REKLAMA

Kobiety i mężczyźni w biznesie. Czy płeć ma znaczenie?

Obecnie kobiety coraz prężniej działają w biznesie. I to widać po wyborach polskich przedsiębiorców z sektora MŚP, dla których płeć właściciela firmy, z którą współpracują, nie ma znaczenia. Z badania „Kobiety w Biznesie”, przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy, wynika, że wpływa na to w dużej mierze wiek, bo aż 20 proc. przedsiębiorców powyżej 55. r.ż. zdecydowałoby się na ofertę firmy kierowanej przez kobietę. Zaś młodsi przedsiębiorcy częściej preferują współpracę z firmami prowadzonymi przez mężczyzn.

Kobiety i mężczyźni w biznesie. Czy płeć ma znaczenie?
REKLAMA

Polska jest drugim krajem w UE, gdzie udział kobiet na stanowiskach kierowniczych jest najwyższy. Wyprzedza nas jedynie Łotwa. Według danych Eurostatu, aż 43 proc. zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w Polsce to kobiety. W przypadku własnej działalności gospodarczej wskaźnik ten jest niższy. Z danych CEIDG wynika, że do kobiet należy zaledwie co trzecia jednoosobowa działalność w Polsce.

REKLAMA

Choć statystyki pokazują, że dominacja mężczyzn w sektorze MŚP jest wyraźna, to okazuje się, że dla sporego grona przedsiębiorców z tej grupy wcale nie jest ona aż tak widoczna. W naszym badaniu aż 28 proc. przedstawicieli sektora MŚP było przekonanych, że firm należących do kobiet i do mężczyzn jest tyle samo. Z kolei 9 proc. respondentów oceniło, że więcej firm zarządzanych jest przez panie – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Według niej ta różnica w pojmowaniu rzeczywistości może wynikać z faktu, że kobiety są bardziej widoczne przez swoje kompetencje miękkie lub też liczba biznesmenek wzrosła przez ostatnie lata i to wpływa na takie obserwacje.

Kobiety coraz częściej wybierane są jako partnerki w biznesie

Badanie „Kobiety w Biznesie” przeprowadzone na zlecenie Rzetelnej Firmy pokazuje, jak firmy zarządzane przez Polki są odbierane przez ich własne środowisko biznesowe. O ich ocenę zostali zapytani sami przedsiębiorcy – przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W ankiecie wzięła udział zbliżona liczba przedstawicieli obu płci.

W przypadku, gdyby mieli oni wybór między podobnymi ofertami, to:

  • 13,5 proc. przedsiębiorców chętniej wybrałoby współpracę z firmą zarządzaną przez kobietę.
  • 11,5 proc. przedsiębiorców zdecydowałoby się na interesy z mężczyzną 

Jednak ta sytuacja nieco zmienia się w zależności od płci osoby, która wybiera ofertę:

  • 17,8 proc. kobiet biznesu nawiązałoby współpracę z firmą zarządzaną przez kobietę.
  • 8,2 proc. kobiet biznesu rozpoczęłaby współpracę z biznesem prowadzonym przez mężczyznę.

To głównie wiek przedsiębiorcy determinuje preferencje co do współpracy z firmą zarządzaną przez kobietę lub mężczyznę. Co ciekawe, co piąty przedsiębiorca w wieku 55 – 64 lat zdecydowałby się na prowadzenie interesów z firmą, u której sterów stoi kobieta. Na przeciwległym biegunie są najmłodsi przedsiębiorcy – wśród osób od 18 do 24 lat współpracę z firmą zarządzaną przez kobietę rozpoczęłoby jedynie 6,3 proc.

Te wyniki pokazują, że kobiety w biznesie są szczególnie doceniane przez przedsiębiorców bardziej doświadczonych. Może to wynikać z faktu, że w ciągu swego życia współpracowali wielokrotnie zarówno z mężczyznami, jak i kobietami, i zdążyli zweryfikować krzywdzące dla kobiet stereotypy – tłumaczy Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Dodatkowo Sandra Czerwińska uważa, że prowadząc już dojrzałe biznesy, sami mogą oczekiwać takich cech partnerów zawodowych jak terminowość i umiejętność budowania trwałych relacji, ale także kłaść nacisk na zaufanie.

W naszym badaniu te cechy częściej były przypisywane kobietom. Najmłodsi przedsiębiorcy z kolei wolą współpracować z firmami, którymi zarządzają mężczyźni. Powodem takich preferencji może być chęć współpracy szczególnie na początku rozwoju firmy z osobami, które zwyczajowo kojarzą im się z determinacją i skłonnością do ryzyka oraz innowacyjnością – wyjaśnia ekspertka Rzetelnej Firmy.

Więcej wiadomości na temat biznesu można przeczytać poniżej:

Kobieta czy mężczyzna? Czynniki wpływające na wybór w biznesie

Według ekspertów Rzetelnej Firmy na wybór oferty złożonej przez firmę zarządzaną przez kobiety znacznie częściej zdecydowaliby się przedsiębiorcy działający w handlu. Aż 20,8 proc. przedstawicieli tej branży postawiłoby na współpracę z kobietami, a jedynie 13,9 proc. wybrałoby interesy z biznesem prowadzonym przez mężczyznę. Ta różnica może wynikać z faktu, że to właśnie w handlu kobiety najczęściej rozwijają swoje biznesy.

Dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazują, że co piąta działalność założona przez kobietę zajmowała się handlem, a 17 proc. prowadziło działalność związaną z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną. W pozostałych branżach, takich jak produkcja, budownictwo czy transport płeć niemal nie ma znaczenia.

Przedsiębiorcy, którzy zaprosiliby do współpracy firmy kierowane przez kobietę, przede wszystkim stawiają na:

  • zaufanie i wiarygodność (34,5 proc.),
  • profesjonalizm i kompetencje (25 proc.),
  • umiejętność budowania relacji i komunikację (20 proc.).

Podobny odsetek ankietowanych uznał, że ogólnie preferuje kobiety.

Najrzadziej wskazywaną cechą kobiet, która skłaniałaby osoby decyzyjne do współpracy z kobietami, jest innowacyjność oraz umiejętność podejmowania decyzji. Takie cechy u biznesmenek wskazało zaledwie 10,9 proc. przedsiębiorców. Co więcej, w gronie mężczyzn zajmujących się biznesem tej odpowiedzi udzieliło jeszcze mniej osób – jedynie 5,6 proc. To oznacza, że sami mężczyźni-przedsiębiorcy nie oceniają Polek prowadzących firmy za innowacyjne.

Powody, dla których przedsiębiorcy wybierają współpracę z mężczyznami:

REKLAMA
  • profesjonalizm i kompetencje (29,8 proc.),
  • oferta zaproponowana przez firmę, którą prowadzi mężczyzna, ze względu na tradycyjną rolę prezesa, którą pełni mężczyzna (23,4 proc.),
  • zaufanie i pewność, jaką gwarantuje firma zarządzana przez mężczyznę (20 proc.).

Ogólnopolskie badanie „Kobiety w biznesie” zostało zrealizowane w październiku 2024 r. przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy wśród przedsiębiorców z sektora MŚP na grupie 407 firm metodą CAWI. Wywiady były przeprowadzane z osobami decyzyjnymi – kierownikami średniego i wyższego szczebla, a także z osobami z zarządu i właścicielami firmy. W ankiecie wzięła udział zbliżona liczba przedstawicieli obu płci.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA