Po latach Polacy znów sięgają po jabłka. Tylko w maju i czerwcu liczba ich konsumentów wzrosła o 2,4 mln – wynika z danych Kantar Polska. Jabłko wraca do łask i to w imponującym stylu. Polscy sadownicy nie kryją zadowolenia.

To bardzo dobre wieści, bowiem przez pięć ostatnich lat jabłka traciły na zainteresowaniu wśród polskich konsumentów. Jednak tegoroczna wiosna przyniosła wyczekiwaną zmianę. Z danych Kantar Polska wynika, że w maju 2025 r. liczba konsumentów jabłek zwiększyła się o 1,3 mln, z kolei w czerwcu o kolejne 1,1 mln osób.
Czerwcowe wzrosty to bardzo optymistyczny sygnał dla całej branży sadowniczej. Widzimy wyraźny wzrost zainteresowania jabłkami, dotyczy to praktycznie wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych- komentują wyniki eksperci z Kantar Polska.

Jabłko zyskuje wśród konsumentów
Spożycie jabłek wzrosło: w czerwcu 2025 r. sięgnęło po nie aż 72 proc. Polaków w wieku 15+ w porównaniu z 68 proc. rok wcześniej.
Po latach spadków obserwujemy wyraźny wzrost liczby osób sięgających po jabłka i to w sposób statystycznie istotny. Szczególnie cieszy, że ten wzrost dotyczy tak różnych grup - od osób pracujących zawodowo, przez mieszkańców dużych i średnich miast, aż po starsze pokolenia, które często decydują o domowych zakupach - mówi Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenie Sady Grójeckie.
Renesans popularności jabłek to efekt współpracy środowisk sadowniczych, które promują zarówno tradycyjne, jak i nowe odmiany. Konsumenci mają lepszy dostęp do różnych jabłek, a sklepy coraz lepiej oznaczają i opisują odmiany, co ułatwia ich wybór i docenienie.

Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Przyszłość polskiego jabłka
Wyzwania przed polskimi sadownikami są ogromne, ale z odpowiednim podejściem do jakości, różnorodności odmian i promowania jabłek wśród młodszych pokoleń, przyszłość polskiego sadownictwa wygląda obiecująco - mówi Jacek Prządak, sadownik i promotor Jabłek Wielkopolskich.
I dodaje, że pasja i nasze zaangażowanie to fundament sukcesu.
Zatrzymaliśmy spadki. Kropla drąży skalę, powoli, ale czujemy, że wpływamy na wybory zakupowe Polaków. Każdy pozytywny komentarz buduje dobry wizerunek jabłek. Oby tak dalej, brawo my - uważa Kamila Jankowska, szkółkarz, ekspert w dziedzinie sadownictwa i promocji jabłek.
Na dobre wyniki wpływ miała m.in. wspólna kampania środowisk #1jabłkoDziennie, która promuje codzienne sięganie po jabłka, podkreślając ich rolę w codziennym odżywianiu. Ale także aktywne promowanie polskich jabłek, jak wymienia Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenie Sady Grójeckie, np. jabłko jako oficjalny owoc przewodnictwa Polski w Radzie UE czy też Jabłko Grójeckie ChOG, które było oficjalnym owocem turnieju CEV Champions League Volley Final Four, największej imprezy siatkarskiej w Polsce w tym roku.
Zdaniem ekspertów, jest trend się utrzyma, rok 2025 może być przełomowy dla rynku jabłek w Polsce.