Letnie praktyki i staże. Jak zorganizować je w swojej firmie?
Zbliżające się wakacje to czas, w którym studenci i absolwenci będą odbywać staże i praktyki zawodowe. Być może już teraz do twojej firmy zgłaszają się osoby chętne do pracy w tej formie. Zorganizowanie letnich praktyk i stażu nie jest skomplikowane, może natomiast przynieś wiele korzyści zarówno studentowi, jak i przedsiębiorcy.

Dlaczego warto zorganizować letnie praktyki w swojej firmie?
Jeszcze kilka lat temu praktykanci i stażyści nie byli mile widziani w firmach. Ich potencjał zaczęły jednak dostrzegać korporacje, a w ślad za nimi poszły mniejsze przedsiębiorstwa. Organizacja letniego stażu lub praktyki zawodowej wiąże się z pewnymi formalnościami, ale jednocześnie przynosi firmie wiele korzyści, umożliwiając:
- promocję marki – nawiązanie współpracy z uczelnią lub urzędem pracy pozwala wypromować firmę,
- pozyskanie pracowników z odpowiednimi kompetencjami – praktykanci i stażyści często zostają w firmie na dłużej, zatem jeśli szukasz nowych pracowników, warto spróbować w ten sposób,
- praktyczną naukę zawodu – podczas stażu student może wykorzystać swoje umiejętności w praktyce, odciążając pozostałych pracowników,
- uzupełnienie luki kadrowej – latem pracownicy przebywają na urlopach, a stażyści mogą przejąć pewne ich obowiązki.
Dla studenta lub absolwenta praktyka zawodowa to często pierwszy kontakt z rynkiem pracy. Dla takiej osoby możliwość wdrażania się od podstaw pod okiem specjalisty to nieoceniona szansa. Większość praktykantów zdaje sobie z tego sprawę, starając się ją dobrze wykorzystać.
Jak zorganizować staż w firmie?
Staż w firmie najczęściej trwa 6-12 miesięcy, jednak istnieje możliwość organizacji krótszego programu, na przykład od lipca do września. Przedsiębiorca może to zrobić we własnym zakresie, jednak wtedy wypłaca stażyście wynagrodzenie ze środków własnych. Przysługuje mu miesięczna pensja w wysokości 120 proc. kwoty zasiłku. Jeśli finansujesz ją samodzielnie, możesz zaoferować wyższą kwotę. Taka natomiast będzie obowiązywać, gdy zdecydujesz się na współpracę z urzędem pracy.
Jeśli chcesz zatrudnić stażystę przez urząd pracy, w pierwszej kolejności składasz wniosek, który powinien zawierać:
- dane pracodawcy,
- imię, nazwisko, wykształcenie i stanowisko opiekuna stażu,
- proponowany okres odbywania stażu,
- liczbę przewidywanych miejsc pracy dla stażystów,
- opis przewidywanych zadań dla stażystów,
- wymagania dotyczące kandydatów.
Gdy urząd znajdzie osobę chętną do podjęcia stażu, podpisuje umowę z przedsiębiorcą.
Więcej o rynku pracy przeczytasz na Bizblog.pl:
Jak zorganizować letnie praktyki w firmie?
Jeśli planujesz zorganizować letnie praktyki dla studentów, najlepiej nawiązać współpracę z uczelnią. Przy czym nie musi ona kształcić studentów na kierunkach, które pasują do profilu działalności firmy. Prowadząc przedsiębiorstwo budowlane, możesz nawiązać współpracę z uczelnią ekonomiczną, jeśli poszukujesz praktykantów do działu księgowości.
Organizacja praktyk wymaga podpisania stosownej umowy trójstronnej, jeśli są one obowiązkowe. Wtedy też pamiętaj o maksymalnej ilości godzin, jaką obejmują praktyki zawodowe. W przypadku praktyk nieobowiązkowych możesz podpisać z praktykantem umowę zlecenie. Za czas, w którym praktykant wykonuje obowiązki w firmie, możesz zaoferować mu wynagrodzenie. Wtedy też należy odprowadzić od niego zaliczkę na podatek dochodowy, nie trzeba natomiast odprowadzać składek ZUS. Praktyki nieobowiązkowe nie są obwarowane limitem godzinowym, zatem możesz wymagać, aby praktykant spędzał w firmie osiem godzin każdego dnia.
Praktyki w firmie – zadbaj o dobry start praktykanta
Organizacja praktyk to nie tylko formalności, a przede wszystkim przygotowanie miejsca pracy i zadań do wykonania. Dostosuj je do poziomu wiedzy i umiejętności praktykanta. Wyznacz pracownika, który będzie się nim opiekował i służył mu pomocą w razie jakichkolwiek wątpliwości. Praktykanci to nie osoby do sprzątania czy przygotowania kawy – na szczęście coraz rzadziej są oni postrzegani w ten sposób. Onboarding praktykanta czy stażysty to inwestycja w jakość pracy, a także ewentualne pozyskanie nowego pracownika.