Ministerstwo Rolnictwa szykuje przepisy, które mają pozwolić na zwiększenie efektywności nadzoru nad artykułami rolno-spożywczymi, zwłaszcza nad ich jakością handlową w produkcji i obrocie. Wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak przyznaje, że obecne przepisy są ślepe na wiele przypadków oszustw żywnościowych, a kary są śmiesznie niskie. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ma uzyskać nowe uprawnienia, a na oszustów żywnościowych będzie można nakładać dotkliwe kary.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Jego celem jest wdrożenie nowych przepisów Unii Europejskiej dotyczących jakości handlowej produktów sektora owoców i warzyw, ale także zwiększenie efektywności nadzoru nad artykułami rolno-spożywczymi.
Bat na oszustów. Żywność pod ochroną
Kluczową zmianą szykowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest doprecyzowanie zasad kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i postępowania Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHAR-S), a także zaostrzenie kar za oszustwa żywnościowe i niewywiązywanie się z obowiązku przesyłania do MRiRW danych rynkowych.
Obecne ramy prawne działania organów IJHAR-S nie pozwalają na faktyczne wyodrębnianie spośród dość powszechnych zafałszowań żywności kategorii zamierzonych oszustw żywnościowych i zapewnienia prawidłowego poziomu ochrony zdrowia i życia konsumentów, ich interesów ekonomicznych oraz rzetelności obrotu na rynku rolno-spożywczym – tłumaczy wiceminister Michał Kołodziejczak.
Więcej wiadomości na temat rolników i rolnictwa
Nowe przepisy mają w końcu uregulować współpracę IJHAR-S z organami ścigania w zakresie wymiany informacji o oszustwach żywnościowych. Z dotychczasowych doświadczeń IJHAR-S wynika, że wymiana taka odbywa się jednostronnie, czyli organy IJHAR-S przekazują organom ścigania informacje o potencjalnych przestępstwach dotyczących żywności, ale organy ścigania ani sądy nie informują IJHAR-S o stwierdzanych przestępstwach, których przedmiotem jest żywność. Brakuje też sankcji karnych za oszustwa żywnościowe.
Kontrole jakości żywności. Inspektorzy dostaną większe uprawnienia
Projekt ustawy przewiduje też między innymi wprowadzenie definicji artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego, możliwość reagowania na próby przywiezienia na terytorium Polski artykułów rolno-spożywczych deklarowanych niezgodnie z prawdą jako niebędące żywnością, czy udostępnianie IJHAR-S przez administratorów stron internetowych danych umożliwiających identyfikację podmiotów wprowadzających do obrotu artykuły rolno-spożywcze za pośrednictwem takich stron.
MRiRW wskazuje, że obecnie podmioty, które nieterminowo przesyłają do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dane rynkowe lub w ogóle nie wywiązują się z tego obowiązku, były karane karą grzywny w maksymalnej wysokości do 500 zł. Resort rolnictwa stwierdza, że taka wysokość kary nie motywuje wielu przedsiębiorców do rzetelnego oraz terminowego przekazywania danych rynkowych.
Nowa ustawa ma także dopuścić IJHAR-S do danych gromadzonych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w rejestrze zgłoszeń przewozu towarów, który w szczególnych przypadkach może obejmować żywność.Obecnie IJHAR-S nie ma dostępu do tych danych, a co za tym idzie, nie ma wiedzy o pochodzeniu przewożonych produktów żywnościowych.