów) oraz szansa na uzyskanie lepszego wynagrodzenia (40 proc. przedstawicieli pokolenia Z i co druga osoba urodzona w latach 1983-1994).

Jak wynika z raportu, 43 proc. polskich przedstawicieli gen Z i 35 proc. milenialsów nie zdecydowało się na podjęcie studiów, co stanowi o odpowiednio 12 pkt proc. i 3 pkt proc. wyższy odsetek w porównaniu do globalnych wyników. Jako przyczyny takiej decyzji podawane są przede wszystkim kwestie finansowe, brak dopasowania oferty studiów do realiów rynku pracy oraz poszukiwanie ścieżek kariery niewymagających wyższego wykształcenia.

W porównaniu do pokoleń swoich rodziców milenialsi i generacja Z nie traktują studiów jako warunku koniecznego dla rozwoju kariery. Wiele osób postanawia zdobywać wiedzę na własnych warunkach, skupiając się na tych aspektach, które ich interesują. W tym celu mają do dyspozycji wiele narzędzi, które umożliwiają naukę w preferowanym przez nich miejscu, formie i czasie - mówi Monika Matysiak-Szymańska, Partnerka, Deloitte w Polsce, krajach bałtyckich i Ukrainie.

Dlatego jej zdaniem stworzenie możliwości rozwoju kompetencji zawodowych w ramach miejsca pracy może być sposobem na zwiększenie atrakcyjności pracodawcy w oczach przedstawicieli młodszych pokoleń.

Kompetencje i mentoring to jedna z ważniejszych kwestii dla pokolenia Z i milenialsów

Eksperci twierdzą, że decyzja o braku podjęcia studiów nie oznacza jednak rezygnacji z procesu uczenia się. Trzech na czterech polskich przedstawicieli gen Z oraz 59 proc. polskich milenialsów deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu pracuje nad zwiększeniem swoich kompetencji zawodowych. Co więcej, dla blisko 90 proc. reprezentantów obydwu pokoleń zarówno ze świata, jak i z Polski rozwój umiejętności podczas wykonywania obowiązków zawodowych jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na karierę.

Równie istotną kwestią dla ponad 80 proc. badanych jest mentoring i wsparcie ze strony bardziej doświadczonych kolegów. Ważną do odegrania rolę w tym obszarze mają menadżerowie. Zarówno dla pokolenia Y (71 proc.), jak i Z (68 proc.) udzielanie wskazówek oraz zapewnianie wsparcia członkom zespołu jest najczęściej oczekiwanym działaniem ze strony przełożonego.

Co drugi Polak urodzony w latach 1983-2006 chce, aby jego menadżer inspirował i motywował, a kwestia nauki i mentoringu jest istotna dla co drugiego przedstawiciela pokolenia Z i 45 proc. polskich millenialsów. W rzeczywistości zdaniem co drugiej zetki i 37 proc. starszych ankietowanych bezpośredni przełożeni najczęściej zajmują się ścisłym nadzorowaniem realizacji codziennych zadań, a dopiero w dalszej kolejności motywują, inspirują i przekazują wiedzę.

Osoby zarządzające zespołami składającymi się z millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z muszą zdać sobie sprawę, jak ważne dla młodych jest otrzymywanie wsparcia ze strony menadżera. Te pokolenia nie oczekują ciągłego nadzoru ani mikrozarządzania – chcą samodzielności, ale przy wsparciu mentora, który pomoże im się rozwijać i nada sens codziennym zadaniom - komentuje Monika Stołowska, dyrektorka HR, Deloitte w Polsce, krajach bałtyckich i Ukrainie.

Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:

Rosnąca rola narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji

Deloitte podaje, że zarówno przedstawiciele pokolenia Z, jak i milenialsi coraz częściej korzystają z narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji. Czterech na dziesięciu polskich respondentów deklaruje, że regularnie korzysta z AI w swojej codziennej pracy. Ta technologia najczęściej wspiera ich w analizie danych, tworzeniu treści, projektowaniu i zadaniach kreatywnych.

Analiza pokazuje, że 67 proc. polskich milenialsów i blisko 80 proc. zetek uważa, że generatywna sztuczna inteligencja umożliwia im lepiej wykorzystywać czas w pracy i pozytywnie wpływa na równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Z kolei ok. 70 proc. ankietowanych wskazało, że Gen AI poprawia jakość wykonywanych przez nich zadań.

Jednocześnie 73 proc. polskich przedstawicieli pokolenia Z i 62 proc. milenialsów, podobnie jak ich rówieśnicy z innych krajów świata, obawia się, że GenAI spowoduje eliminację niektórych zawodów. W konsekwencji starają się poszukiwać stanowisk, które są mniej podatne na automatyzację.

Choć co trzecia zetka planuje rozwijać swoje kompetencje w zakresie AI poprzez szkolenia, to jednocześnie młodzi wskazują, że budowanie umiejętności miękkich takich jak empatia czy przywództwo jest dziś ważniejsze dla rozwoju kariery niż doskonalenie umiejętności technicznych.

Z jednej strony młodzi widzą potrzebę rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji, a z drugiej stawiają na te kompetencje, które jeszcze długo pozostaną domeną człowieka. Umiejętność wykorzystania GenAI w celach zawodowych oraz jako dodatkowego członka zespołu będą stanowić atut na rynku pracy. Zapewnienie możliwości szkoleń i rozwoju w obszarze AI to czynniki, które w najbliższych latach będą wpływać na konkurencyjność przedsiębiorstw - podsumowuje Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte.

REKLAMA

I dodaje, że zdolność do wykorzystania sztucznej inteligencji na szeroką skalę stanowi bowiem fundament skutecznej transformacji przedsiębiorstw, podobnie jak stworzenie kultury ciągłego uczenia się. Obecne tempo rozwoju technologii wymaga stałego aktualizowania wiedzy i zmian w sposobach pracy.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-19T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-19T12:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-19T11:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-18T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-18T17:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-18T10:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-18T06:36:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-17T22:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-17T10:17:50+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T14:30:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA