REKLAMA

Promocje na Black Friday? Sorry, nie wierzę, że to okazja

Black Friday znów podzielił Polaków. Jedni polują na przeceny i mówią o realnych oszczędnościach, inni widzą w promocjach głównie marketingowe sztuczki. Najnowszy raport UCE Research i Shopfully pokazuje to dokładnie.

Black Friday pod lupą. Łowcy promocji kontra rozczarowani sceptycy
REKLAMA

Jak wynika z raportu UCE Research i Shopfully pt. „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025”:

  • 47,6 proc. konsumentów uważa, że promocje oferowane w ramach Black Friday są opłacalne,
  • 29 proc. rodaków jest przeciwnego zdania,
  • 23,4 proc. nie potrafi się określić w tym zakresie.
REKLAMA

Autorzy raportu zauważają, że prawie połowa Polaków dostrzega realne korzyści z Black Friday, a niemal jedna trzecia jest sceptyczna. Od kilku lat w Polsce utrzymuje się przekonanie, że część promocji jest sztuczna, czyli poprzedzona wcześniejszym podniesieniem cen. Niemniej jednak wielu konsumentów faktycznie znajduje okazje, zwłaszcza w e-commerce.

Wyniki wpisują się w trend rosnącego pragmatyzmu konsumentów. Polacy nie są już naiwni wobec marketingowych akcji, ale chętnie z nich korzystają, jeśli dostrzegą dla siebie realny zysk. Sklepy powinny stawiać na przejrzystość i autentyczność promocji, ponieważ konsumenci potrafią weryfikować ceny – mówi Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully Poland.

Jego zdaniem warto też komunikować konkretne zyski, na przykład procent rabatu względem poprzedniej ceny czy gwarancję ceny minimalnej, zamiast używać ogólnych haseł. Wciąż jest potencjał do zwiększenia sprzedaży, ale warunkiem jest wiarygodność oferty.

Dlaczego jedni kochają promocje, a inni w nie nie wierzą

Według analityków z UCE Research, osoby, które mają dobre zdanie o corocznych promocjach, najpewniej same doświadczyły realnych oszczędności, na przykład kupując sprzęt RTV i AGD, elektronikę, odzież czy kosmetyki w faktycznie niższych cenach. Przeciwną opinię z reguły wyrażają konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami. To także osoby mocno sceptyczne wobec samej idei marketingu.

Natomiast niezdecydowana postawa najczęściej świadczy o braku osobistych doświadczeń w robieniu zakupów w okolicach Black Friday i o niezainteresowaniu promocjami. Może to też sugerować sprzeczne doświadczenia i informacje związane z akcjami wyprzedażowymi – wyjaśnia ekspert z Shopfully Poland.

Ekspert prognozuje, że jeśli dominować będą sztuczne promocje i marketingowe triki, to niezdecydowani konsumenci staną się niechętni lub pozostaną bierni. Kluczowe będzie więc zdobycie ich zaufania.

Z raportu wynika też, że mężczyźni częściej niż kobiety oceniają promocje jako opłacalne. Głównie tak uważają osoby w wieku 35-44 lat, z dochodami powyżej 9 tys. zł i z wykształceniem zawodowym. Przeważnie dotyczy to mieszkańców miejscowości liczących 5-19 tys. ludności.

Mężczyźni częściej nabywają dobra trwałe, takie jak elektronika, sprzęt sportowy czy narzędzia. W tych kategoriach rabaty rzeczywiście mogą być wyraźne. Kobiety są ostrożniejsze, porównują ceny i pamiętają wcześniejsze oferty i z tego wynika u nich większy sceptycyzm – tłumaczy Robert Biegaj.

W jego ocenie osoby w wieku 35-44 lat są najbardziej aktywne zawodowo i konsumencko. Często kupują online i potrafią ocenić, gdzie faktycznie jest promocja. Z kolei grupa dochodowa, która ma środki na produkty wyższej wartości, uzyskuje najwyższe procentowo rabaty.

Więcej wiadomości n temat Black Friday można przeczytać poniżej:

Starsi i lepiej wykształceni mówią „nie” promocjom

Nieco częściej mężczyźni niż kobiety uważają promocje za nieopłacalne, ale różnica jest minimalna. Tak twierdzą głównie osoby w wieku 65-74 lat, z dochodami w przedziale 5000-6999 zł i z wyższym wykształceniem. Przeważnie jest to opinia mieszkańców największych polskich miast, tj. mających co najmniej 500 tys. ludności.

Sceptycyzm jest już powszechny i niezależny od płci, bo wielu konsumentów zraziło się do sztucznych rabatów. Starsi klienci częściej nie ufają nowym formom promocji i e-commerce. Mają też doświadczenie z wieloletnich obserwacji handlu. Polacy z dochodami rzędu 5000-6999 zł mogą mieć większe oczekiwania wobec transparentności ofert – podsumowuje Robert Biegaj.

REKLAMA

I dodaje, że lepiej wykształcone osoby są często bardziej krytyczne wobec przekazów marketingowych i skłonne weryfikować informacje. Z kolei mieszkańcy dużych miast częściej widzą, że promocje są powtarzalne i rozciągnięte w czasie, więc postrzegają je jako mniej atrakcyjne.

Raport „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” powstał na kanwie specjalnego badania opinii publicznej, które  zostało przeprowadzone w dniach 06-08.11.09.2025 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Shopfully Poland na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-25T20:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T15:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T14:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T10:43:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T09:10:37+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T04:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T21:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T19:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T17:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T11:00:12+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T10:23:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T09:11:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T08:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T22:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T20:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T15:57:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T14:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T10:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T07:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T06:09:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA