REKLAMA

Jakie priorytety ma młoda generacja? Zetki mówią „nie” wyścigowi szczurów

Choć wynagrodzenia nadal znajdują się na szczycie czynników decydujących o atrakcyjności pracy, to z tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research wynika, że pokolenie zet, bardziej ceni możliwość działania w przyjaznym środowisku pracy. Wysoko uplasowały się też gwarancja stabilnego zatrudnienia i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.

Jakie priorytety ma młoda generacja? Zetki mówią „nie” wyścigowi szczurów
REKLAMA

Najnowsze badanie Randstad wskazuje, że wynagrodzenie, dobra atmosfera w zespole oraz poczucie stabilności zatrudnienia niezmiennie utrzymują się w czołówce najważniejszych czynników decydujących o atrakcyjności miejsca pracy – wskazało je odpowiednio 71 proc., 63 proc. i 61 proc. badanych.

Na czwartym miejscu znalazła się równowaga między pracą a życiem prywatnym (56 proc.), która w porównaniu do zeszłego roku awansowała w rankingu o dwa miejsca. Natomiast możliwość rozwoju kariery spadła z pozycji czwartej na piątą: wskazało ją o 3 pkt proc. mniej respondentów niż rok temu (55 proc. w stosunku do 58 proc.). Chociaż podium kluczowych oczekiwań pozostaje niezmienne od dwóch lat, wskazania są nieco mniej zdecydowane, bo wynagrodzenie wskazało o 2 pkt proc. mniej osób, a dobrą atmosferę o 1 pkt proc.

REKLAMA

Pokolenie Z ceni sobie przyjazną atmosferę w pracy

W ujęciu generalnym wysokość pensji liczy się dla respondentów najbardziej, jednak wśród pokolenia Zet, optyka jest zupełnie inna, od idealnego pracodawcy Zetki oczekują przede wszystkim:

  • zapewnienia przyjaznej atmosfery pracy (64 proc.),
  • atrakcyjne wynagrodzenie (60 proc.),
  • możliwość rozwoju kariery (55 proc.).

W tym ostatnim aspekcie więcej wskazań pojawiło się jedynie wśród pracowników w wieku 25–34 lata (59 proc.). Za to wśród starszych generacji atrakcyjne wynagrodzenie zdecydowanie dominuje, osiągając odpowiednio wartości na poziomie:

  • Millenialsi 68 proc.
  • Pokolenie X 75 proc.
  • Baby Boomers 75 proc.

Zetki wyraźnie rzadziej oceniają firmę na podstawie jej kondycji finansowej, bo zwraca na to uwagę niespełna co trzeci pracownik z tej grupy (28 proc.), podczas gdy wśród pozostałych pokoleń jest to od 42 do 54 proc. Również lokalizacja miejsca pracy nie jest dla Zetek tak ważna, jak dla starszych pracowników, bo zaledwie 29 proc. z nich uznało ją za istotną, podczas gdy wśród pozostałych, odsetek ten wahał się między 34 proc. a 41 proc.

Dla starszych pokoleń ważne jest wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia

Milenialsów spośród wszystkich generacji wyróżnia to, że najmniejszą wagę przywiązują do dobrej atmosfery w pracy (61 proc. w stosunku do 63-64 proc. w innych grupach wiekowych). Czynnik, który w ich oczach stracił na znaczeniu najbardziej od zeszłego roku, to z kolei zapewnienie równego traktowania ze względu na wiek, płeć czy pochodzenia etniczne, w tym roku wskazał je w tej grupie co drugi pracownik, co stanowi spadek o 5 pkt proc.

Pokolenie X względem zeszłego roku jest najbardziej stabilne w swoich ocenach i procentowe wartości wskazań prawie nie uległy zmianie: wysokość wynagrodzenia wybrało tu 74 proc., to identycznie jak rok wcześniej, przyjazną atmosferę 63 proc. w stosunku do 62 proc. rok wcześniej, a poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia także 62 proc., jak w poprzedniej fali badania.

Baby boomersi znacznie częściej niż młodsi pracownicy cenią sobie natomiast stabilność zatrudnienia (73 proc.) względem 48-62 proc. wśród pozostałych grup wiekowych oraz zapewnienie równych szans bez względu na wiek, płeć i pochodzenie etniczne (59 proc. w stosunku do 50-53 proc.).

Przyglądając się wskazaniom kolejnych generacji widzimy, że znaczenie każdego z trzech kluczowych czynników atrakcyjności: pensji, atmosfery oraz stabilności zatrudnienia rośnie konsekwentnie wraz z wiekiem, a najwyższe procentowe wartości kumulują się w grupie osób 55-64 lata – mówi Marzena Milinkiewicz, Dyrektor Zarządzająca Randstad Polska.

Jej zdaniem wynika to ze zmieniającej się w czasie sytuacji osobistej pracowników: pojawiających się stopniowo zobowiązań rodzinnych, finansowych i coraz większej potrzeby budowania poczucia bezpieczeństwa dla siebie i bliskich.

Uwagę zwraca również to, że wszyscy pracownicy znacznie częściej niż rok temu sygnalizują potrzebę zachowania work-life balance, co może sygnalizować, że mocniej doświadczamy zacierania równowagi między pracą i życiem osobistym, ale może być też przejawem rezygnacji części firm z elastyczności w zakresie czasu i miejsca wykonywania zadań.

Dla pracodawców to znak, że warto przyjrzeć się oferowanym modelom pracy oraz zadbać o dobrostan pracowników i realne wsparcie w wyzwaniach zawodowych – wspomina Marzena Milinkiewicz.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Oczekiwania względem pracodawcy różnią się w zależności od płci

Zdaniem ekspertów odmienne oczekiwania względem pracodawcy widać również pod względem płci respondentów. Zapewnienie przez firmę równych szans jest dużo ważniejsze dla kobiet (58 proc. w stosunku do 44 proc.). Inne jest także podejście do wynagrodzenia: kobiety częściej niż mężczyźni deklarują, że liczy się dla nich atrakcyjna płaca i benefity (74 proc. w stosunku do 67 proc.) oraz dobra atmosfera (67 proc. w stosunku do 58 proc.).

Kobiety zdecydowanie częściej podkreślają przy tym również potrzebę utrzymania work-life balance (60 proc. kobiet w stosunku do 51 proc. mężczyzn). Są też bardziej nastawione na szkolenia (51 proc. w stosunku do 44 proc.) oraz rozwój kariery (61 proc. w stosunku do 55 proc.). Wyżej niż mężczyźni cenią sobie możliwość pracy zdalnej (40 proc. do 30 proc.). Z kolei mężczyźni w większym stopniu interesują się dostępem do nowoczesnych technologii, dla 27 proc. z nich jest to czynnik wpływający na atrakcyjność miejsca pracy, w porównaniu do 20 proc. kobiet - podaje Randstad Polska.

W bieżącej edycji badania pracownicy nieco bardziej przychylnie niż rok temu ocenili swoich aktualnych pracodawców: obecność wszystkich pożądanych czynników (z wyjątkiem stabilności zatrudnienia) była zaznaczana częściej. Jednocześnie najistotniejsza kwestia, czyli atrakcyjne wynagrodzenie, zajmuje teraz dopiero 10. miejsce wśród tych faktycznie oferowanych przez firmy, a więc od zeszłego roku spadła o 1 miejsce w rankingu.

Jako trzy główne cechy pozytywnie wyróżniające obecnych pracodawców, zatrudnieni wskazują stabilność zatrudnienia i dogodną lokalizację (po 70 proc.) oraz dobrą kondycję finansową przedsiębiorstwa (66 proc.).

REKLAMA

Kobiety lepiej oceniają stabilność zatrudnienia, lokalizację, zapewnienie równych szans, przyjazną atmosferę, work-life balance u swoich obecnych pracodawców. Mężczyźni zaś dobrą sytuację finansową firmy, dobrą reputację, interesujące treści pracy, możliwości rozwoju kariery, atrakcyjne wynagrodzenie i troskę o środowisko.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-27T16:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T10:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T05:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-26T22:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T18:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T06:28:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T20:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T19:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T18:02:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA