#B69AFF
REKLAMA

Strefy czystego transportu. W Polsce B już czekają na twoje audi

Wprowadzenie stref czystego transportu (SCT) w Warszawie i innych miastach spowoduje, że stare diesle o średnim przebiegu 319 tys. km trafią do mniejszych miejscowości. Eksperci CARFAX mówią wprost: będzie wysyp scamów i fałszerstw.

Stera diesle nie wjada do dużych miast
REKLAMA

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu (SCT), czyli obszar, po którym mogą poruszać się tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, powstała nieco ponad rok temu w Warszawie. Nie mogą do niej wjechać (z pewnymi wyjątkami) samochody benzynowe wyprodukowane przed 1997 rokiem i samochody z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem.

Takie auta stanowią w sumie 17 proc. w liczącej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce bazie danych CARFAX, firmy dostarczającej użytkownikom raporty o historii używanych aut z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł. Ponad 28-letnie samochody benzynowe stanowią w niej 3 proc., a ponad 20-letnie diesle aż 14 proc.

REKLAMA

Gdzie trafią stare auta po zaostrzeniu norm

W Warszawie normy emisji spalin dla samochodów wjeżdżających do strefy czystego transportu będą zaostrzane co dwa lata. Wprowadzenie SCT, niekiedy od razu bardziej restrykcyjnej, planują kolejne miasta w Polsce. W Europie to rozwiązanie funkcjonuje już w wielu miejscach.

Regulacje nie wymuszą wprost masowej wymiany aut, lecz przyspieszą selekcję. Pojazdy zużyte i tanie szybciej znikną z dużych miast, ale będą trafiać na rynek w mniejszych miejscowościach, wydłużając tam swoją eksploatację. W miastach średni wiek aut spadnie, szczególnie w segmencie prywatnym, wzrośnie udział hybryd i elektryków, ale na wsi i w tzw. Polsce powiatowej wiek floty może wręcz wzrosnąć, a rynek wtórny stanie się spolaryzowany – komentuje Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.

I dodaje, że zielona transformacja transportu zależy nie tylko od restrykcji, lecz także od wsparcia w postaci dopłat, rozwoju komunikacji zbiorowej i infrastruktury. Część kierowców wybierze transport publiczny czy rower, lecz wielu, szczególnie poza dużymi miastami, potraktuje regulacje wręcz jako barierę pogłębiającą rozwarstwiania społeczne.

Auta z zafałszowaną historią i cofniętymi licznikami

Eksperci CARFAX twierdzą, że średni przebieg używanego samochodu w Polsce to 220 tys. kilometrów. W przypadku aut benzynowych sprzed 1997 roku jest to średnio 221 tys. kilometrów, a w przypadku diesli – 319 tys. kilometrów.

W obu grupach odsetek samochodów mających za sobą wypadki i uszkodzenia jest niższy niż dla całego polskiego rynku aut używanych, który wynosi 39 proc. Tymczasem wśród benzyniaków jest to 12 proc., a wśród diesli 28 proc. Pojazdy dotknięte różnego rodzaju ryzykami (jak np. nietypowe wskazania licznika) stanowią 76 proc. omawianej grupy aut benzynowych i 92 proc. diesli. Ogólny odsetek dla wszystkich aut używanych na polskich drogach wynosi 77 proc.

Niski odsetek aut po szkodach może wynikać z problemu z odszukaniem tak starych danych. W razie zainteresowania zakupem samochodu w tym wieku warto więc zachować szczególną ostrożność – mówi Robert Lewandowski.

W jego ocenie przyczyna tak dużej różnicy w przebiegach może być spowodowana faktem, że samochody benzynowe w starszych rocznikach zwykle pełniły rolę drugiego auta w gospodarstwie. Diesle częściej służyły do intensywnej eksploatacji np. we flotach, co skutkuje wyższymi przebiegami i problemem cofania liczników szczególnie w autach sprowadzanych.

Więcej wiadomości na temat środowiska można przeczytać poniżej:

Volkswagen i Audi najpopularniejsze wśród starszych aut

Jeśli chodzi o najpopularniejsze modele samochodów, to CARFAX wskazuje, że w przypadku aut benzynowych sprzed 1997 roku są to:

  • Volkswagen Golf: 7 proc. pojazdów w tej grupie; średni wiek – 31 lat, średni przebieg – 209 tys. kilometrów;
  • Audi A4: 5 proc.; średni wiek – 28 lat, średni przebieg – 309 tys. kilometrów;
  • Audi 80: 4 proc.; średni wiek – 32 lata, średni przebieg – 293 tys. kilometrów;
  • Volkswagen Passat: 4 proc.; średni wiek – 29 lat, średni przebieg – 310 tys. kilometrów;
  • Opel Astra: 3 proc.; średni wiek – 29 lat, średni przebieg – 233 tys. kilometrów.

Natomiast jeśli chodzi o auta z silnikiem diesla sprzed 2005 roku, najczęściej spotkać można następujące modele:

  • Volkswagen Passat: 8 proc.; średni wiek – 23 lata, średni przebieg – 355 tys. kilometrów;
  • Volkswagen Golf: 5 proc.; średni wiek – 24 lata, średni przebieg – 299 tys. kilometrów;
  • Audi A4: 5 proc.; średni wiek – 23 lata, średni przebieg – 352 tys. kilometrów;
  • Volkswagen Transporter: 4 proc.; średni wiek – 26 lat, średni przebieg – 368 tys. kilometrów;
  • Opel Astra: 2 proc.; średni wiek – 22 lata, średni przebieg – 292 tys. kilometrów.
REKLAMA

Aż 70 proc. samochodów benzynowych z analizowanej grupy zostało sprowadzone z zagranicy. Jedynie 9 proc. pozostaje własnością pierwszego właściciela. W przypadku starych diesli z importu pochodzi 88 proc., a w rękach pierwszego właściciela nadal znajduje się zaledwie 1,5 proc. W przypadku ogółu aut używanych w Polsce odsetki te wynoszą odpowiednio 59 proc. i 16 proc. - podsumowuje Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-05T07:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-05T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-04T20:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-04T15:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-04T12:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-04T06:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-03T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-03T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-03T15:32:31+02:00
Aktualizacja: 2025-10-03T06:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T21:54:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T20:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T18:26:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T16:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T14:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T12:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T11:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T08:41:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-02T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T20:01:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA