Dane z najnowszego badania dla XVII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką wskazują, że polskie przedsiębiorczynie potrafią łączyć firmę, etat i dom. Mimo tej determinacji 13 proc. z nich mierzy się z dyskryminacją.

Badanie „Polki i przedsiębiorczość 2025: Profil działalności i skala zespołów” przeprowadzone przez Grupę 4P na zlecenie Fundacji WłączeniPlus pokazuje, że ponad 1/3 polskich przedsiębiorczyń łączy prowadzenie własnej firmy z pracą w organizacji zewnętrznej.
Dla 22 proc. jest to praca na pełen etat, dla 8 proc. na część etatu, a dla 5 proc. praca dorywcza. Dodatkowo 38 proc. ankietowanych przedsiębiorczyń deklaruje, że łączy prowadzenie firmy z zajmowaniem się domem i opieką nad dziećmi, a 5 proc. z nauką lub studiowaniem.
Badanie towarzyszy XVII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej inicjatywy wspierającej przedsiębiorczość kobiet, a także liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności oraz włączania w Polsce.
Polskie przedsiębiorczynie często pełnią kilka ról jednocześnie – prowadzą firmy, pracują zawodowo, zajmują się domem i rodziną, uczą się. To pokazuje ich niezwykłą determinację, ale też, jak wysoki koszt osobisty i zdrowotny ponoszą kobiety – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
Jej zdaniem to, czego dziś polska przedsiębiorczyni potrzebuje to wsparcia w domu. Nie tylko outsourcingu, ale i zaangażowania partnera. Rolą partnera nie jest pomoc przy dzieciach czy w domu, a bycie za codzienne obowiązki współodpowiedzialnym. Inicjatywy takie jak konkurs Sukces Pisany Szminką realnie wzmacniają pozycję kobiet i pomagają przekuwać codzienny wysiłek w trwały sukces.
Kobiety świetnie sobie radzą mimo trudności związanych z płcią
Badanie wskazuje, że blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.).
Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal 1/5 przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych.
Aż 78 proc. ankietowanych przedsiębiorczyń prowadzi firmę samodzielnie, a 22 proc. deklaruje, że ma wspólnika lub wspólniczkę. Ponad 1/4 badanych (28 proc.) zatrudnia pracowników, wśród nich 71 proc. więcej niż 4 osoby. Aż 12 proc. przedsiębiorczyń planuje zatrudnienie dodatkowych pracowników w najbliższym roku, jednak większość respondentek deklaruje, że nie przewiduje zmian w zatrudnieniu – wskazuje to 58 proc. ankietowanych.
Dane pokazują polskie przedsiębiorczynie jako grupę aktywną i różnorodną – samodzielnie prowadzą firmy, zatrudniają pracowników i działają w wielu branżach od edukacji po zdrowie i finanse – mówi Aneta Gasparska, kierownik ds. Marketingu DPD Polska, partnera kategorii Biznes Roku.
Według niej to dowód, że kobiety realnie kształtują rynek, tworzą miejsca pracy i wprowadzają innowacje. Jednocześnie wiele z nich wciąż stawia czoła wyzwaniom związanym z prowadzeniem firmy.
Dlatego tak ważne są konkursy i inicjatywy wspierające przedsiębiorczość kobiet, które pomagają im zdobywać wiedzę, kontakty i wsparcie potrzebne do rozwoju biznesu, by w pełni wykorzystać swój potencjał – komentuje Aneta Gasparska.
Polskie przedsiębiorczynie najczęściej prowadzą swoje biznesy w sektorach edukacji i szkoleń (15 proc.), branży beauty i wellness (14 proc.) oraz medycynie i zdrowiu (13 proc.). Jednakowy odsetek – po 10 proc. – działa w sektorach marketingu i komunikacji, doradztwie i konsultingu, a także finansach i prawie.
Więcej wiadomości na temat biznesu można przeczytać poniżej:
Kto może zostać liderką roku konkursu „Sukces Pisany Szminką”
Konkurs „Sukces Pisany Szminką” jest otwarty dla szerokiej grupy osób, które aktywnie kształtują przyszłość. Do wyróżnienia można zgłosić zarówno siebie, jak i nominować inną przedsiębiorczynię, aktywistkę lub działaczkę społeczną, która zasługuje na uznanie. Zgłoszenia online są przyjmowane w pięciu głównych kategoriach otwartych, obejmujących różne etapy rozwoju biznesu i obszary działalności:
- Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych;
- Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych;
- Start-up Roku;
- Mikrobiznes;
- Liderka w Nowych Technologiach;
- Przedsiębiorcza Cudzoziemka.
Aby wziąć udział w tegorocznej edycji, należy skorzystać z formularza online dostępnego na stronie konkursu. Warto zapamiętać dwie kluczowe daty: nominacje przyjmuje się do 31 grudnia br., natomiast ostateczny termin na złożenie zgłoszeń konkursowych upływa 8 stycznia 2026 roku.
Badanie na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przeprowadzone zostało w listopadzie 2025 roku przez Grupę 4P z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek prowadzących własną firmę w wieku 18-70 lat.







































