REKLAMA

Plastik ma zniknąć z naszych półek. Ambitny cel postawiony

Polski Pakt Plastikowy ogłosił cele do 2030 roku. I rzucił wyzwanie: 20 proc. mniej pierwotnego plastiku do 2030 r. Dołączenie do paktu Netto, Vytal i GS1 oraz współpraca z SGH pomoże osiągnąć cel i przede wszystkim zmieni nawyki konsumentów.

Polski Pakt Plastikowy ogłosił cele do 2030 roku
REKLAMA

Polski Pakt Plastikowy działa od pięciu lat. W tym czasie rynek znacząco się zmienił pod kątem legislacyjnym, oczekiwań konsumentów, nowych systemów (choćby kaucyjnego), ale i perspektyw, związanych z wciąż niewdrożoną rozszerzoną odpowiedzialnością producentów.

Na tym tle, członkowie Paktu widzą, że kontynuowanie misji i rozbudowa platformy jest jeszcze bardziej potrzebna. Dlatego 9 października br. w Hotelu Verte w Warszawie, podczas konferencji „Opakowania 2030. Legislacja nowe rozwiązania – partnerstwo” ogłosili ważne plany do 2030 r.

REKLAMA

Nasze nowe cele są odpowiedzią na zmieniający się krajobraz legislacyjny. Chcemy być wsparciem dla firm, w przygotowaniu do tej legislacji, tworząc rozwiązania, które pozwolą na konkurencyjne wdrażanie kroków dobrych i z perspektywy biznesu, i środowiska, jeśli chodzi o zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych – mówi Małgorzata Greszta, partnerka zarządzająca CSR Consulting, współzałożycielka Polskiego Paktu Plastikowego.

I przypomina, że założeniem globalnej sieci Paktów Plastikowych, koordynowanej przez Fundację Ellen MAcArthur jest zamykanie obiegu w łańcuchach wartości opakowań z tworzyw sztucznych. Na pięć lat przed horyzontem realizacji Agendy 2030, sieć Paktów odświeża strategie i uprzednio przyjęte cele. Polski Pakt Plastikowy nadawał ton ich wypracowaniu.

Cele oparte na trzech filarach

Cele Polskiego Paktu Plastikowego do 2030 roku, oparte są na trzech filarach:

  • redukcja,
  • cyrkulacja,
  • mobilizacja.

Po pierwsze, Członkowie Paktu będą dążyć do zredukowania o 20 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na polski rynek przez bezpośrednią eliminację, mądrą substytucję, opakowania wielokrotnego użytku, eko projektowanie i podniesienie udziału recyklatów.

Po drugie, organizacje zrzeszone w Pakcie będą działać na rzecz większej cyrkulacji materiałów. Kluczowe będzie podniesienie efektywności systemu zbiórki, sortowania i recyklingu, co przełoży się na dostarczanie wysokiej jakości recyklatów i innowacyjnych rozwiązań dla opakowań problematycznych.

Trzecim, nowym obszarem w działaniach Paktu jest mobilizacja związana ze wzmocnioną współpracą B2B oraz z instytucjami naukowymi. Jej efektem ma być podniesienie jakości i efektywności edukacji konsumenckiej dla obszaru GOZ w opakowaniach.

Więcej wiadomości na temat środowiska można przeczytać poniżej:

Pakt Plastikowy wzmacnia współpracę naukową i badawczą

Podczas konferencji ogłoszono współpracę ze Szkołą Główną Handlową i rozpoczęcie programu badawczego analizującego motywacje konsumentów. Ponadto, poinformowano o wzmocnieniu współpracy z Instytutem Badawczym Opakowań – Łukasiewicz Łódzki Instytut Badawczy, który dostarczy nowych rozwiązań i pozwoli mierzyć wpływ opakowań wielokrotnego użytku. Do Paktu przystąpiło też trzech nowych członków.

Głos sieci handlowych zrzeszonych w Pakcie ma realne przełożenie na działania producentów i dostawców. Dlatego cieszymy się, że ich grono powiększyło się o Netto Polska, które cechuje się wysokimi ambicjami w obszarze środowiskowym – wyjaśnia Anna Rachwał, koordynatorka ds. budowania relacji w Polskim Pakcie Plastikowym.

I dodaje, że dołącza do nich również Vytal Polska, start-up, którego doświadczenia rynkowe pozwolą pogłębić ekspertyzę w zakresie redukcji opakowań poprzez ich ponowne użycie w gastronomii.

Trzecią organizacją dołączającą do Paktu jest GS1 Polska, która w swojej działalności m.in. wspiera firmy w przygotowaniu do wdrożenia paszportu cyfrowego produktów.

Trwają rozmowy o dołączeniu kolejnych firm – zdradza Rachwał.

Co przyciągnęło nowych partnerów?

Chcemy aktywnie przygotować się do nadchodzących zmian legislacyjnych, korzystając z wiedzy i doświadczeń partnerów z całego łańcucha wartości – mówi Anna Paszt, Chief Marketing & Sustainability Officer w Netto Polska.

REKLAMA

Paszt uważa, że współpraca w ramach Paktu umożliwia im wymianę najlepszych praktyk i wspólne wypracowywanie rozwiązań, które przyczynią się do przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym.

Przyciąga też na pewno trudne otoczenie rynkowe i możliwość dyskusji w ramach społeczności Paktu. Te mają miejsce nie tylko w czasie konferencji, lecz przede wszystkim w trakcie spotkań pracujących cały rok grup roboczych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-06T12:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T05:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T05:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T21:32:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T19:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T15:34:30+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T12:47:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T12:27:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T11:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-04T16:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-04T14:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-04T11:12:29+01:00
Aktualizacja: 2025-12-04T09:48:36+01:00
Aktualizacja: 2025-12-04T08:54:04+01:00
Aktualizacja: 2025-12-04T05:17:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-03T22:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-03T19:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-03T15:27:02+01:00
Aktualizacja: 2025-12-03T14:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-03T12:08:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA